De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Daarbij komt ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Het is dan mogelijk om te gaan voor een privé laadpaal in De Bilt aan huis. Middels een laadstation van jezelf hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw MG ZS EV en/of Kia e-Soul 64 kWh. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is erg goedkoop. Op deze website vind je waardevolle informatie over verschillende type laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.
- Met een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Voordelige autorijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Deze slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €925.
- Een individueel laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Thema’s
- Informatie over een laadpaal aan huis
- Beste laadpaal installatiebedrijven De Bilt vergelijken december 2024
- Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
- Aanvragen openbaar laadstation elektrisch rijden gemeente De Bilt
- Vind openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen zakelijk aanvragen
- Lees de veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen De Bilt
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van jouw EV als onder andere de BMW iX3 kan op diverse manieren. Een extra goedkope laadpaal De Bilt kopen is een goede investering. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je kunt rekenen op een 100% actieradius. Ook is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een openbaar laadstation in de wijk. De kosten worden gevormd door de initiële aanschaf + installatie en de kWh prijs voor de stroom (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mijn auto en mijn situatie? Hieronder delen we tips en adviezen voor laadpaal laten installeren in De Bilt. Bekijk ook meer info over Goedkoopste laadpaal.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation De Bilt kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of je installeert het op een paal. De werking is verder helemaal identiek. Houd rekening met de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen station
Een 1-fase laadpaal werkt met de reguliere 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elke woning in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadstation is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in De Bilt. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
De voordeligste manier van opladen en altijd een vrije plek!
Losse of vaste laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel of een losse stekker. Het gemak van een vaste kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Wat hierbij ook handig is is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat deze sneller nat wordt (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het een rommelig geheel wordt. Ook is het in de praktijk zo dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het gemak van een losse kabel (of socket) is dat elke soort EV kan opladen. Daarvoor neem je de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Evenzeer oogt het netter en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Waar je op moet letten is dat de drempel wat hoger wordt als jij de EV even snel wil bijladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om daarna het geheel te connecten. Een paal met een losse laadkabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n scenario hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Tip: zoek ook eens naar snelladers in De Bilt.
Enkel of dubbel laadstation
We onderscheiden twee soorten: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een enkelvoudige paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Erg handig als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Smart functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk lees je extra details over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: altijd een goed overzicht van al je oplaadmomenten.
Laadpaal installateur De Bilt vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De prijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €500 en €3100. De kosten worden tot stand door o.a. het totale laadvermogen van de installatie. Des te hoger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Verder kan je kiezen voor slimme systemen met innovatieve features als gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal De Bilt. Type station Vermogen Oplaadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €505- €605 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €545- €600 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €665- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €870- €925
Top merken
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
- NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
- Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
- Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
- EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
- Webasto: Flexibele laadoplossing voor thuis, bedrijf en VVE’s.
- Ecotap: DC-snellaadpunten voor plug-in hybrides en EV’s.
- Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
- Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Houdt al jouw laadsessies bij.
- Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
- Andere mogelijkheden: ABB, Delta, Enovates, Etrel, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Schneider Electric en Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.
Installatiekosten 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in De Bilt wisselen tussen de €340 – €2000. Dit hangt af van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Des te groter deze afstand is, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Kosten van het laadpas abonnement
Optioneel wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Dit is geen vereiste, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn zo’n €4,00 op maandbasis.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
- Gastgebruik toestaan.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Vind erkende leveranciers die werken in je omgeving.
Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt plus installatie hebben een korte terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte vind je een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1135 kilometer (maandelijks). Op basis daarvan verwachten we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In ons geval gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in De Bilt):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Aandrijving | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,120 | €136,20 | €1634,40 |
Elektrisch | €0,046 | €52,21 | €626,52 |
Besparing | €0,0740 | €83,99 | €1007,88 |
Laadpaal aanvragen gemeente De Bilt
Heb jij de beschikking over een EV, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in De Bilt aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een aanzienlijke actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente zal concluderen of en op welke plek de laadzuil gemonteerd wordt. Hierbij bekijken zij zaken als bereikbaarheid en technische haalbaarheid. Elke EV-eigenaar kan het gebruiken. Updates en informatie is beschikbaar op www.debilt.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er een subsidie mogelijk is. Veel gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Duurzaam rijden.
Kaart met openbare laadpunten (december 2024)
Laadstations in De Bilt zijn dagelijks beschikbaar. Iedereen met een EV kan terecht bij deze punten. De onkosten liggen daar wel hoger. De onkosten variëren tussen de €0,250 en €0,595 p/kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In de afbeelding hieronder vind je de openbare laadstations in De Bilt. Check tevens oplaadplekken en installatiebedrijven in Bunnik, Zeist, De Ronde Venen, Stichtse Vecht en Utrecht.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een extra stukje service richting werknemers en klanten. Beschik je over een bedrijfspand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Tegenwoordig moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Ook kan je iets bijverdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een thuis-laadpaal inclusief installatie zit zo tussen de €950 en €2050. De totale investering wordt berekend aan de hand van welk merk je kiest (eventuele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals Eneco, Energiedirect, Essent, Budget energie, NLE en PowerPeers, Vattenfall, Oxxio, Vandebron. Dat is om en nabij de €0,240 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,55 per 100 kilometer. Vergeet niet: een normale auto op benzine kost circa €10,05 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een normale EV eist 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Utrecht.
Hoe werkt de installatie?
De leverancier treft de nodige voorbereidingen in jouw meterkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Vanaf dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. Samen met de installateur overleg je waar de laadpaal wordt geplaatst om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De laadpaal installateur in De Bilt bevestigt het laadstation aan de muur of op een paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Over het algemeen is elke meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste elektrische voertuigen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De huidige auto’s vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in De Bilt zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De totale onkosten bedragen circa €1125. Let op: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt met name toegepast bij verschillende merken binnen de EU. Veruit de meest gangbare elektrische auto’s in De Bilt dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden beschikken over type 2 (Mennekes).
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Elke gemeente kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente De Bilt heeft op dit moment geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of het oplaadpunt in de buurt van jouw huis kan komen. Voor meer informatie zie www.debilt.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente