Laadpaal Losser

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dit resulteert in het feit dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een privé laadpaal in Losser aan huis. Middels een particulier laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Dacia Spring Electric en/of Byton M-Byte 95 kWh 4WD. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is een stuk voordeliger. Op EVPlan.nl ontdek je uitgebreide informatie over verschillende soorten laadpunten, geven we een duidelijk stappenplan en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.

  • Met een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
  • Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Nog voordeliger rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
  • Een slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €970.
  • Een eigen laadstation aan huis heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Losser

Elektrisch rijden is de toekomst. Het elektrisch laden van een EV als o.a. een Polestar 2 kan op steeds meer plekken. Een extra goedkope laadpaal Losser kopen is steeds meer in trek. Het is ontzettend handig in gebruik en je rijdt elke ochtend weg met een volle accu. Verder is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek toegankelijk laadstation. Je hebt te maken met de volgende kosten: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de tarieven voor de elektriciteit (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een garage of eigen oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mij EV en woning? Hierbij kan je aan de slag met een aantal zaken waar je rekening mee moet houden ten aanzien van laadpaal laten installeren in Losser. Bekijk ook meer info over Elektriciteitsnet.

Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Losser kan op 2 manieren worden aangebracht. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of hij komt op een aparte paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Denk goed na over de afstand van jouw EV en de laadplek om lange dure laadkabels te vermijden.

1-fase of 3-fasen systeem
Het 1 fase systeem maakt gebruik van de reguliere 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elk woonadres in ons land heeft minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadstation gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het maximale laadvermogen is 11 kW. De 3-fase installatie kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt tegen geringe kosten jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Losser. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.

Een eigen oplaadstation voor de deur?

Voordelig opladen en nooit meer wachten op een vrije plek

Laadkabel: vast of los
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een afneembare kabel. De meerwaarde van de vaste stekker is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een ander pluspunt is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij EV-box tot wel 8 meter. Het minpunt is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er door wind en regen water in kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander nadeel is dat het wat rommelig oogt. Daarbij is het in de praktijk zo dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.

Het handige van een losse kabel (of socket) is dat elke soort EV kan opladen. Hiervoor gebruik je de reguliere meegeleverde kabel. Ook ziet het er wat netter uit en profiteer je van een langere levensduur. Het minpunt is dat er een extra stap is als je jouw EV wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een paal met een losse laadkabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dit geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Losser.

Verschil enkele en dubbele laadpaal
We onderscheiden 2 soorten: een enkel of een dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit biedt uitkomst als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.

Slimme toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Hierbij tref jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.

  • Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
  • Peak shaving: voorkomt overbelasting van het elektriciteitsnet tijdens piekuren.
  • Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
  • Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.

Laadpaal installateur Losser vergelijken

De prijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De kostprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €725 tot +/- €3100. De aanschafkosten hangen vooral af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Verder heb je de keuze uit slimme palen met innovatieve functies als gezichtsherkenning die kostbaarder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Losser.

Laadstation typeCapaciteitTijd volle batterijPrijs
1-fase laadpaal3,7 kW11 – 12 uur€545- €610
1-fase laadpaal7,4 kW6 uur€505- €625
3-fase laadpaal11 kW4 uur€655- €795
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€830- €1050
Gemiddelde aanschafkosten laadpaal aan huis (excl. installatie).

Top merken

  1. EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
  2. Wallbox (wandlader): Beheer meerdere gebruikers en laders met MyWallbox.
  3. NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
  4. Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
  5. Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
  6. EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
  7. Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
  8. Ecotap: Minimalistisch design met krachtige performance.
  9. Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
  10. Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
  11. Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
  12. Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
  13. NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
  14. Andere leveranciers: ABB, Delta, Enovates, Eaton, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger & Tritium, Efacec, Xcharge, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Losser lopen uiteen tussen de €400 en ongeveer €2150. Dit hangt af van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer er gegraven moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Heb ik een laadpas nodig?
Soms wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Dit is niet verplicht, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €7,25 p/maand.

  • Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
  • De kosten worden automatisch verrekend met je werkgever.
  • Tarief instellen voor externe gebruikers.
  • 24/7 helpdesk support.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Vergelijk erkende specialisten uit jouw regio.

Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden

Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Bijgaand bieden wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1159 kilometer op maandbasis. Met dit aantal kilometers becijferen we wat je kunt besparen. Daarbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Losser):

  • Benzine rijden 2024: €0,115/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
SoortPrijzen p/kmP/maandPer jaar
Benzine€0,115€133,29€1599,42
Elektrisch€0,045€52,16€625,86
Besparing€0,0700€81,13€973,56
Vergelijking elektrisch rijden en en benzine in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Losser

Heb je een EV, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Losser aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
  • De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius.

Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente geeft aan of en waar precies de laadzuil gemonteerd wordt. Ze analyseren hiervoor variabelen als vindbaarheid en veiligheid. Elke inwoner kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Meer informatie kan je lezen op www.losser.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of de gemeente subsidies verstrekt. Meer en meer gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op die site kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Goedkoopste elektrische auto.

Lijst met openbare laadpunten (november 2024)

Laadstations in Losser zijn dagelijks beschikbaar. Elke weggebruiker heeft de mogelijkheid daar te laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De kosten schommelen tussen de €0,270 tot €0,565 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het volgende schema bekijk jij de openbare laadstations in Losser. Doorzoek daarnaast oplaadpunten en installateurs in Oldenzaal, Hengelo, Enschede, Haaksbergen en Hof van Twente.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden losser-7581

Zakelijke laadpunten

Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een prettige service voor personeel of bezoekers. Heb je een kantoor of bedrijf met meer dan 10 parkeervakken? Naar de nieuwste wetgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Daarnaast verdient een zakelijke laadpaal zich terug door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.


Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden

Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief installatiewerk kost +/- tussen de €950 & €2550. Het hele prijskaartje wordt berekend aan de hand van het soort laadsysteem (wel/geen slimme functies), het maximale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw huidige energieleverancier zoals Engie, Energiedirect, Budget energie, NLE, Eneco en Pure energie, Vattenfall, Vandebron, Oxxio. Gemiddeld is dat +/- €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,95 per 100 kilometer. Belangrijk: een gemiddelde benzineauto kost ongeveer €9,60 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een normale EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Gelderland.

Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De vakman legt een nieuwe stroomgroep aan in het centrale stroompunt in je huis. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Vanaf de stoomkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen wordt besloten wat een goede plek is om het graafwerk te beperken. De gecertificeerde laadpaal installateur in Losser bevestigt het laadstation aan de muur of op een losse paal.

Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Meestal is elke meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste modellen kon men nog opladen op 220V (1-fase). De nieuwste types vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Losser kan jou hierin ontzorgen. De tarieven hiervan zijn zo’n €1100. Goed om te weten: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.

Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabel stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt vooral gebruikt door de Europese leveranciers. Veel van de populaire elektrische auto’s in Losser kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.

Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Losser verschaft op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of het openbare laadpunt vlakbij jouw woning geplaatst mag worden. Zie ook www.losser.nl.


Alle plaatsen in deze gemeente

Plaats een reactie