Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dat betekent ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Het is dan mogelijk om te gaan voor een eigen laadpaal in Loon op Zand aan huis. Via jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus + Kia e-Soul 64 kWh. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en je hebt het snel terugverdiend. Op deze website lees je waardevolle informatie over populaire laadpunten, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw omgeving.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Elke dag opnieuw een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Nog voordeliger rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €985.
- Een laadstation bij de woning heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Thema’s
- Keuzehulp: laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal installatiebedrijven Loon op Zand vergelijken november 2024
- Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
- Een laadstation voor jouw EV in de openbare ruimte aanvragen bij de gemeente Loon op Zand
- Openbare oplaadpunten bekijken
- Offerte laadpalen voor je bedrijf
- Lees de veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Loon op Zand
Elektrisch rijden is de toekomst. Het opladen van jouw EV zoals bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3 Pro S is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Loon op Zand kopen is een zeer interessante optie. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan de zekerheid van een volgeladen accu. Eveneens is het een stuk goedkoper dan een openbaar laadstation in de wijk. De kosten bestaan uit: een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de verbruikskosten (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal past bij mijn situatie? In het gedeelte hieronder delen we bruikbare informatie voor laadpaal laten installeren in Loon op Zand. Of klik door voor meer informatie over Informatie over elektrisch rijden.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Loon op Zand kan op 2 manieren worden geplaatst. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een montagepaal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Analyseer de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen systeem
De 1 fase aansluiting draait op een standaard 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. In principe heeft elke woning zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt tegen geringe kosten jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Loon op Zand. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Goedkoop laden en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste kabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een verplaatsbare kabel. Het grote voordeel van de vaste variant is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Verder is het zo dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, tot wel 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(of je moet de auto binnen opladen). Een ander nadeel is dat het er niet zo netjes uit ziet. Daarbij moet ook opgemerkt worden dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (of een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Je gebruikt namelijk de stekker die je in de auto hebt liggen. Ook oogt het minder rommelig en gaat jouw kabel langer mee. Het belangrijkste nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je jouw auto gaat laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om alles vervolgens aan te sluiten. Een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Loon op Zand.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er bestaan 2 types: een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang kan nooit meer dan 1 auto opladen, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Erg handig als je 2 elektrische auto’s hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Slimme functies
De huidige oplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. Hieronder tref je extra uitleg over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
- Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.
Laadpaal installateur Loon op Zand vergelijken
De tarieven van laadpalen laten een grote variatie zien. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €850 t/m €3200. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. In aanvulling hierop heb je de keuze uit slimme wallboxen en palen met snufjes als gebarenherkenning die kostbaarder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Loon op Zand. Soort laadstation Laadvermogen Laadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €530- €605 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €525- €615 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €650- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €875- €1070
Betrouwbare systemen
- EVBox:Altijd automatische software-updates.
- Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
- NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
- Alfen: Dynamisch loadbalancen mogelijk dankzij slimme meter.
- Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
- EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
- Webasto: Hoogwaardig en mooi vormgegeven laadstation.
- Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
- Blue Current: Geschikt voor 1-fase en 3-fase ladende auto’s.
- Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
- Ook interessant: ABB, Eaton, Etrel, Enovates, Etrel, Hypercharger, Keba, Schneider Electric & Tritium, Circontrol, Xcharge, Zaptec.
Prijzen voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Loon op Zand lopen uiteen tussen de €450 en ongeveer €1850. Dit hangt af van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Laadpas
Hedendaags wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn zo’n €2,50 (maandelijks).
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Zoek ervaren verkooppunten uit jouw omgeving.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In de tabel hieronder vind je een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1048 kilometer per 4 weken. Hiermee ramen we wat jouw potentiële besparing is. Daarbij hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Loon op Zand):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Soort | Prijzen p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,110 | €115,28 | €1383,36 |
Elektrisch | €0,044 | €46,11 | €553,34 |
Besparing | €0,0660 | €69,17 | €830,02 |
Laadpaal aanvragen gemeente Loon op Zand
Rijd je elektrisch, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Loon op Zand aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente wijst uit of en op welke plek de laadzuil komt te staan. Ze analyseren hiervoor zaken als zichtbaarheid en of het technisch kan. Elke EV-eigenaar mag het gebruiken. Uitgebreide informatie vind je op www.loonopzand.nl. Daar lees je ook of er een subsidie mogelijk is. Veel gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Elektrische auto leasen.
Overzicht met alle openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Loon op Zand zijn goed vertegenwoordigd. Elke laadpashouder mag daar in principe gebruik van maken. De onkosten liggen daar wel hoger. De onkosten schommelen tussen de €0,295 tot wel €0,575 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het volgende schema vind jij de openbare laadstations in Loon op Zand. Bekijk ook laadplekken en installatiebedrijven in Waalwijk, Gilze en Rijen, Baarle-Nassau, Dongen en Hilvarenbeek.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal bij je bedrijf biedt veel uitkomst voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Beschik je over een locatie met minimaal 10 parkeerplaatsen? Op basis van de huidige wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Daarbovenop kan je extra geld verdienen door derden te laten betalen voor het gebruik.
FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Het aankopen van een laadpaal en laten installeren varieert qua prijs tussen de €900 & €2400. Het hele prijskaartje wordt grotendeels bepaalt door af het type en model (wel/geen slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals Eneco, Budget energie, Engie, Energiedirect, NLE en Oxxio, Vandebron, PowerPeers, Vattenfall. Dat is om en nabij de €0,210 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,25 per 100 kilometer. Goed om te weten: een gemiddelde benzineauto kost je zo’n €10,10 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een normale EV eist 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Noord-Brabant.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De installateur legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in het centrale stroompunt in je huis. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Vanuit dit stroompunt wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen wordt besloten wat de meest efficiënte route is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De ervaren laadpaal installateur in Loon op Zand bevestigt het laadstation aan de muur of op een bevestigingspaal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Doorgaans is elke meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Let er wel op dat je groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). Nieuwere elektrische voertuigen hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit komt neer op krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Loon op Zand kan dit allemaal regelen. De tarieven hiervan bedragen ongeveer €1050. Let op: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabel stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door merken uit de Europese Unie. De populaire elektrische auto’s in Loon op Zand beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Loon op Zand verschaft momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of de paal vlakbij jouw huis kan komen. Voor meer info en aanvragen zie www.loonopzand.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente