U heeft de keuze gemaakt, u gaat elektrisch of hybride rijden en heeft dus een laadpunt nodig. Maar, wat komt er eigenlijk allemaal kijken bij het plaatsen hiervan? Allereerst moet u natuurlijk weten welk type laadpunt voor uw auto het beste is en welke specifieke wensen u heeft voor bij u thuis of op het werk. Hier kan uw (duurzame) installateur natuurlijk goed bij adviseren. En dan?
Waar moet ik rekening mee houden?
Allereerst is het vermogen van uw meterkast van groot belang. U gaat natuurlijk wel meer stroom verbruiken. Om storingen in uw elektrotechnische installatie tegen te gaan worden door de installateur de juiste aanpassingen gedaan voor goed en veilig gebruik van het nieuwe laadpunt. De installateur kiest er hoogstwaarschijnlijk voor om een nieuwe groep aan te leggen. Maar het kan ook anders.
Smartcharging
Nu u in de oriënterende fase zit, hoort u het misschien wel steeds vaker: de term Smart Charging. Maar wat is het eigenlijk precies en is het misschien wel wat voor u? Met Smart Charging wordt real-time het maximale beschikbare vermogen van uw meterkast gemeten. Dit wordt doorgegeven aan de laadpaal. Hiermee kunnen auto’s tot 50% sneller laden dan met een standaard beschikbaar vermogen. Op het moment dat u minder elektronische apparatuur gebruikt, laadt uw auto ook sneller op. Een ander voordeel is dat er altijd real-time inzicht is in het energieverbruik. Ook kan het systeem aangesloten worden op zonnepanelen. De auto kan volledig worden opgeladen door de zon.
Breekwerk
De stoep of oprit moeten hoogstwaarschijnlijk ook open worden gemaakt. Het laadpunt moet natuurlijk voorzien worden van kabels. Deze moeten op een nette en veilige manier naar de meterkast lopen. Ja, u moet wel even rekening houden met een paar uurtjes overlast en even geen elektriciteit.
Zakelijk declareren
Elektrisch rijden is door de lage bijtellingspercentages voor de zakelijke rijder natuurlijk erg interessant. Maar alleen kunnen laden op kantoor? Nee, dat is niet handig. U wilt thuis natuurlijk ook een laadpunt. Maar hoe declareert u de stroomkosten die u gebruikt heeft voor het laden? Door het hierboven genoemde Smart Charging wordt het stroomverbruik van het laden al gemeten. Dit kunt u dus eenvoudig declareren. Maar er zijn ook andere mogelijkheden. Een aantal mobiliteitspassen zijn ook geschikt voor het laden van elektrische auto’s. Met deze pas kunt u zowel thuis als bij een openbaar oplaadpunt laden. De factuur met verbruikte stroom wordt direct doorgezet naar de leasemaatschappij.
Openbare oplaadpunten
Op bijna elke openbare parkeerplaats, parkeergarage of hoek van de straat ziet u tegenwoordig oplaadpunten. Kunt u daar na aanschaf van een elektrische auto ook laden. Ja, dat kan. Maar hier is wel een laadabonnement voor nodig. Bij verschillende partijen kunt u hiervoor een abonnement afsluiten. Voor een geschikt laadpasabonnement kunt u kijken op in ons overzicht.
Kosten
Een compleet kwalitatief oplaadpunt geïnstalleerd en wel inclusief kabels en stekkers kunt u aanschaffen vanaf €850,-. Zie ook ons overzicht met meest voordelige laadpalen. Maar wat kost het dan vervolgens om echt elektrisch te gaan rijden? Omgerekend betaalt u gemiddeld minder dan 5 eurocent per kilometer, uiteraard is dit afhankelijk van de tarieven van de energieleveranciers.