Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Dat betekent ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Het alternatief is een handige laadpaal in Zandvoort aan huis. Door middel van een zelfvoorzienend laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Audi e-tron GT of jouw Audi e-tron S 55 quattro. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is een stuk voordeliger. Op dit portaal lees je praktische informatie over verschillende soorten laadpalen, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw gemeente.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Gratis rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €965.
- Een individueel laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Zandvoort
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijv. de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een extra goedkope laadpaal Zandvoort kopen is een uitstekend idee. Het is gemakkelijk en snel en je hebt dan de zekerheid van een perfect opgeladen accu. Daarbovenop is het een stuk voordeliger dan bij een openbaar laadstation in de wijk. Wat betreft kosten heb je te maken met de initiële aanschaf + installatie en de kosten van jouw eigen stroom (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Je moet wel de beschikking hebben over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is geschikt voor mij EV en woning? In het gedeelte hieronder check je handige tips en adviezen voor laadpaal laten installeren in Zandvoort. Op EVplan.nl lees je ook meer over Elektrische autoverzekering.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Zandvoort installeren kan op 2 manieren. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een montagepaal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Houd rekening met de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen station
De 1 fase installatie functioneert met de standaard 230 voltage. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Iedere woning heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant kan maar liefst 3x 230V leveren. Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadzuil kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt tegen geringe kosten dit laten aanleggen door een elektricien in Zandvoort. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
De voordeligste manier van opladen en altijd verzekerd van een vrije plek
Losse of vaste laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse kabel. Het grootste gemak van een vaste kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een ander voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij EV-box tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er water in de kabel kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat we ook vaak horen is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Als laatste kan het zijn dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het grote voordeel van een losse kabel (net als een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Je pakt namelijk de kabel die af-fabriek is geleverd. Daarbij ligt de kabel niet zo in het zicht en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het minpunt is dat de drempel wat hoger wordt als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om daarna het geheel te connecten. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je een nieuwe elektrische auto? Dan ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Zandvoort.
Enkele vs dubbele laadpaal
Er zijn 2 opties: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil heeft te maken met het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 ingang is geschikt om 1 voertuig op te laden, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Ideaal als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Slimme functies
De huidige oplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk tref je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Zandvoort vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De investering van een laadstation voor thuis varieert van €825 t/m €3100. De prijs hangt vooral af van het vermogen van de laadpaal. Hoe hoger het vermogen, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Tevens zijn er slimme opladers met extra snufjes als Autostart die duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Zandvoort. Type station Capaciteit Laadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €515- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €520- €625 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €685- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €865- €955
Top producten
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
- NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
- Alfen: Montage aan wand of losstaand met optionele montagepaal.
- Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
- EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
- Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
- Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
- Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
- Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
- Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
- Tesla Wall Connector: Betaalbaar en geschikt voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Meest compacte en gemakkelijke systeem.
- Alternatieven: ABB, Enovates, Delta, Eaton, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger en Tritium, Xcharge, Zaptec, Efacec.
Tarieven voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Zandvoort liggen tussen de €390 en €2050. De totale kosten hangen af van of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter het terrein, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Tegenwoordig wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Men hoeft dat niet af te nemen, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen zo’n €6,75 op maandbasis.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Vind erkende adviseurs uit jouw omgeving.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie hebben een korte terugverdientijd. Bijgaand vind je een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1068 km per 4 weken. Met dit gemiddelde als uitgangspunt calculeren we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. Hierbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Zandvoort):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
Soort | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,115 | €122,82 | €1473,84 |
Elektrisch rijden | €0,045 | €48,06 | €576,72 |
Besparing | €0,0700 | €74,76 | €897,12 |
Laadpaal aanvragen gemeente Zandvoort
Heb jij de beschikking over een EV, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Zandvoort aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente geeft aan of en op welke locatie de laadzuil neergezet wordt. Ze analyseren hiervoor zaken als zichtbaarheid en geschatte drukte. Elke EV-rijder mag hier parkeren en laden. Alle details is te vinden op www.zandvoort.nl. Hier kan je ook lezen of er een subsidie mogelijk is. Het merendeel van de gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Betrouwbare laadpaal.
Openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Zandvoort kan je op meer en meer plekken vinden. Iedere EV-bezitter kan hier parkeren en laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De prijzen wisselen tussen de €0,290 en €0,610 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In onze maps kaart treft je de openbare laadstations in Zandvoort. Op deze site vind je ook oplaadplekken en verkopers in Haarlem, Velsen, Heemskerk, Beverwijk en Bergen Noord-Holland.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij uw bedrijf is een extra stukje service richting werknemers en klanten. Beschik je over een bedrijfspand met minimaal 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Tevens kan je extra geld verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Jouw eigen laadpaal voor huis inclusief installatiewerk varieert kostentechnisch tussen de €1075 & €2475. De totaalprijs wordt gecalculeerd a.d.h.v. het soort systeem (met of juist zonder slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan je eigen energieleverancier zoals Engie, Energiedirect, Eneco, NLE, Budget energie en Pure energie, Oxxio, Vandebron, Vattenfall. Over het algemeen niet meer dan €0,235 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,05 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een benzineauto kost je zo’n €10,05 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een EV anno 2024 heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Noord-Holland.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De expert treft de nodige voorbereidingen in de meterkast. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Van de stroomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen met de installateur overleg je waar het laadpunt het beste kan komen om het graafwerk te beperken. De ervaren laadpaal installateur in Zandvoort plaatst het als wallbox aan de muur of op een speciale paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De nieuwste elektrische auto’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Zandvoort kan jou hierin ontzorgen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen ongeveer €1075. Goed om te weten: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 is vooral te zien bij merken uit Europa. Een groot deel van de favoriete elektrische auto’s in Zandvoort kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben deze type 2 Mennekes stekker.
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Zandvoort heeft momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt vragen of de paal niet al te ver van jouw huis geplaatst mag worden. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.zandvoort.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente