Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dat betekent ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Je kunt dan beter kiezen voor een eigen laadpaal in De Kwakel aan huis. D.m.v. een privé laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Audi Q4 Sportback e-tron en/of Renault Zoe ZE50 R135. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en de kWh prijs is voordeliger. Hier vind je extra informatie over populaire soorten laadpunten, geven we een duidelijk stappenplan en vind je ervaren leveranciers en installateurs die werken in jouw gemeente.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Je beschikt altijd over een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Autorijden voor gunstige tarieven in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €910.
- Een privaat laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Inhoudsopgave
- Informatie over een laadpaal aan huis
- Beste laadpaal specialisten De Kwakel vergelijken november 2024
- Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
- Aanvragen openbaar laadstation elektrisch rijden gemeente Uithoorn
- Openbare oplaadpunten in de regio
- Laadpalen zakelijk aanvragen
- Veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen De Kwakel
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals de Volkswagen ID.3 Pure kan op diverse manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal De Kwakel kopen is een zeer interessante optie. Hij is altijd beschikbaar en je rijdt elke ochtend weg met een goede actieradius. Daarbovenop is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij laden bij openbare stations. Wat betreft kosten heb je te maken met de eenmalige aanschafprijs, installatie en de stroomprijzen (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen parkeerplaats. Welk laadstation is geschikt voor mijn auto en mijn situatie? Verderop bespreken we belangrijke aspecten om over na te denken met betrekking tot laadpaal laten installeren in De Kwakel. Zie ook onze informatie over Laadpaal plaatsen.
Vaste laadpaal of wallbox
Een laadstation De Kwakel kan op 2 manieren worden aangebracht. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een losse paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Denk vooraf na over de afstand tussen de auto en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen installatie
Het 1-fase laadstation kan laden met de reguliere 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Ieder huis in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt hierin investeren en de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in De Kwakel. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
Voordelig opladen en altijd verzekerd van een vrije plek
Losse of vaste laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het grote voordeel van de vaste variant is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Wat hierbij ook handig is is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er door wind en regen water in kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo netjes uit ziet. Bovendien is het goed om je te bedenken dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het grote voordeel van een losse kabel (net als socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Opladen kan altijd en overal met de stekker die je in de auto hebt liggen. Eveneens ligt de kabel niet zo in het zicht en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Een negatief aspect is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je jouw EV wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. Een laadzuil met losse kabel wordt meestal aanbevolen. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In zo’n geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in De Kwakel.
Enkel of dubbel laadstation
Je hebt de keuze uit een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkele paal heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Heel erg praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt of voor zakelijke doeleinden.
Smart toepassingen
De huidige oplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder vind jij extra details over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
- Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur De Kwakel vergelijken
De tarieven van laadpalen laten een grote variatie zien. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €625 tot +/- €3350. De prijs hangt vooral af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. In aanvulling hierop onderscheiden we slimme laadpunten met leuke opties als Hub/Satellite die een hogere verkoopprijs hebben. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal De Kwakel. Type laadpaal Capaciteit Laadtijd Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 – 12 uur €510- €640 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €510- €640 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €670- €770 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €840- €1045
Betrouwbare systemen
- EVBox:Weer- en schokbestendig.
- Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
- NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
- Alfen: Een solide en hoogwaardig product voldoet aan strenge richtlijnen.
- Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
- EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
- Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
- Ecotap: Montage op paal of aan de wand, degelijk design.
- Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
- Chargepoint: Koppeling aan uw eigen afreken- of toegangssysteem.
- Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
- Andere opties: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge of Tritium, Xcharge, Efacec, Circontrol.
Prijzen voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in De Kwakel wisselen tussen de €330 en plus minus €2175. De totale kosten hangen af van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Des te groter deze afstand is, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Kosten van het laadpas abonnement
Bij sommige aanbieders wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar geeft verschillende voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement liggen rond de €4,25 p/maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Check populaire installatiebedrijven in de regio.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie verdien je vrij vlot terug. Hieronder bieden wij een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1055 km op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt ramen we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In ons geval gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in De Kwakel):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Type | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,140 | €147,70 | €1772,40 |
Elektrisch | €0,048 | €50,64 | €607,68 |
Besparing | €0,092 | €97,06 | €1164,72 |
Laadpaal aanvragen gemeente Uithoorn
Heb jij de beschikking over een EV, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in De Kwakel aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een aanzienlijke actieradius.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente geeft aan of en op welke locatie de laadzuil komt te staan. Ze checken daarvoor zaken als toegankelijkheid en drukte. Iedereen met een elektrische auto kan hier gebruik van maken. Alle details is te vinden op www.uithoorn.nl. Daar lees je ook of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Elektrische auto prive rijden.
Openbare laadpunten bekijken (november 2024)
Laadstations in De Kwakel nemen in rap tempo toe. Iedereen met een EV kan daar gebruik van maken. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De kosten variëren tussen de €0,240 en €0,565 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het onderstaande kaartje bekijk jij de openbare laadstations in De Kwakel. Op deze site vind je ook laadstations en verkooppunten in Naarden, Bussum, Muiderberg, Muiden en Baambrugge.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal naast kantoor is heel praktisch voor bijv. bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Beschik je over een kantoorpand met minimaal 10 parkeerplaatsen? Volgens de laatste regelgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij verschillende subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, met name interessant voor startende ondernemers.
- Daarnaast kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Informatie over thuis elektrisch laden
Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief installatiewerk kost +/- tussen de €850 – €2175. De totale investering wordt bepaald door het type laadstation (wel/geen slimme functies), de laadcapaciteit, de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan de stroomaanbieder van je huis zoals Budget energie, NLE, Energiedirect, Engie, Essent en Vattenfall, PowerPeers, Pure energie, Vandebron. Rekenen op zo’n €0,230 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,20 p/100 km. Goed om te weten: een benzineauto kost om en nabij de €9,50 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De standaard EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Noord-Holland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De leverancier legt een aparte stroomgroep aan in de stroomvoorziening van je woning. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanaf de stoomkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen met de installateur overleg je waar de laadpaal wordt geplaatst om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De gecertificeerde laadpaal installateur in De Kwakel zet het laadstation vast tegen de muur of op een losse paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Let er wel op dat je groepenkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse elektrische voertuigen hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in De Kwakel kan dit allemaal regelen. De totale onkosten bedragen zo’n €825. Let op: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij merken uit de Europese Unie. De meeste populaire elektrische auto’s in De Kwakel beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Uithoorn verschaft op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt daarbij het verzoek indienen of de laadzuil in de buurt van jouw huis geplaatst mag worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.uithoorn.nl.