Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dat betekent ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een privé laadpaal in Rijswijk aan huis. Middels een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Hyundai Kona Electric 64 kWh of bijvoorbeeld de Mercedes EQV 300 Lang. Niet meer wachten op een vrije plek en het is een stuk voordeliger. Op dit portaal check je uitgebreide informatie over verschillende type laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je de beste installateurs uit jouw omgeving.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Nog voordeliger rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €970.
- Een individueel laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Rijswijk
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het elektrisch laden van een EV zoals bijvoorbeeld de Aiways U5 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Rijswijk kopen is een uitstekend idee. Het is gemakkelijk en snel en je hebt dan elk moment van de dag een perfect opgeladen accu. Bovendien is het veel betaalbaarder dan een laadpunt in de wijk. Wat betreft kosten heb je te maken met de laadpaal zelf, de installatiekosten en de stroom / verbruikskosten (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is nu handig voor mij EV en woning? Op deze pagina bieden wij handige tips en adviezen ten aanzien van laadpaal laten installeren in Rijswijk. Of klik door voor meer informatie over Goedkoopste laadpas.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Rijswijk kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. De werking is verder helemaal identiek. Bekijk altijd goed de afstand tot de parkeerplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen station
De 1-fase variant maakt gebruik van de standaard 230 voltage. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Het 3-fase systeem kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt gemakkelijk dit laten aanleggen door een elektricien in Rijswijk. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een oplaadpaal aan huis?
Spotgoedkoop opladen en altijd een vrije plek!
Vaste of losse laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het belangrijkste voordeel van de vaste variant is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Wat hierbij ook handig is is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander minpunt is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Bovendien moet je er rekening mee houden dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het gemak van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Je pakt namelijk de reguliere meegeleverde kabel. Tevens ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Belangrijk nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je de accu gaat opladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een laadpaal zonder vaste kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In dat geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Rijswijk.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er bestaan 2 types: een enkel of een dubbel laadstation. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een enkele paal is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Heel erg praktisch wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Innovatieve toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door meer en meer slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder check je extra uitleg over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Rijswijk vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De kostprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €625 t/m €3225. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de laadcapaciteit van het station. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Verder zijn er slimme stations met speciale opties als gezichtsherkenning die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Rijswijk. Soort laadstation Laadcapaciteit Oplaadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €500- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €540- €600 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €695- €800 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €870- €925
Betrouwbare leveranciers
- EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
- Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
- Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
- EVhub: Dashboard voor facturatie, verrekening en stroomverbruik.
- Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
- Ecotap: Populaire Homebox voor thuisgebruik.
- Blue Current: Zeer gebruiksvriendelijke laadstations.
- Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
- Myenergi / Zappi: Slimme daltarief instellingen mogelijk.
- Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
- NRGkick: Het slimme mobiele laadstation.
- Alternatieve marken: ABB, Delta, Etrel, Enovates, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge of Tritium, Efacec, Zaptec, Xcharge.
Installatiekosten 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Rijswijk variëren van €340 en +/- €1950. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe langer deze afstand, hoe meer er uitgegraven moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Laadpas
Vaak wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is geen vereiste, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen ongeveer €6,25 per maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Vind aangesloten deskundigen uit jouw regio.
Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Onderstaand kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1079 km per maand. Met dit gemiddelde als uitgangspunt checken we wat jouw potentiële besparing is. Daarbij nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Rijswijk):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
Soort | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,115 | €124,09 | €1489,02 |
Elektrisch | €0,045 | €48,56 | €582,66 |
Besparing | €0,0700 | €75,53 | €906,36 |
Laadpaal aanvragen gemeente Rijswijk
Heb je een EV, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Rijswijk aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Als je aan deze voorwaarden voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente neemt een besluit over of en in welke straat de laadzuil geactiveerd wordt. Hierbij bekijken zij relevante zaken als toegankelijkheid en veiligheid. Elk huishouden mag het gebruiken. Alle details is ook gepubliceerd op www.rijswijk.nl. Hier lees je bovendien welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Veel Nederlandse gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Blog over elektrisch rijden.
Overzicht openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Rijswijk zijn er veel. Iedereen met een laadpas kan hier parkeren en laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De prijzen liggen tussen de €0,240 – €0,600 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het Google Maps overzicht bekijk je de openbare laadstations in Rijswijk. Op deze site vind je ook laadplekken en verkopers in Leidschendam-Voorburg, Voorschoten, Wassenaar, Katwijk en Noordwijk.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je bedrijf is relevant voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Betreft het een gebouw met 10 parkeervakken of meer? Tegenwoordig moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidiemogelijkheden. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarbovenop kan je extra geld verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het laden.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief de installatieservice varieert kostentechnisch tussen de €850 & €2200. Het tarief hangt af van welk merk je kiest (met of juist zonder slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw leveranciers van energie zoals Engie, Eneco, Energiedirect, Budget energie, NLE en PowerPeers, Oxxio, Vattenfall, Vandebron. Dat is doorgaans zo’n €0,250 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,35 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een gemiddelde benzineauto kost je zo’n €10,25 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een EV anno 2024 heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Zuid-Holland.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De vakman treft de nodige voorbereidingen in de stroomkast in de woning. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Via dit stroompunt vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen wordt besloten wat de beste manier is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De ervaren laadpaal installateur in Rijswijk bevestigt het laadstation aan de muur of op een losse paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Doorgaans is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Let er wel op dat je groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De oude modellen EV’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Innovatieve elektrische wagens worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit komt neer op krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Rijswijk zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De tarieven hiervan bedragen zo’n €800. Goed om te weten: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 zien we vooral terug bij de Europese leveranciers. Veel van de beschikbare elektrische auto’s in Rijswijk zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Rijswijk heeft op dit ogenblik geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Wat mogelijk wel interessant is, is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of het oplaadpunt nabij jouw huis kan komen te staan. Voor meer informatie zie www.rijswijk.nl.