Elektrisch rijden is de toekomst. Dit resulteert in het feit dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. De oplossing is een handige laadpaal in Amsterdam aan huis. Middels jouw eigen laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus + Kia e-Soul 64 kWh. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is een stuk voordeliger. Op dit portaal check je bruikbare informatie over meerdere type laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en vind je ervaren leveranciers en installateurs bij jou in de regio.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- Altijd een volle accu, altijd een optimale actieradius.
- Extra goedkoop rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Deze slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €955.
- Een thuis-laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Amsterdam
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van jouw EV zoals bijv. de Mini Electric kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een slimme eigen goedkope laadpaal Amsterdam kopen is steeds meer in trek. Je kunt eenvoudig laden en je bent altijd verzekerd van een volgeladen accu. Verder is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een laadstation in de omgeving. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de eenmalige aanschafprijs, installatie en de tarieven voor de elektriciteit (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal past bij mijn woning en auto? Op deze pagina kan je aan de slag met handige tips en adviezen m.b.t. laadpaal laten installeren in Amsterdam. Zie ook onze informatie over Laadpassen vergelijken.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Amsterdam installeren kan op 2 manieren. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een montagepaal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Analyseer de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadpaal kan laden met een standaard 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elk woonadres in ons land heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Het 3-fase systeem is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt hierin investeren en de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Amsterdam. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een oplaadpaal aan huis?
De voordeligste manier van opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het grootste gemak van een vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een ander voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij EV-box tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het er wat rommelig bij hangt. Ten derde moet ook opgemerkt worden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het grote gemak van een losse kabel (als mede een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Daarvoor neem je de reguliere meegeleverde kabel. Overigens oogt het netter en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Belangrijk nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je wilt laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een laadzuil met losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dat geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Amsterdam.
Enkel of dubbel laadstation
Er zijn 2 keuzes: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 ingang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Nuttig als je 2 elektrische auto’s hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Smart functies
Laadpalen hebben tegenwoordig steeds vaker slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder check jij alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Amsterdam vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €825 tot +/- €3200. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Daarnaast zijn er slimme opladers met innovatieve mogelijkheden als Autostart die duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Amsterdam. Laadpaal type Laadcapaciteit Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €515- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €540- €635 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €650- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €845- €1055
Goede leveranciers
- EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Optioneel te verbinden met zonn-energie-installatie.
- EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
- Webasto: Volledig op afstand te beheren.
- Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
- Blue Current: Slim en fraai design met veel vermogen.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met automatische maximale laadstroomdetectie.
- Zie ook merken als: ABB, Delta, Etrel, Eaton, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge & Tritium, Efacec, Zaptec, Xcharge.
Installatieprijzen 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Amsterdam liggen tussen de €390 en €1850. Deze prijs komt tot stand door of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Laadpas
Doorgaans wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het kan ook prima zonder, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen zo’n €4,75 p/maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Gastgebruik toestaan.
- 24/7 helpdesk support.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Check de beste vakmannen uit jouw streek.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. In het onderstaande gedeelte kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1025 kilometer op maandbasis. Met dit aantal kilometers berekenen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In onze begroting kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Amsterdam):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Aandrijving | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,120 | €123,00 | €1476,00 |
Elektrisch rijden | €0,046 | €47,15 | €565,80 |
Besparing | €0,0740 | €75,85 | €910,20 |
Laadpaal aanvragen gemeente Amsterdam
Een elektrische auto gekocht, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Amsterdam aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een aanzienlijke actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en in welke omgeving de laadzuil gemonteerd wordt. Ze checken daarvoor variabelen als vindbaarheid en parkeerdruk. Elke bewoner mag hier parkeren en laden. Alle details is terug te lezen op www.amsterdam.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Het merendeel van de gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op die site kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Betrouwbare elektrische auto.
Kaart met openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Amsterdam zien we steeds meer. Elke weggebruiker heeft de mogelijkheid daar te laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De prijzen schommelen tussen de €0,285 en €0,605 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het volgende schema treft jij de openbare laadstations in Amsterdam. Vind ook laadplekken en leveranciers in Het Hogeland, Delfzijl, Loppersum, Appingedam en Achtkarspelen.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je werk is een prettige service voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Heb je een bedrijfspand met 10 parkeerplekken of meer? Op basis van de huidige wetgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij meerdere subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Bovendien kan je extra geld verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een thuis-laadpaal inclusief installatie varieert qua prijs tussen de €825 – €2425. De kosten van het hele pakket wordt grotendeels bepaalt door af het soort systeem (softwarematige slimme functies), het maximale laadvermogen, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je stroomleverancier voor je woning zoals Eneco, Energiedirect, NLE, Essent, Budget energie en PowerPeers, Oxxio, Vandebron, Vattenfall. Dit is nu ongeveer €0,220 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,85 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een benzineauto kost ongeveer €9,80 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een reguliere EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Holland.
Hoe werkt de installatie?
De expert kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in jouw meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Via de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen wordt besloten wat de beste manier is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in Amsterdam monteert ‘m in overleg tegen de muur of installeert het op een paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Meestal is elke meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). Moderne elektrische wagens kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Amsterdam zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De geschatte kosten van zo’n service bedragen ongeveer €1075. Let op: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 zien we vooral terug bij verschillende merken binnen de EU. Een groot deel van de bekende elektrische auto’s in Amsterdam zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Amsterdam verstrekt op het ogenblik geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt wel een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt verzoeken of het oplaadpunt in de buurt van jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor meer info en aanvragen zie www.amsterdam.nl.