Met Smart Charging is het mogelijk om elektrische auto’s (EV’s) goedkoper, sneller en duurzamer op te laden. Smart Charging betekent dat het vermogen van een of meer goedkopere laadpalen dynamisch en automatisch wordt geregeld. Het regelen kan op basis van o.a. beschikbare capaciteit in een meterkast of op het elektriciteitsnet, opgewekte duurzame energie of energieprijs.
Hoge investeringen door beperkte capaciteit
Er komen steeds meer elektrische auto’s op de weg en de batterijen van deze auto’s worden steeds groter. Hierdoor komt er steeds meer druk te liggen op de maximale capaciteit van een meterkast. Het verhogen van de capaciteit van de meterkast thuis kost €800 tot €1200 per jaar extra aan vastrecht. Voor kantoren of parkeergarages kan dit veel hoger oplopen door de aanleg van extra koper of transformatorstation. Maar ook op landelijk niveau is dit een probleem. Voor de netbeheerders is de verwachting dat de investeringen in het elektriciteitsnet de komende jaren in de miljarden loopt.
Hoe werkt het ?
‘Gewone’ verbruikers, zoals bijvoorbeeld: wasmachines, computers of straatlantaarns, krijgen voorrang op elektrische auto’s; deze verbruikers zijn namelijk niet flexibel. De elektrische auto’s zijn wel flexibel in hun elektriciteitsgebruik en kunnen dus laden op die momenten dat er ‘plek’ is in de meterkast of elektriciteitsnet.
Soorten smart charging
Smart Charging kan worden gecategoriseerd op de volgende wijze.
Type Smart Charging | Laden op basis van | Wie bespaart? | Voorbeeld |
---|---|---|---|
Statisch | Vast ingestelde waarde | Laadpunthouder | Parkeergarage met meerdere laadstations |
Dynamisch |
|
Laadpunthouder | Huis of kantoor die de meterkast niet wilt verzwaren |
Op netniveau | Voorspelde capaciteit per kwartier in een regio | Netbeheerder | Openbare laadpalen |
Oplossing van Cohere
Een koploper in smart charging technologie is Cohere. De controller die zij hebben ontwikkeld stuurt het laadvermogen van één of meerdere laadpunten. De controller wordt in de meterkast geïnstalleerd en meet naast het huisverbruik eventueel ook de opbrengst van zonnepanelen. Niet alleen is er door dynamisch smart charging meer vermogen beschikbaar voor de auto waardoor de auto sneller geladen wordt zonder dure netverzwaring. Door de aanwezigheid in de meterkast kunnen er ook zonnepanelen, warmtepompen of stationaire batterijen worden aangesloten. Vraag en aanbod van duurzame energie kunnen dan op elkaar worden afgestemd waardoor de auto een belangrijk onderdeel wordt in de transitie naar een volledige duurzame energie voorziening.