Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Daarbij komt ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. De oplossing is een 100% eigen laadpaal in Twenterand aan huis. Middels een zelfvoorzienend laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Volvo XC40 P8 AWD Recharge of jouw Tesla Model X Long Range Plus. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is veel voordeliger. Op deze website vind je uitgebreide informatie over populaire laadstations, een handige keuzehulp en vind je ervaren leveranciers en installateurs die werken in jouw gemeente.
- Met een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Altijd een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Rijden zonder kosten wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €940.
- Een individueel laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Thema’s
- Een eigen laadpaal voor thuis installeren
- Beste laadpaal installateurs Twenterand vergelijken december 2024
- Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
- Openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Twenterand
- Kaart met openbare oplaadpunten
- Offerte laadpalen voor je bedrijf
- Klik hier voor veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Twenterand
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het laden van een elektrisch voertuig als o.a. een Volvo XC40 P8 AWD Recharge is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Twenterand kopen is een goede investering. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je rijdt elke ochtend weg met een optimale actieradius. Ook is het een stuk goedkoper dan laden bij openbare stations. Wat betreft kosten heb je te maken met de initiële aanschaf + installatie en de stroomprijzen (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn voertuig en mijn woning? Hierbij bieden wij handige tips en adviezen voor laadpaal laten installeren in Twenterand. Op EVplan.nl lees je ook meer over Aansluitingen.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Twenterand kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een montagepaal. De werking is verder helemaal identiek. Bekijk kritisch de afstand tussen de auto en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadpaal gaat via de reguliere 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Het 3-fase systeem onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadzuil kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt eenvoudig de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Twenterand. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
De voordeligste manier van opladen en nooit meer wachten op een vrije plek
Laadkabel: los of vast
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het gemak van een vaste kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een ander pluspunt is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, vaak wel 6 – 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel vaker gereinigd moet worden door de (soms) slechte weersomstandigheden (tenzij je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ten derde moet je er rekening mee houden dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het handige van een losse kabel (net als socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Het laadproces doe je met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Bovendien is het een strakker geheel en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Belangrijk nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je gaat laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een laadpaal zonder vaste kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? Dan hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Twenterand.
Enkele of dubbele laadpaal
Je hebt de keuze uit een enkelvoudig of dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Nuttig als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Smart functies
Laadstations hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk vind je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Twenterand vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €700 t/m €3450. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Verder heb je de keuze uit slimme opladers met toffe opties als gezichts- en gebarenherkenning die een stukje prijziger zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Twenterand. Type station Laadvermogen Oplaadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €535- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €510- €610 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €675- €770 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €830- €1035
Bekende leveranciers
- EVBox:Weer- en schokbestendig.
- Wallbox (wandlader): Hightech vermogen met een compacte omvang.
- NewMotion: altijd met zorgvuldige en deskundige installatie.
- Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
- Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
- EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
- Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
- Blue Current: Gemakkelijk te bedienen laadpunten.
- Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
- Myenergi / Zappi: Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA.
- Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
- Andere mogelijkheden: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge en Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.
Installatiekosten 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Twenterand bedragen tussen de €420 tot €1950. Deze prijs komt tot stand door of er iets in de meterkast omgezet moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Des te groter deze afstand is, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Abonnementskosten laadpas
Optioneel wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Je kunt natuurlijk zonder, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van een laadpaal abonnement liggen rond de €2,50 per maand.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Automatische facturering en verrekening.
- Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Achterhaal betrouwbare specialisten uit jouw streek.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie hebben een korte terugverdientijd. Hieronder maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1165 km (maandelijks). Met dit gemiddelde als uitgangspunt ramen we wat jouw potentiële besparing is. In onze begroting nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Twenterand):
- Benzine rijden 2024: €0,145/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
Soort | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,145 | €168,93 | €2027,10 |
Elektrisch | €0,040 | €46,60 | €559,20 |
Besparing | €0,1050 | €122,33 | €1467,90 |
Laadpaal aanvragen gemeente Twenterand
Heb jij de beschikking over een EV, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Twenterand aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Mits je voldoet aan de eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente beslist uiteindelijk of en in welke straat de laadzuil aangesloten wordt. Ze onderzoeken invalshoeken zoals bereikbaarheid en of het technisch kan. Iedere woningbezitter mag gebruik maken van het oplaadpunt. Alle info kan je bekijken op www.twenterand.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Meer en meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Milieu.
Kaart met openbare laadpunten (december 2024)
Laadstations in Twenterand zijn goed vertegenwoordigd. Iedereen met een EV mag daar in principe gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De kosten bedragen tussen de €0,240 en €0,610 per kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In het volgende schema bekijk jij de openbare laadstations in Twenterand. Vergelijk ook laadplekken en installateurs in Tubbergen, Wierden, Borne, Almelo en Dinkelland.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je werk kan worden gebruikt door bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Beschik je over een locatie met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de laatste regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Bovendien kan je iets bijverdienen door derden te laten betalen voor het laden.
Lees de veelgestelde vragen (FAQ) m.b.t. thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Jouw eigen laadpaal voor huis inclusief plaatsing kost tussen de €975 & €2025. Het hele prijskaartje hangt af van het type laadstation (wel of geen slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep aanleggen.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan je stroomleverancier voor je woning zoals Engie, Energiedirect, Eneco, Essent, Budget energie en Pure energie, Oxxio, PowerPeers, Vattenfall. Rekenen op zo’n €0,210 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,20 per 100 kilometer. Belangrijk: een benzine aangedreven auto kost je zo’n €9,55 per 100 kilometer. Met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een normale EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Overijssel.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De leverancier legt een aparte stroomgroep aan in jouw meterkast. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Via de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In samenspraak met de vakman bepaal je waar het station moet komen om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Twenterand monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een speciale paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Meestal is elke woning in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel wat aangepast worden. Bekijk vooraf wel of je meterkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De allereerste elektrische auto’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Innovatieve modellen kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Twenterand zal al dit werk voor je oplossen. De totale onkosten zijn circa €850. Let op: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Laadkabels / stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 wordt gebruikt door verschillende merken binnen de EU. Veel van de populaire elektrische auto’s in Twenterand hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook openbare laadpunten in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op je oprit. Elke regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Twenterand verstrekt op dit moment geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt aanvragen of het openbare laadpunt vlakbij jouw woning kan komen te staan. Bekijk ook www.twenterand.nl.
Alle plaatsen in deze gemeente