Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Door deze trend zien we ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het is dan mogelijk om te gaan voor een slimme laadpaal in IJsselstein aan huis. Op basis van een particulier laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw BMW iX3 of bijvoorbeeld de Byton M-Byte 95 kWh 4WD. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op deze website tref je bruikbare informatie over velerlei soorten laadpunten, geven we een duidelijk stappenplan en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Altijd een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Goedkope kilometer-tarieven door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €900.
- Een laadstation op eigen grond heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen IJsselstein
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van jouw EV zoals bijv. de Dacia Spring Electric kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een particuliere eigen goedkope laadpaal IJsselstein kopen biedt veel voordelen. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je bent altijd verzekerd van een volgeladen accu. Tevens is het veel betaalbaarder dan een publiek toegankelijk laadstation. Je hebt te maken met de volgende kosten: een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de kosten van jouw eigen stroom (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is nu handig voor mijn woning (meterkast) en auto? Hierbij kan je aan de slag met belangrijke aspecten om over na te denken wat betreft laadpaal laten installeren in IJsselstein. Zie ook aanvullende informatie over Milieuvriendelijke EV.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation IJsselstein kan op 2 manieren worden aangebracht. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of hij komt op een aparte paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Bekijk kritisch de afstand van jouw EV en de laadplek om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen station
Het 1-fase laadstation werkt met de standaard 230 voltage. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast beschikt over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt dan de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in IJsselstein. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een oplaadstation aan huis
De voordeligste manier van opladen en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse variant. De meerwaarde van de vaste variant is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een bijkomend voordeel is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij EV-box tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de levensduur van de kabel minder is omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(of je moet de auto binnen opladen). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er wat rommelig bij hangt. Bovendien moet je opletten dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (alsook voor een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Daarvoor neem je de stekker die je in de auto hebt liggen. Daarbovenop oogt het een stuk georganiseerder en profiteer je van een langere levensduur. Het belangrijkste nadeel is dat de drempel wat hoger wordt als je de accu gaat opladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. De oplossing met een losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In dat geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in IJsselstein.
Enkele of dubbele laadpaal
Je hebt de keuze uit één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil heeft te maken met hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 stekker aansluiting kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Ideaal als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s maar ook voor bedrijven en kantoren.
Smart toepassingen
De huidige oplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. Hierbij check jij extra details over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur IJsselstein vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €700 tot €3200. De kosten worden tot stand door o.a. het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Tevens kan je kiezen voor slimme palen met extra’s als Dynamic Load Balancing die een grotere investering vereisen. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal IJsselstein. Laadstation type Laadvermogen Oplaadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €545- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €515- €645 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €690- €750 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €845- €935
Top leveranciers
- EVBox:Energieverbruik veilig verdeeld.
- Wallbox (wandlader): Met handige App met uitgebreide statistieken.
- NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
- Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
- EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
- Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
- Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
- Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
- Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
- Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
- Zie ook merken als: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Flexicharge, Keba, Hypercharger & Tritium, Xcharge, Zaptec, Efacec.
Installatietarieven 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in IJsselstein lopen uiteen tussen de €350 en +/- €1825. Deze prijs komt tot stand door of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Informatie over laadpassen
Bij sommige aanbieders wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Je hoeft dit niet te nemen, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement zijn zo’n €5,75 op maandbasis.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Zoek ervaren specialisten uit jouw streek.
Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Onderstaand illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1124 kilometer per maand. Op basis van dit gemiddelde becijferen we wat de mogelijke besparing zal zijn. In onze begroting kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in IJsselstein):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Aandrijving | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,120 | €134,88 | €1618,56 |
Elektrisch | €0,046 | €51,70 | €620,45 |
Besparing | €0,0740 | €83,18 | €998,11 |
Laadpaal aanvragen gemeente IJsselstein
Rijd je een elektrische auto, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in IJsselstein aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente wijst uit of en in welke omgeving de laadzuil werkzaam zal worden. Ze analyseren hiervoor relevante zaken als toegankelijkheid en geschatte drukte. Elk huishouden mag het gebruiken. Alle details is ook gepubliceerd op www.ijsselstein.nl. Hier lees je bovendien of er een subsidie mogelijk is. Meer en meer gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Overzicht elektrische auto’s.
Kaart met openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in IJsselstein zijn er veel. Elke laadpashouder kan terecht bij deze punten. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten bedragen tussen de €0,285 – €0,620 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In onze maps kaart vind jij de openbare laadstations in IJsselstein. Vergelijk ook oplaadpunten en installateurs in Giessenlanden, Hardinxveld-Giessendam, Molenlanden, Sliedrecht en Papendrecht.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal bij uw bedrijf is relevant voor klanten, bezoekers en personeel. Heb je een gebouw met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. meerdere subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Tevens kan je het laadpunt versneld terugverdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik van de palen.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief installatie zit zo tussen de €1000 & €2225. De totale investering hangt af van het model laadzuil (softwarematige slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw huidige energieleverancier zoals Engie, Energiedirect, Budget energie, Essent, NLE en Pure energie, Vattenfall, PowerPeers, Vandebron. Dit is nu ongeveer €0,210 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,60 per 100 kilometer. Vergeet niet: een normale auto op benzine kost om en nabij de €10,05 per 100 kilometer. Als je kiest voor zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De huidige EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Utrecht.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De specialist zal enkele aanpassingen moeten doen in je stroomkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Via de stroomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In samenspraak met de vakman bepaal je wat de beste manier is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in IJsselstein monteert het als wallbox of installeert het op een paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is elke meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Let er wel op dat je groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De nieuwste types vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in IJsselstein kan jou hierin ontzorgen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen zo’n €1050. Goed om te weten: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Europese leveranciers en fabrikanten. Veel van de populaire elektrische auto’s in IJsselstein kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland beschikken over type 2 (Mennekes).
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Iedere regio vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente IJsselstein heeft op dit ogenblik geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of deze laadpaal in de buurt van jouw huis kan komen te staan. Zie ook de website van de gemeente www.ijsselstein.nl.