De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Een gevolg is dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Het alternatief is een eigen laadpaal in Roerdalen aan huis. Op basis van een laadstation op eigen terrein hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw BMW i4 & Hyundai Kona Electric 39 kWh. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is veel voordeliger. Op dit portaal ontdek je handige informatie over verschillende soorten laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk werkzaam in jouw regio.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Altijd een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Autorijden voor gunstige tarieven door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €920.
- Een particulier laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Inhoudsopgave
- Keuzehulp: laadpaal voor thuis
- Beste laadpaal leveranciers Roerdalen vergelijken december 2024
- Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
- Aanvragen openbaar laadstation elektrisch rijden gemeente Roerdalen
- Openbare oplaadpunten vergelijken
- Laadpalen zakelijk aanvragen
- Veelgestelde vragen over laden
Laadstation thuis plaatsen Roerdalen
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Jouw elektrische auto opladen zoals bijvoorbeeld de Tesla Model 3 Standard Range Plus gaat steeds eenvoudiger. Een extra goedkope laadpaal Roerdalen kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Hij is altijd beschikbaar en je hoeft niet onzeker te zijn over een 100% actieradius. Daarnaast is het vele malen goedkoper dan onderweg laden. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de aanschaf en installatie van de paal en de verbruikskosten (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Alles wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal past bij mijn woning en auto? Hierbij vind je een aantal zaken waar je rekening mee moet houden ten aanzien van laadpaal laten installeren in Roerdalen. Op EVplan.nl lees je ook meer over Beste elektrische auto.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Roerdalen kan op 2 manieren worden geplaatst. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een speciale paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Check de afstand van jouw EV en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadpaal werkt met de standaardaansluiting van 230V. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. De 3-fase installatie kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt eenvoudig jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Roerdalen. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Goedkoop laden en nooit meer in de rij bij een laadstation
Laadkabel: los of vast
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het pluspunt van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een ander voordeel is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Een ander minpunt is dat het er niet zo netjes uit ziet. Ook is het goed om je te bedenken dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het grote voordeel van een losse kabel (net als socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Het laadproces doe je met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Bovendien ziet het er niet zo chaotisch uit en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Een punt van kritiek is dat de drempel wat hoger wordt als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In zo’n geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Roerdalen.
Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 keuzes: een enkele of een dubbele laadpaal. Het onderscheid zit ‘m in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkele paal kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Dit is praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt of juist voor bedrijven.
Smart toepassingen
Laadstations hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder lees je een uiteenzetting over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Roerdalen vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen zijn heel divers. De investering van een laadstation voor thuis ligt tussen de €850 tot €3325. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de laadcapaciteit van het station. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. In aanvulling hierop onderscheiden we slimme systemen met leuke functies als Hub/Satellite die in aanschaf duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Roerdalen. Laadpaal type Laadcapaciteit Tijd volle batterij Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €515- €640 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €515- €625 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €690- €750 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €880- €1005
Betrouwbare producten
- EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
- Mennekes: Kompact, praktisch en premium.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
- Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
- Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
- Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA.
- Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
- NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
- Andere leveranciers: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Keba, Hypercharger, Schneider Electric & Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.
Installatietarieven 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Roerdalen bedragen tussen de €380 en plus minus €2125. Dit hangt vooral af van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Des te groter deze afstand is, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Heb ik een laadpas nodig?
Vaak wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het is absoluut niet verplicht, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van een laadpaal abonnement zijn circa €3,75 op maandbasis.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Automatische firmware-updates.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Check betrouwbare verkooppunten uit jouw gemeente.
Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf hebben een korte terugverdientijd. Hieronder tonen we een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1098 kilometer per 4 weken. Op basis van dit gemiddelde ramen we welke besparing er mogelijk is. Daarbij nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Roerdalen):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
Aandrijving | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,140 | €153,72 | €1844,64 |
Elektrisch | €0,050 | €54,90 | €658,80 |
Besparing | €0,0900 | €98,82 | €1185,84 |
Laadpaal aanvragen gemeente Roerdalen
Heb je een EV, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Roerdalen aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Zodra je voldoet aan deze criteria zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente geeft aan of en op welke plek de laadzuil neergezet wordt. Ze overwegen daarbij factoren als toegankelijkheid en technische haalbaarheid. Iedereen met een elektrische auto kan terecht bij dit oplaadpunt. Updates en informatie kan je bekijken op www.roerdalen.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je een subsidie kunt krijgen. Flink wat gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Goedkoopste laadpaal.
Vind openbare oplaadpunten in de buurt (december 2024)
Laadstations in Roerdalen zien we steeds meer. Iedereen met een abonnement kan daar gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De kosten schommelen tussen de €0,265 tot €0,620 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het Google Maps overzicht onderzoek je de openbare laadstations in Roerdalen. Doorzoek daarnaast laadzuilen en leveranciers in Roermond, Nederweert, Cranendonck, Maasgouw en Weert.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je bedrijf is relevant voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Beschik je over een kantoorpand met 10 parkeerplekken of meer? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Bovendien verdient een zakelijke laadpaal zich terug door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het laden.
Informatie over thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief installatie kost +/- tussen de €1075 – €2150. De uiteindelijke kostprijs hangt vooral af van het type laadstation (softwarematige slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en laadstation en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van je stroomleverancier voor je woning zoals Energiedirect, Eneco, Budget energie, NLE, Engie en PowerPeers, Vandebron, Vattenfall, Oxxio. Over het algemeen niet meer dan €0,240 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,00 p/100 km. Ter vergelijking: een gemiddelde benzineauto kost je al snel €9,85 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De gemiddelde EV eist 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Limburg.
Hoe werkt de installatie?
De expert plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in de stroomkast in de woning. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Van de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je wat een goede plek is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De ervaren laadpaal installateur in Roerdalen zet het laadstation vast tegen de muur of hij komt op een aparte paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Onderaan de streep is ieder huis in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s werden geladen op 220V (1-fase). De nieuwste elektrische voertuigen vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit kennen we ook als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Roerdalen kan jou hierin ontzorgen. De totale onkosten bedragen ongeveer €825. Disclaimer: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt gebruikt door merken uit de Europese Unie. Veruit de meest populaire elektrische auto’s in Roerdalen hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden beschikken over type 2 (Mennekes).
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Roerdalen verstrekt op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Eventueel kun je wel proberen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt vragen of deze laadpaal nabij jouw huis geplaatst mag worden. Voor meer informatie zie www.roerdalen.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente