Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dat heeft als gevolg dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een privé laadpaal in Kaag en Braassem aan huis. Via jouw eigen laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw BMW i4 + Tesla Model X Long Range Plus. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en je hebt het snel terugverdiend. Op deze pagina lees je extra informatie over populaire type laadpunten, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs die werken in jouw gemeente.
- Met een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Altijd een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Goedkoop rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €955.
- Een laadstation bij de woning verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Onderwerpen
- Een eigen laadpaal aan huis laten plaatsen
- Beste laadpaal specialisten Kaag en Braassem vergelijken november 2024
- Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
- Openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Kaag en Braassem
- Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor ondernemers
- Meer informatie in onze FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Kaag en Braassem
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Jouw elektrische auto opladen zoals een Audi Q4 Sportback e-tron kan op diverse manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Kaag en Braassem kopen is iets wat we steeds meer zien. Het is ontzettend handig in gebruik en je kunt rekenen op een 100% actieradius. Eveneens is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij laden bij openbare stations. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de kWh prijs voor de stroom (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Het enige wat je verder moet hebben is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is geschikt voor mij EV en woning? In onze keuzehulp check je belangrijke aspecten om over na te denken omtrent laadpaal laten installeren in Kaag en Braassem. Zie ook onze informatie over Hybride auto’s.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Kaag en Braassem kan op 2 manieren worden aangebracht. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een stevige paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Analyseer de afstand tussen de auto en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen systeem
Een 1-fase laadzuil functioneert met een standaard 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke meterkast beschikt over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale vermogen is 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt gemakkelijk jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Kaag en Braassem. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
Voordelig opladen en altijd een vrije plek!
Vaste of losse kabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse stekker. Het pluspunt van de vastzittende kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander voordeel is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er door wind en regen water in kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Bovendien is het in de praktijk zo dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het grote gemak van een losse kabel (net als een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Opladen kan altijd en overal met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Evenzeer oogt het netter en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het grote nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je jouw auto gaat laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Het station met een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Kaag en Braassem.
Enkel of dubbel laadstation
Er zijn twee opties: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Dit biedt uitkomst als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of juist voor bedrijven.
Innovatieve functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder delen we alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Kaag en Braassem vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De kosten van een laadstation voor thuis varieert van €875 tot €3400. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Ook heb je de keuze uit slimme stations met toffe mogelijkheden als gezichtsherkenning die een stukje prijziger zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Kaag en Braassem. Type laadpaal Vermogen Laadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €545- €600 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €550- €600 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €650- €750 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €830- €1045
Top merken
- EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
- Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
- EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
- Webasto: Slimme technologie in een slank design laadstation.
- Ecotap: Degelijk Nederlands design.
- Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
- Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
- Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
- Tesla Wall Connector: Dé laadpaal voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met slimme NRGkick plug-adapters altijd de juiste connector.
- Andere mogelijkheden: ABB, Delta, Enovates, Eaton, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger en Tritium, Xcharge, Efacec, Circontrol.
Prijzen voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Kaag en Braassem komen uit tussen de €320 en ongeveer €1950. Dit hangt vooral af van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe langer deze afstand, hoe meer er uitgegraven moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Abonnementsprijzen laadpassen
Steeds vaker wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is geen vereiste, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn circa €4,50 p/maand.
- Inzicht in je laadsessies.
- Automatische facturering en verrekening.
- Gast Tarief instellen.
- 24/7 helpdesk support.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Bekijk betrouwbare installateurs uit jouw gemeente.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De elektrische auto en jouw thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Hieronder vind je een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1089 km per 4 weken. Op basis daarvan berekenen we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. Hierbij gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Kaag en Braassem):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Aandrijving | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,110 | €119,79 | €1437,48 |
Elektrisch rijden | €0,044 | €47,92 | €574,99 |
Besparing | €0,0660 | €71,87 | €862,49 |
Laadpaal aanvragen gemeente Kaag en Braassem
Heb je een EV, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Kaag en Braassem aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een aanzienlijke actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente bepaalt of en in welke omgeving de laadzuil neergezet wordt. Daarbij bekijkt de gemeente relevante zaken als toegankelijkheid en drukte. Iedereen mag hier parkeren en laden. Alle info is ook te lezen op www.kaagenbraassem.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of er eventueel subsidie beschikbaar is. Steeds meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Goedkoopste laadpas.
Lijst met openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Kaag en Braassem vind je op steeds meer plekken. Elke laadpashouder kan terecht bij deze punten. De onkosten liggen daar wel hoger. De tarieven lopen uiteen tussen de €0,245 – €0,555 p/kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In het volgende schema treft jij de openbare laadstations in Kaag en Braassem. Check tevens laadmogelijkheden en installatiebedrijven in Nieuwkoop, Bodegraven-Reeuwijk, Alphen aan den Rijn, Zoeterwoude en Teylingen.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is relevant voor je personeel en relaties. Zoek je naar opties voor een kantoor of bedrijf met meer dan 10 parkeervakken? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidiemogelijkheden. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Daarnaast kan je iets bijverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het laden.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief de installatieservice kost tussen de €975 & €2175. De definitieve prijs hangt vooral af van het soort laadsysteem (met of juist zonder slimme functies), het minimale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw leveranciers van energie zoals Eneco, Energiedirect, Engie, NLE, Budget energie en PowerPeers, Vandebron, Vattenfall, Oxxio. Dat is om en nabij de €0,230 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,55 per 100 kilometer. Belangrijk: een auto met benzinemotor komt uit op zo’n €9,90 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een normale EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Zuid-Holland.
Hoe werkt de installatie?
De monteur legt een aparte stroomgroep aan in jouw meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Van de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In samenspraak met de vakman bepaal je waar het station moet komen om het graafwerk te beperken. Jouw laadpaal installateur in Kaag en Braassem monteert het als wallbox of installeert het op een paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Over het algemeen is elke stroomkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De oude modellen EV’s werden geladen op 220V (1-fase). De nieuwste elektrische wagens kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Kaag en Braassem kan dit allemaal regelen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen zo’n €850. Bedenk wel: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 is vooral te zien bij merken uit Europa. Veruit de meest bekende elektrische auto’s in Kaag en Braassem dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Elke regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Kaag en Braassem heeft momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of de paal vlakbij jouw woning kan komen. Voor extra info verwijzen we je naar www.kaagenbraassem.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente