Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Door deze trend zien we ook dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een handige laadpaal in Stein aan huis. Dankzij een zelfvoorzienend laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw BMW iX3 of jouw Tesla Model Y Long Range Performance. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op deze website check je praktische informatie over populaire type laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers werkzaam in jouw regio.
- Met een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Elke dag opnieuw een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Nog voordeliger rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €925.
- Een laadstation op eigen grond heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Stein
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het laden van een elektrisch voertuig zoals bijv. een BMW iX3 kan op steeds meer plekken. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Stein kopen is steeds meer in trek. Hij is altijd beschikbaar en je bent altijd verzekerd van een goede actieradius. Ook is het stukken betaalbaarder dan een openbaar laadstation in de wijk. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de stroomprijzen (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation is geschikt voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Op deze pagina bieden wij belangrijke aspecten om over na te denken met betrekking tot laadpaal laten installeren in Stein. Op EVplan.nl lees je ook meer over Zero Emission.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation Stein kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een montagepaal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Analyseer de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Het 1 fase systeem is compatibel met de reguliere 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Het 3-fase systeem kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Tegen een kleine meerprijs kan je de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Stein. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een eigen oplaadpunt aan huis
De goedkoopste oplossing en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het grote voordeel van de vaste variant is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Ook is het goed om te weten dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij EV-box tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er door wind en regen water in kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Wat we ook vaak horen is dat het er niet zo netjes uit ziet. Daarbij moet je er rekening mee houden dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (of socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Je pakt namelijk de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Ook oogt het netter en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Het belangrijkste nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je de accu gaat opladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een laadzuil met losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? Dan kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Stein.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn 2 opties: een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een enkele paal is geschikt om 1 voertuig op te laden, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Nuttig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Slimme toepassingen
Laadstations hebben steeds vaker slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder tref jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Stein vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De investering van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €575 – €3450. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Verder zijn er slimme opladers met leuke snufjes als gezichtsherkenning die een stukje prijziger zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Stein. Type laadstation Vermogen Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €530- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €520- €605 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €685- €800 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €860- €1040
Bekende producten
- EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
- Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
- NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
- Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
- Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
- EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
- Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
- Ecotap: Stevige, gebruiksvriendelijke en zelfvoorzienende palen.
- Blue Current: Met innovatieve Hidden Laadpaal.
- Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
- Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
- Tesla Wall Connector: Supersnel laden van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Tot 3-fasen opladen, overal waar je wilt.
- Overweeg ook: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Hypercharger, Keba, Flexicharge of Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.
Tarieven voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Stein liggen tussen de €340 – €1925. Dit is afhankelijk van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Kosten van het laadpas abonnement
Bij steeds meer services wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €6,75 p/maand.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Bekijk erkende specialisten uit jouw omgeving.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf hebben een korte terugverdientijd. Hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1102 km per 4 weken. Met dit gemiddelde als uitgangspunt verwachten we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In ons geval gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Stein):
- Benzine rijden 2024: €0,105/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Type | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,105 | €115,71 | €1388,52 |
Elektrisch | €0,043 | €47,39 | €568,63 |
Besparing | €0,0620 | €68,32 | €819,89 |
Laadpaal aanvragen gemeente Stein
Rijd je een elektrische auto, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Stein aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente geeft aan of en in welke straat de laadzuil neergezet wordt. Ze onderzoeken aspecten zoals toegankelijkheid en of het technisch kan. Elke EV-rijder mag het gebruiken. Uitgebreide informatie kan je bekijken op www.gemeentestein.nl. Daar lees je ook welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Flink wat gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Zakelijk elektrische auto leasen.
Vind openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Stein zien we steeds meer. Elke laadpashouder kan hier laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De tarieven lopen uiteen tussen de €0,285 tot wel €0,610 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In het Google Maps overzicht bekijk jij de openbare laadstations in Stein. Doorzoek daarnaast oplaadplekken en installateurs in Sittard-Geleen, Echt-Susteren, Leudal, Roerdalen en Roermond.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal naast kantoor is een prettige service voor personeel of bezoekers. Betreft het een bedrijf met 10 parkeervakken of meer? Tegenwoordig moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidiemogelijkheden. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Daarbovenop kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het laden.
FAQ – Veelgestelde vragen m.b.t. thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Het aankopen van een laadpaal en laten installeren zit qua kostprijs tussen de €875 en €2225. Het hele prijskaartje wordt berekend aan de hand van het model laadzuil (eventuele slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en laadstation en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je eigen energieleverancier zoals NLE, Budget energie, Essent, Engie, Energiedirect en Oxxio, PowerPeers, Pure energie, Vattenfall. Rekenen op zo’n €0,250 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,20 p/100 km. Vergeet niet: een benzine aangedreven auto kost je zo’n €10,20 per 100 kilometer. Met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een EV anno 2024 heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Limburg.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De vakman zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in de meterkast. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Vanaf de stoomkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten wat de beste manier is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De gecertificeerde laadpaal installateur in Stein plaatst het als wallbox aan de muur of op een bevestigingspaal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Over het algemeen is ieder huis in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Hierbij is van belang of de woning een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste elektrische voertuigen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De huidige modellen vereisen een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Stein kan jou hierin ontzorgen. De onkosten van deze installatieservice liggen rond de €800. Bedenk wel: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door merken uit de Europese Unie. Een groot deel van de populaire elektrische auto’s in Stein kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden beschikken over type 2 (Mennekes).
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Stein biedt momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Vraag daarbij gerust of de paal in de buurt van jouw huis kan komen te staan. Voor meer informatie zie www.gemeentestein.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente