De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Een gevolg is dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Je kunt dan beter kiezen voor een handige laadpaal in Leidschendam-Voorburg aan huis. Via jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Volkswagen ID.4 1st of bijvoorbeeld de Tesla Model Y Long Range Performance. Niet meer wachten op een vrije plek en het is veel voordeliger. Op EVPlan.nl lees je handige informatie over meerdere soorten laadpunten, bieden we een aantal handige kooptips en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw gemeente.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Goedkoper autorijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Een slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €985.
- Een eigen laadstation aan huis kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Index
- Een eigen laadpaal voor thuis installeren
- Beste laadpaal leveranciers Leidschendam-Voorburg vergelijken november 2024
- Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
- Laadstation voor elektrisch voertuig aanvragen bij de gemeente Leidschendam-Voorburg
- Openbare oplaadpunten in de omgeving
- Laadpalen voor kantoor
- Veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Leidschendam-Voorburg
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van jouw EV zoals de Audi Q4 Sportback e-tron is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een extra goedkope laadpaal Leidschendam-Voorburg kopen is steeds meer in trek. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hebt dan elk moment van de dag een volle accu. Verder is het vele malen goedkoper dan een laadpunt in de wijk. Wat betreft kosten heb je te maken met een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de stroom / verbruikskosten (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn auto en mijn situatie? Verderop bespreken we een aantal kooptips met betrekking tot laadpaal laten installeren in Leidschendam-Voorburg. Op EVplan.nl lees je ook meer over Beste laadpassen.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Leidschendam-Voorburg kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een speciale paal. Verder zijn er geen verschillen. Bekijk altijd goed de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen installatie
Het 1-fase laadstation draait op de reguliere 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadzuil is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Voor een paar honderd euro kun jij de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Leidschendam-Voorburg. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Goedkoop laden en nooit meer wachten op een vrije plek
Vaste of losse laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse variant. Het grootste gemak van een vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Ook is het goed om te weten dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er water in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Een ander minpunt is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Als laatste moet je er rekening mee houden dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (net als een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Het laadproces doe je met de kabel die af-fabriek is geleverd. Ook is het een strakker geheel en blijft de kabel langer goed. Het minpunt is dat de drempel wat hoger wordt als je wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadzuil met losse kabel wordt meestal aanbevolen. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Leidschendam-Voorburg.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 keuzes: één aansluiting of twee aansluitingen. Het enige verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkele paal kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Erg handig wanneer je 2 auto’s in bezit hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Innovatieve toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk check jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.
Laadpaal installateur Leidschendam-Voorburg vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De investering van een laadstation voor thuis ligt tussen de €650 tot en met €3275. De prijs wordt bepaald door het totale laadvermogen van de installatie. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Bovendien zijn er slimme stations met speciale opties als gebarenherkenning die duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Leidschendam-Voorburg. Laadpaal type Laadcapaciteit Laadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €550- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €510- €615 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €660- €785 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €870- €1075
Goede leveranciers
- EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
- Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
- Webasto: Volledig op afstand te beheren.
- Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
- Blue Current: Gemakkelijk te bedienen laadpunten.
- Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Houdt rekening met uw maximale capaciteit (dynamic loadbalancing).
- Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Meest compacte en gemakkelijke systeem.
- Andere mogelijkheden: ABB, Eaton, Enovates, Delta, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba & Tritium, Efacec, Xcharge, Circontrol.
Tarieven voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Leidschendam-Voorburg liggen tussen de €410 tot €1850. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er uitgegraven moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Kosten van het laadpas abonnement
Hedendaags wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Dit is niet verplicht, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen zijn zo’n €3,50 (maandelijks).
- Online inzicht in laadsessies.
- Automatische facturering en verrekening.
- Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal voor thuis kopen?
Achterhaal goede installateurs uit jouw gemeente.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. In de tabel hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1078 km per maand. Op basis daarvan checken we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In het rekenvoorbeeld nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Leidschendam-Voorburg):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Soort | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,110 | €118,58 | €1422,96 |
Elektrisch rijden | €0,044 | €47,43 | €569,18 |
Besparing | €0,0660 | €71,15 | €853,78 |
Laadpaal aanvragen gemeente Leidschendam-Voorburg
Een elektrische auto gekocht, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Leidschendam-Voorburg aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar precies de laadzuil geplaatst wordt. Ze analyseren hiervoor zaken als vindbaarheid en veiligheid. Elke inwoner kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Uitgebreide informatie is beschikbaar op www.lv.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je een subsidie kunt krijgen. Flink wat gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Daar kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Elektrische autoverzekering.
Kaart met openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Leidschendam-Voorburg kan je op meer en meer plekken vinden. Iedereen met een EV kan hier parkeren en laden. Het is relatief wel duur. De prijzen bedragen tussen de €0,280 – €0,605 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het Google Maps overzicht check je de openbare laadstations in Leidschendam-Voorburg. Check tevens oplaadpunten en installatiebedrijven in Voorschoten, Wassenaar, Katwijk, Noordwijk en Hillegom.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je werk is heel praktisch voor bijv. je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Bekijk je de mogelijkheden voor een parkeerterrein met 10 parkeervakken of meer? Tegenwoordig is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er verschillende subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Verder kan je iets bijverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik.
De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een eigen laadpaal voor huis en laten installeren zit qua kostprijs tussen de €1050 en €2225. De prijsindicatie wordt gecalculeerd a.d.h.v. het model laadzuil (wel/geen slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw huidige energieleverancier zoals Engie, NLE, Essent, Energiedirect, Eneco en Vattenfall, Pure energie, PowerPeers, Oxxio. Dat is doorgaans zo’n €0,235 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,85 per 100 kilometer. Vergeet niet: een doorsnee benzinewagen komt uit op zo’n €9,95 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een normale EV eist 10 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Zuid-Holland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De vakman treft de nodige voorbereidingen in je stroomkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Van de stroomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen met de monteur bespreek je wat een goede plek is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Leidschendam-Voorburg monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Meestal is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De oude modellen EV’s konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Moderne EV’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Leidschendam-Voorburg kan jou hierin ontzorgen. De kosten daarvoor zijn zo’n €800. Goed om te weten: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt met name toegepast bij merken uit de Europese Unie. De meeste beschikbare elektrische auto’s in Leidschendam-Voorburg hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpunten in Nederland beschikken over type 2 (Mennekes).
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Leidschendam-Voorburg verschaft op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of het openbare laadpunt nabij jouw huis kan komen. Zie ook de website van de gemeente www.lv.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente