Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Door deze trend zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een 100% eigen laadpaal in Geldrop-Mierlo aan huis. Op basis van een particulier laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Dacia Spring Electric en/of Renault Zoe ZE50 R135. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is erg goedkoop. Op deze pagina ontdek je praktische informatie over diverse type laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs bij jou in de regio.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- Je beschikt altijd over een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Nog voordeliger rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €915.
- Een eigen laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Index
- Een eigen laadpaal voor thuis installeren
- Beste laadpaal specialisten Geldrop-Mierlo vergelijken november 2024
- Kostenoverzicht elektrisch rijden
- Een openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Geldrop-Mierlo
- Openbare oplaadpunten in de buurt
- Laadpalen zakelijk aanvragen
- Klik hier voor veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Geldrop-Mierlo
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het opladen van een elektrisch voertuig als o.a. een Audi e-tron GT kan op diverse manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Geldrop-Mierlo kopen is iets wat we steeds meer zien. Het werkt snel en veilig en je hebt dan elk moment van de dag een goede actieradius. Ook is het veel betaalbaarder dan een laadpunt in de wijk. De kosten worden gevormd door de initiële aanschaf + installatie en uiteraard de verbruikte stroom (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een garage of eigen oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn situatie? Hieronder check je bruikbare informatie rondom laadpaal laten installeren in Geldrop-Mierlo. Zie ook aanvullende informatie over Blog over elektrisch rijden.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Geldrop-Mierlo installeren kan op 2 manieren. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of hij komt op een aparte paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Achterhaal hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase installatie maakt gebruik van de standaard 230 voltage. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elk woonadres in ons land heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. Het 3-fase systeem kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt gemakkelijk de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Geldrop-Mierlo. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een oplaadpaal aan huis?
Voordelig opladen en altijd een vrije plek!
Losse of vaste laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het gemak van een vastzittende kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Verder is het zo dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, vaak wel 6 – 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er water in de kabel kan komen (tenzij je binnen laadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Tenslotte moet je opletten dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het handige van een losse kabel (net als socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Hiervoor gebruik je de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Daarnaast ziet het er niet zo chaotisch uit en profiteer je van een langere levensduur. Het grote nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even kort wilt opladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om daarna het geheel te connecten. Een laadzuil met losse kabel is vaak de beste keuze. Ga je een ander elektrische auto rijden? Dan hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Geldrop-Mierlo.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee mogelijkheden: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekkeringang kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Heel erg praktisch voor huishoudens met 2 EV’s maar ook voor bedrijven en kantoren.
Slimme toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Hieronder bekijk jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur Geldrop-Mierlo vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €825 en €3425. De aanschafkosten hangen vooral af van het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger je systeem, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Ook onderscheiden we slimme palen met speciale functies als Hub/Satellite die een hogere verkoopprijs hebben. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Geldrop-Mierlo. Soort laadstation Capaciteit Oplaadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €545- €605 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €535- €620 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €680- €800 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €870- €1045
Goede producten
- EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
- Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
- NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
- Alfen: Montage aan wand of losstaand met optionele montagepaal.
- Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
- EVhub: Laadstations van hoogwaardig slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
- Ecotap: Zeer gebruiksvriendelijk en vandalismebestendig.
- Blue Current: Met innovatieve Hidden Laadpaal.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
- Tesla Wall Connector: Het krachtige laadstation voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Gemakkelijk mee te nemen laadpaal.
- Andere merken: ABB, Etrel, Eaton, Delta, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge en Tritium, Efacec, Zaptec, Xcharge.
Installatiekosten 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Geldrop-Mierlo variëren van €330 & €2100. De prijs wordt bepaald door of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe langer deze afstand, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Soms wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het is absoluut niet verplicht, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van abonnementen voor laadpalen liggen rond de €5,50 op maandbasis.
- Online inzicht in laadsessies.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Gast Tarief instellen.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Check betrouwbare installateurs uit jouw regio.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Onderstaand tonen we een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1074 kilometer (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde begroten we welke besparing er mogelijk is. In ons voorbeeld gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Geldrop-Mierlo):
- Benzine rijden 2024: €0,130/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Aandrijving | Prijzen p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,130 | €139,62 | €1675,44 |
Elektrisch rijden | €0,048 | €51,55 | €618,62 |
Besparing | €0,0820 | €88,07 | €1056,82 |
Laadpaal aanvragen gemeente Geldrop-Mierlo
Rijd je elektrisch, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Geldrop-Mierlo aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente geeft aan of en op welke plek de laadzuil neergezet wordt. Ze analyseren hiervoor zaken als zichtbaarheid en parkeerdruk. Iedere woningbezitter kan hier gebruik van maken. Uitgebreide informatie kan je bekijken op www.geldrop-mierlo.nl. Hier lees je bovendien of je in aanmerking komt voor een subsidie. Steeds meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze website kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Lease een elektrische auto.
Kaart met openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Geldrop-Mierlo zijn aanwezig. Iedere EV-bezitter kan hier parkeren en laden. Het is relatief wel duur. De tarieven lopen uiteen tussen de €0,235 – €0,555 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het volgende schema treft je de openbare laadstations in Geldrop-Mierlo. Check tevens laadplekken en aanbieders in Eindhoven, Heeze-Leende, Waalre, Bergeijk en Valkenswaard.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is heel praktisch voor bijv. werknemers en klanten. Beschik je over een kantoor of bedrijf met minimaal 10 parkeerplaatsen? Volgens de laatste regelgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij een aantal subsidieregelingen. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarbovenop verdient een zakelijke laadpaal zich terug door derden te laten betalen voor het opladen.
Informatie over thuis elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief de installatieservice kost tussen de €850 & €2575. Het tarief wordt grotendeels bepaalt door af het soort systeem (eventuele slimme functies), het maximale laadvermogen, afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw huidige energieleverancier zoals Essent, Energiedirect, NLE, Budget energie, Eneco en Pure energie, Vattenfall, Vandebron, Oxxio. Dit is nu ongeveer €0,245 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,70 p/100 km. Ter illustratie: een doorsnee benzinewagen kost ongeveer €9,95 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een EV anno 2024 behoeft 12 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Noord-Brabant.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De expert legt een aparte stroomgroep aan in de meterkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Vanuit dit stroompunt legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overeenstemming met de specialist bereken je wat de meest efficiënte route is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De laadpaal installateur in Geldrop-Mierlo zet het als wallbox tegen de muur of installeert het op een paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel wat aangepast worden. Let er wel op dat je groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste elektrische voertuigen werden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele types hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). We spreken ook wel over krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Geldrop-Mierlo zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De totale onkosten zijn zo’n €1100. Let op: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Stekkers (van laadkabels) heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij de Europese merken. De meeste populaire elektrische auto’s in Geldrop-Mierlo beschikken over een type 2 aansluiting. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) beschikken over type 2 (Mennekes).
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke provincie is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Geldrop-Mierlo verschaft op dit ogenblik geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of het oplaadpunt niet al te ver van jouw woning kan komen. Zie ook de website van de gemeente www.geldrop-mierlo.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente