Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dit resulteert in het feit dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een eigen laadpaal in Son en Breugel aan huis. Dankzij een laadstation op eigen terrein geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Dacia Spring Electric of Porsche Taycan 4S. Niet meer wachten op een vrije plek en het is een stuk voordeliger. Hier check je bruikbare informatie over betrouwbare type laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk werkzaam in jouw regio.
- Dankzij een elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, altijd een optimale actieradius.
- Goedkope kilometer-tarieven wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €965.
- Een particulier laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Thema’s
- Informatie over een laadpaal aan huis
- Beste laadpaal specialisten Son en Breugel vergelijken november 2024
- Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
- Laadstation elektrische auto aanvragen gemeente Son en Breugel
- Kaart met openbare oplaadpunten
- Laadpalen bij je bedrijf
- Lees de veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Son en Breugel
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van jouw EV als onder andere de Volkswagen ID.3 Pro S kan op steeds meer plekken. Een slimme eigen goedkope laadpaal Son en Breugel kopen is een zeer interessante optie. Het werkt snel en eenvoudig en je hebt dan de zekerheid van een lange actieradius. Ook is het een stuk voordeliger dan bij een openbaar laadstation in de wijk. Je hebt te maken met de volgende kosten: een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de kWh prijs voor de stroom (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Alles wat je nodig hebt is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal past bij mijn woning en auto? Hieronder vind je tips en adviezen m.b.t. laadpaal laten installeren in Son en Breugel. Op EVplan.nl lees je ook meer over Duurzaam rijden.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Son en Breugel kan op 2 manieren worden geplaatst. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of je bevestigt ‘m op een losse paal. Verder zijn er geen verschillen. Bekijk kritisch de afstand tussen de auto en de laadplek om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase aansluiting werkt met de normale 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elk woonadres in ons land heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. De 3-fase variant kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Je kunt gemakkelijk de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Son en Breugel. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
De goedkoopste oplossing en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Losse of vaste laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het gemak van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Verder is het zo dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, vaak wel 6 – 8 meter. Een negatief aspect is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Daarnaast kan het zijn dat het een rommelig geheel wordt. Ten derde is het zo dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het grote gemak van een losse kabel (of een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Je gebruikt namelijk de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Tevens oogt het een stuk georganiseerder en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het minpunt is dat je een stap extra moet uitvoeren als je de accu gaat opladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Het station met een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Son en Breugel.
Enkele vs dubbele laadpaal
Er bestaan 2 types: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkele paal kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Erg handig voor huishoudens met 2 EV’s of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Innovatieve toepassingen
Laadstations hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder tref je extra details over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.
Laadpaal installateur Son en Breugel vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €650 tot en met €3125. De prijs wordt bepaald door het totale laadvermogen van de installatie. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Daarnaast kan je kiezen voor slimme laadpunten met extra features als Hub/Satellite die in aanschaf duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Son en Breugel. Type laadstation Laadvermogen Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €510- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €515- €645 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €690- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €825- €945
Bekende systemen
- EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
- Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
- Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
- Blue Current: Met innovatieve Hidden Laadpaal.
- Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
- Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
- Andere mogelijkheden: ABB, Etrel, Enovates, Delta, Etrel, Hypercharger, Keba, Flexicharge & Tritium, Xcharge, Efacec, Circontrol.
Prijzen voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Son en Breugel komen uit tussen de €450 en €2175. Dit is afhankelijk van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter het terrein, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Laadpas
Hedendaags wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is niet verplicht, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal liggen rond de €4,25 p/maand.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Gastgebruik toestaan.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Check de beste specialisten die werken in je omgeving.
Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De elektrische auto en jouw thuislaadpunt hebben een korte terugverdientijd. Hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1078 km op maandbasis. Met dit aantal kilometers checken we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In ons geval gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Son en Breugel):
- Benzine rijden 2024: €0,150/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,041/km
Aandrijving | Kosten p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,150 | €161,70 | €1940,40 |
Elektrisch rijden | €0,041 | €44,20 | €530,38 |
Besparing | €0,1090 | €117,50 | €1410,02 |
Laadpaal aanvragen gemeente Son en Breugel
Een elektrische auto gekocht, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Son en Breugel aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Zodra je voldoet aan deze criteria zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke locatie de laadzuil gemonteerd wordt. Hierbij bekijken zij invalshoeken zoals bereikbaarheid en drukte. Elke EV-eigenaar kan het gebruiken. Alle details is ook te lezen op www.sonenbreugel.nl. Daar lees je ook of de gemeente subsidies verstrekt. Meer en meer gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Hybride voertuigen.
Overzicht openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Son en Breugel zijn op steeds meer plekken te vinden. Iedereen met een laadpas kan daar gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De kosten lopen uiteen tussen de €0,300 tot €0,570 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het Google Maps overzicht vind je de openbare laadstations in Son en Breugel. Op deze site vind je ook laadstations en verkopers in Oirschot, Best, Nuenen, Gerwen en Nederwetten, Geldrop-Mierlo en Eindhoven.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is een prettige service voor klanten, bezoekers en personeel. Beschik je over een bedrijf met 10 parkeervakken of meer? Volgens de laatste regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Bovendien verdient een zakelijke laadpaal zich terug door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een laadpaal voor thuis inclusief installatie varieert kostentechnisch tussen de €1025 en €2225. Het hele prijskaartje is afhankelijk van het soort systeem (wel/geen slimme functies), het totale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan de stroomaanbieder van je huis zoals Budget energie, Eneco, NLE, Essent, Engie en Oxxio, Vattenfall, Vandebron, Pure energie. Dat is doorgaans zo’n €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,80 per 100 kilometer. Ter vergelijking: een normale auto op benzine kost om en nabij de €10,10 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een normale EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Noord-Brabant.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De vakman integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de stroomvoorziening van je woning. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Vanuit de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In overeenstemming met de specialist bereken je wat de meest efficiënte route is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De gecertificeerde laadpaal installateur in Son en Breugel plaatst het als wallbox aan de muur of op een speciale paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel wat aangepast worden. Belangrijk is of de meterkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De oude modellen EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). Nieuwere elektrische auto’s kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Son en Breugel zal al dit werk voor je oplossen. De tarieven hiervan bedragen zo’n €950. Goed om te weten: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabel + stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 zien we vooral terug bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veel van de beschikbare elektrische auto’s in Son en Breugel hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio heeft een eigen beleid. De gemeente Son en Breugel heeft momenteel geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Het alternatief is om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Je kunt verzoeken of de paal nabij jouw woning kan komen te staan. Voor meer informatie zie www.sonenbreugel.nl.