Op EVplan.nl vind je uitgebreide informatie over EV’s zoals de voordelen en nadelen, gebruikerservaringen, onderhoud en alles wat u verder nog moet weten over de elektrische auto. Het rijden met een elektrische auto heeft veel voordelen en kan naast de milieuvoordelen ook financiële voordelen opleveren. Wij zijn daarom groot voorstander van elektrisch rijden en wil u als consument goed informeren waarom u elektrisch moet gaan rijden en wat de voordelen hiervan voor u zijn.
Wat is een elektrische auto?
Een volledig elektrische auto is in vergelijk met de diverse hybride modellen relatief eenvoudig waar het gaat om techniek. De auto wordt aandreven door de elektromotor. Een groot voordeel van elektromotoren is dat het koppel ofwel de trekkracht altijd even sterk is. Hierdoor zien we ook al diverse sportieve modellen op de markt omdat op zeer efficiënte manier snelheid kan worden bereikt. Een sterk punt is ook dat 70% van de energie bij een elektromotor wordt omgezet in beweging tegenover gemiddeld 25% bij een brandstofmotor. Bij de brandstofmotor wordt 75% namelijk omgezet in warmte. Het energieverbruik is dus vier keer gunstiger bij een elektromotor. Mede hierdoor is de uitstoot van schadelijke stoffen veel lager.
Voordelen van de elektrische auto
Veel van de Nederlanders vragen zich af; Is het al rendabel om elektrisch te gaan rijden. Want de auto’s worden toch steeds goedkoper en de actieradius wordt groter. Daarnaast neemt het aanbod flink toe (ook tweede hands). Hieronder vind je enkele voordelen en recente ontwikkelingen die het elektrische rijden steeds aantrekkelijker maken:
- Ten eerste is de auto echt heel erg stil. Wanneer je gas geeft hoor je praktisch niks.
- De aanschafprijs wordt steeds lager (zeker ook voor de EV bijtelling interessant). Toch zijn ze nog steeds duurder dan de benzine wagens. De vaste lasten liggen echter wel flink lager. De prijs van een EV zegt vaak iets over de actieradius / bereik en het design.
- Het laden wordt steeds beter. In Nederland kun je openbaar op heel veel plekken laden. Daarnaast gebruik ook veel mensen een thuis oplaadpunt. Zo kun je eenvoudig ’s nachts je hele auto opladen.
- De laadpalen en de EV werken steeds beter samen. Dit komt door slimme functies en een beter netwerk. Er zijn in Nederland veel installateurs van laadpalen die een geschikt model (of wandbox) voor je elektrische auto kunnen monteren. Kies je voor een snellaadpunt, dan is je auto extra vul volgeladen tot de maximale actieradius.
- Je EV snelladen bij een openbaar laadstation is ook een optie. Echter niet alle auto’s zijn hiervoor geschikt. Zit je veel op de weg, dan wil je hier absoluut gebruik van maken. Let hier daarom op bij het aankoopproces.
- Een laadpas is daarnaast ook noodzakelijk om op andere palen te kunnen laden. Er is een groot aanbod aan deze passen. Ook kun je op die manier met je elektrische voertuig overal in Europa tanken.
Overzicht elektrische auto’s november 2024
Hieronder vind je een overzicht met alle EV’s die op dit moment in Nederland rondrijden of op korte termijn geïntroduceerd gaan worden. Ken jij zelf nog modellen die in onze database missen? Neem dan contact met ons op om deze gegeven aan te vullen. Je kunt ook direct verder gaan naar ons overzichten met de beste modellen en de goedkoopste modellen.
Merk | Model | Actieradius | 0-100 | Max. Snelheid | Verbruik | Prijs |
---|---|---|---|---|---|---|
Aiways | U5 | 335 | 7.5 | 150 | 188 | €40.000 |
Audi | e-tron 50 quattro | 280 | 6.8 | 190 | 231 | €63.000 |
Audi | e-tron 55 quattro | 365 | 5.7 | 200 | 237 | €72.000 |
Audi | e-tron S 55 quattro | 320 | 4.5 | 210 | 270 | €105.000 |
Audi | e-tron S Sportback 55 quattro | 335 | 4.5 | 210 | 258 | €107.000 |
Audi | e-tron Sportback 50 quattro | 295 | 6.8 | 190 | 219 | €65.000 |
Audi | e-tron Sportback 55 quattro | 375 | 5.7 | 200 | 231 | €74.000 |
BMW | i3 120 Ah | 235 | 7.3 | 150 | 161 | €40.000 |
BMW | i3s 120 Ah | 230 | 6.9 | 160 | 165 | €44.000 |
BMW | iX3 | 360 | 6.8 | 180 | 206 | €68.000 |
Byton | M-Byte 72 kWh 2WD | 325 | 7.5 | 190 | 222 | €55.000 |
Byton | M-Byte 95 kWh 2WD | 400 | 7.5 | 190 | 238 | €63.000 |
Byton | M-Byte 95 kWh 4WD | 390 | 5.5 | 190 | 244 | €65.000 |
Citroen | e-C4 | 250 | 9.7 | 150 | 180 | €38.000 |
Citroen | e-SpaceTourer M 50 kWh | 185 | 12.1 | 130 | 243 | €53.000 |
Citroen | e-SpaceTourer M 75 kWh | 270 | 13.3 | 130 | 252 | €62.000 |
Citroen | e-SpaceTourer XL 50 kWh | 180 | 12.1 | 130 | 250 | €55.000 |
Citroen | e-SpaceTourer XL 75 kWh | 270 | 13.3 | 130 | 252 | €64.000 |
Dacia | Spring Electric | 170 | 15.0 | 125 | 158 | €18.000 |
DS | 3 Crossback E-Tense | 250 | 8.7 | 150 | 180 | €43.000 |
Fiat | 500e 3+1 | 220 | 9.0 | 150 | 170 | €31.000 |
Fiat | 500e Berlina 24 kWh | 145 | 9.5 | 135 | 164 | €25.000 |
Fiat | 500e Berlina 42 kWh | 220 | 9.0 | 150 | 170 | €29.000 |
Fiat | 500e Cabrio | 220 | 9.0 | 150 | 170 | €32.000 |
Ford | Mustang Mach-E ER AWD | 420 | 5.1 | 180 | 210 | €67.000 |
Ford | Mustang Mach-E ER RWD | 440 | 6.2 | 180 | 200 | €58.000 |
Ford | Mustang Mach-E GT | 410 | 3.7 | 200 | 215 | €73.000 |
Ford | Mustang Mach-E SR AWD | 330 | 5.6 | 180 | 206 | €58.000 |
Ford | Mustang Mach-E SR RWD | 345 | 6.1 | 180 | 197 | €50.000 |
Honda | e | 170 | 9.0 | 145 | 168 | €36.000 |
Honda | e Advance | 170 | 8.3 | 145 | 168 | €39.000 |
Hyundai | IONIQ Electric | 250 | 9.7 | 165 | 153 | €37.000 |
Hyundai | Kona Electric 39 kWh | 255 | 9.9 | 155 | 154 | €37.000 |
Hyundai | Kona Electric 64 kWh | 400 | 7.9 | 167 | 160 | €42.000 |
Jaguar | I-Pace EV320 | 365 | 6.4 | 200 | 232 | €66.000 |
Jaguar | I-Pace EV400 | 365 | 4.8 | 200 | 232 | €82.000 |
Kia | e-Niro 39 kWh | 235 | 9.8 | 155 | 167 | €36.000 |
Kia | e-Niro 64 kWh | 370 | 7.8 | 167 | 173 | €39.000 |
Kia | e-Soul 39 kWh | 230 | 9.9 | 157 | 170 | €33.000 |
Kia | e-Soul 64 kWh | 365 | 7.9 | 167 | 175 | €36.000 |
Lexus | UX 300e Electric | 260 | 7.5 | 160 | 192 | €50.000 |
Lightyear | One | 575 | 10.0 | 150 | 104 | €150.000 |
Lucid | Air Dream Edition | 645 | 2.7 | 270 | 171 | €175.000 |
Lucid | Air Grand Touring | 660 | 3.2 | 270 | 167 | €140.000 |
Lucid | Air Pure | 540 | 4.2 | 200 | 157 | €80.000 |
Lucid | Air Touring | 530 | 3.4 | 250 | 160 | €100.000 |
Mazda | MX-30 | 170 | 9.7 | 140 | 176 | €34.000 |
Mercedes | EQC 400 4MATIC | 370 | 5.1 | 180 | 216 | €78.000 |
Mercedes | EQV 300 Extra Lang | 330 | 12.1 | 160 | 273 | €76.000 |
Mercedes | EQV 300 Lang | 330 | 12.1 | 160 | 273 | €75.000 |
MG | ZS EV | 220 | 8.2 | 140 | 193 | €31.000 |
Mini | Electric | 185 | 7.3 | 150 | 156 | €35.000 |
Nissan | Ariya 63kWh | 330 | 7.5 | 160 | 191 | €45.000 |
Nissan | Ariya 87kWh | 440 | 7.6 | 160 | 198 | €50.000 |
Nissan | Ariya e-4ORCE 63kWh | 325 | 5.9 | 200 | 194 | €50.000 |
Nissan | Ariya e-4ORCE 87kWh | 420 | 5.7 | 200 | 207 | €58.000 |
Nissan | Ariya e-4ORCE 87kWh Performance | 375 | 5.1 | 200 | 232 | €65.000 |
Nissan | e-NV200 Evalia | 190 | 14.0 | 123 | 200 | €45.000 |
Nissan | Leaf | 220 | 7.9 | 144 | 164 | €35.000 |
Nissan | Leaf e+ | 325 | 7.3 | 157 | 172 | €42.000 |
Opel | Corsa-e | 275 | 8.1 | 150 | 164 | €31.000 |
Opel | Mokka-e | 255 | 8.5 | 150 | 176 | €34.000 |
Opel | Zafira-e Life L 50 kWh | 180 | 12.1 | 130 | 250 | €54.000 |
Opel | Zafira-e Life L 75 kWh | 270 | 13.3 | 130 | 252 | €63.000 |
Opel | Zafira-e Life M 50 kWh | 185 | 12.1 | 130 | 243 | €53.000 |
Opel | Zafira-e Life M 75 kWh | 270 | 13.3 | 130 | 252 | €62.000 |
Peugeot | e-2008 SUV | 250 | 8.5 | 150 | 180 | €41.000 |
Peugeot | e-208 | 275 | 8.1 | 150 | 164 | €35.000 |
Polestar | 2 | 395 | 4.7 | 205 | 190 | €60.000 |
Porsche | Taycan 4S | 375 | 4.0 | 250 | 189 | €111.000 |
Porsche | Taycan 4S Plus | 435 | 4.0 | 250 | 192 | €116.000 |
Porsche | Taycan Turbo | 400 | 3.2 | 260 | 209 | €158.000 |
Porsche | Taycan Turbo S | 385 | 2.8 | 260 | 217 | €192.000 |
Renault | Kangoo Maxi ZE 33 | 160 | 22.4 | 130 | 194 | €39.000 |
Renault | Twingo Electric | 130 | 12.6 | 135 | 164 | €21.000 |
Renault | Zoe ZE50 R110 | 315 | 11.4 | 135 | 165 | €34.000 |
Renault | Zoe ZE50 R135 | 310 | 9.5 | 140 | 168 | €36.000 |
SEAT | Mii Electric | 205 | 12.3 | 130 | 158 | €23.000 |
Seres | 3 | 270 | 8.9 | 155 | 193 | €38.000 |
Skoda | Enyaq iV 50 | 280 | 11.4 | 160 | 186 | €35.000 |
Skoda | Enyaq iV 60 | 310 | 8.7 | 160 | 187 | €41.000 |
Skoda | Enyaq iV 80 | 405 | 8.5 | 160 | 190 | €48.000 |
Skoda | Enyaq iV 80X | 385 | 6.9 | 160 | 200 | €50.000 |
Skoda | Enyaq iV RS | 370 | 6.2 | 180 | 208 | €55.000 |
Smart | EQ forfour | 95 | 12.7 | 130 | 176 | €24.000 |
Smart | EQ fortwo cabrio | 95 | 11.9 | 130 | 176 | €27.000 |
Smart | EQ fortwo coupe | 100 | 11.6 | 130 | 167 | €24.000 |
Sono | Sion | 225 | 9.0 | 140 | 156 | €26.000 |
Tesla | Model 3 Long Range Dual Motor | 460 | 4.4 | 233 | 152 | €60.000 |
Tesla | Model 3 Long Range Performance | 455 | 3.3 | 261 | 167 | €66.000 |
Tesla | Model 3 Standard Range Plus | 335 | 5.6 | 225 | 149 | €50.000 |
Tesla | Model S Long Range Plus | 540 | 3.8 | 250 | 176 | €86.000 |
Tesla | Model S Performance | 525 | 2.5 | 261 | 181 | €103.000 |
Tesla | Model X Long Range Plus | 470 | 4.6 | 250 | 202 | €95.000 |
Tesla | Model X Performance | 450 | 2.8 | 250 | 211 | €112.000 |
Tesla | Model Y Long Range Dual Motor | 425 | 5.1 | 217 | 171 | €65.000 |
Tesla | Model Y Long Range Performance | 410 | 3.7 | 241 | 177 | €71.000 |
Volkswagen | ID.3 Pro | 350 | 9.0 | 160 | 166 | €35.000 |
Volkswagen | ID.3 Pro Performance | 350 | 7.3 | 160 | 166 | €38.000 |
Volkswagen | ID.3 Pro S | 450 | 7.9 | 160 | 171 | €43.000 |
Volkswagen | ID.3 Pure | 280 | 10.0 | 160 | 161 | €30.000 |
Volkswagen | ID.4 1st | 400 | 8.5 | 160 | 193 | €47.000 |
Volvo | XC40 P8 AWD Recharge | 335 | 4.9 | 180 | 224 | €60.000 |