Elektrisch rijden zien we steeds meer. Hierdoor zien we ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Je kunt dan beter kiezen voor een eigen laadpaal in Steenbergen aan huis. Dankzij een zelfvoorzienend laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Volvo XC40 P8 AWD Recharge en/of Jaguar I-Pace EV320. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is veel voordeliger. Op deze website lees je extra informatie over verschillende laadstations, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit de buurt.
- Met een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Rijden zonder kosten in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Een slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €985.
- Een thuis-laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Steenbergen
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het elektrisch laden van een EV zoals bijvoorbeeld de Dacia Spring Electric kan op diverse manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Steenbergen kopen is iets wat we steeds meer zien. Het is gemakkelijk en snel en je hoeft niet onzeker te zijn over een optimale actieradius. Ook is het een stuk goedkoper dan een laadpunt in de wijk. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de verbruikskosten (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal past bij mijn auto en mijn situatie? In het gedeelte hieronder kan je aan de slag met bruikbare informatie voor laadpaal laten installeren in Steenbergen. Zie ook onze informatie over Duurzaam rijden.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Steenbergen kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een speciale paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Denk goed na over de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen systeem
De 1-fase variant werkt met een standaard 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het maximale vermogen is 11 kW. De 3-fase variant kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt tegen geringe kosten jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Steenbergen. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een oplaadstation aan huis
De voordeligste manier van opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation
Laadkabel: los of vast
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel of een losse variant. Het gemak van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat deze sneller nat wordt (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Daarbij moet je opletten dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (of een socket) is de vrijheid in het opladen. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Eveneens ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en profiteer je van een langere levensduur. Het belangrijkste nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een paal met een losse laadkabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Ga je een ander elektrische auto rijden? Dan ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Steenbergen.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn 2 keuzes: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekker aansluiting kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit biedt uitkomst als je 2 elektrische auto’s hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Innovatieve functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder tref jij meer info over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Steenbergen vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De kosten van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €775 – €3425. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Bovendien onderscheiden we slimme opladers met leuke functies als Hub/Satellite die een stukje prijziger zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Steenbergen. Soort laadstation Capaciteit Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €545- €640 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €535- €640 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €650- €795 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €855- €1035
Goede systemen
- EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
- Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
- Mennekes: Maker van moderne elektromobiliteit.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
- Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
- Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
- Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
- Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
- NRGkick: Tot 3-fasen opladen, overal waar je wilt.
- Ook interessant: ABB, Etrel, Eaton, Delta, Etrel, Hypercharger, Keba, Schneider Electric of Tritium, Efacec, Xcharge, Circontrol.
Prijzen voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Steenbergen bedragen tussen de €340 – €1975. De prijs wordt bepaald door of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe langer deze afstand, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Heb ik een laadpas nodig?
Tegenwoordig wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is niet verplicht, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van een laadpaal abonnement zijn zo’n €5,00 (maandelijks).
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
- Gast Tarief instellen.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Bekijk populaire verkooppunten in de regio.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie hebben een korte terugverdientijd. Bijgaand maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1026 kilometer op maandbasis. Op basis daarvan verwachten we wat jouw potentiële besparing is. In het rekenvoorbeeld nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Steenbergen):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Soort | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,110 | €112,86 | €1354,32 |
Elektrisch rijden | €0,044 | €45,14 | €541,73 |
Besparing | €0,0660 | €67,72 | €812,59 |
Laadpaal aanvragen gemeente Steenbergen
Lease of koop jij een elektrische auto, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Steenbergen aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Op het moment dat jij hieraan voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke locatie de laadzuil komt te staan. Daarbij bekijkt de gemeente zaken als toegankelijkheid en parkeerdruk. Elke EV-rijder kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle info kun je terugvinden op www.gemeente-steenbergen.nl. Daar lees je ook of je in aanmerking komt voor een subsidie. Het merendeel van de gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op deze website kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Hybride voertuigen.
Openbare oplaadpunten bekijken (november 2024)
Laadstations in Steenbergen zijn op steeds meer plekken te vinden. Iedereen met een abonnement kan daar gebruik van maken. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten liggen tussen de €0,245 tot €0,580 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het onderstaande kaartje onderzoek je de openbare laadstations in Steenbergen. Bekijk ook oplaadplekken en aanbieders in Woensdrecht, Bergen op Zoom, Hulst, Terneuzen en Sluis.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal bij het bedrijfspand kan worden gebruikt door je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een parkeerterrein met 10 parkeervakken of meer? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder meerdere subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Bovendien kunnen bedrijven verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Informatie over thuis elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een privé laadpaal aan huis incl. de benodigde installatie zit qua kostprijs tussen de €975 – €2150. Het tarief wordt bepaald door het soort systeem (additionele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Wat kost een auto thuis opladen?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je rekent de kilowattuurprijs af bij de stroomaanbieder van je huis zoals Budget energie, Energiedirect, NLE, Engie, Eneco en PowerPeers, Vattenfall, Pure energie, Oxxio. Dat is om en nabij de €0,230 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,50 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een gemiddelde benzineauto kost je zo’n €10,05 per 100 kilometer. Met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een reguliere EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Brabant.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De monteur integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in jouw meterkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Via dit stroompunt legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overeenstemming met de specialist bereken je waar het laadpunt het beste kan komen om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De gecertificeerde laadpaal installateur in Steenbergen zet het laadstation vast tegen de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Al met al is elke stroomkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Nieuwere EV’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Steenbergen kan het allemaal juist aansluiten. De geschatte kosten van zo’n service bedragen circa €1100. Let op: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers (van laadkabels) heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt met name toegepast bij merken uit Europa. Veel populaire elektrische auto’s in Steenbergen kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt. Elke provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Steenbergen biedt op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of het laadpunt dichtbij jouw huis kan komen. Zie ook www.gemeente-steenbergen.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente