Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dat heeft als gevolg dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een handige laadpaal in Beets aan huis. Door gebruik te maken van een laadstation op eigen terrein weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor of bijvoorbeeld de Ford Mustang Mach-E GT. Niet meer wachten op een vrije plek en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op EVPlan.nl zoek je handige informatie over velerlei laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en vind je de beste installateurs uit de buurt.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Elke dag opnieuw een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Voordelige autorijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Een slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €985.
- Een laadstation bij de woning heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Index
- Informatie over een laadpaal aan huis
- Beste laadpaal leveranciers Beets vergelijken november 2024
- Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
- Aanvragen openbaar laadstation elektrisch rijden gemeente Edam-Volendam
- Overzicht met openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor zakelijk gebruik
- Lees meer in de FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Beets
Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Jouw elektrische auto opladen zoals bijvoorbeeld de MG ZS EV kan op verschillende manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Beets kopen biedt veel voordelen. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je bent altijd verzekerd van een perfect opgeladen accu. Eveneens is het vele malen goedkoper dan een openbaar laadpunt. Wat betreft kosten heb je te maken met de initiële aanschaf + installatie en de stroom / verbruikskosten (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is geschikt voor mijn situatie? Hierbij vind je belangrijke aspecten om over na te denken m.b.t. laadpaal laten installeren in Beets. Bekijk ook meer info over Energieleverancier.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Beets kun je op twee wijzen aanbrengen. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of je bevestigt ‘m op een losse paal. De werking is verder helemaal identiek. Bekijk altijd goed de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1 fase systeem functioneert met de standaardaansluiting van 230V. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het maximale vermogen is 11 kW. Een 3-fase laadzuil is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je geen 3-fase aansluiting? Tegen een kleine meerprijs kan je deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Beets. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Goedkoop laden en nooit meer in de rij bij een laadstation
Vaste of losse laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse kabel. Het grote voordeel van een vastzittende kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een ander pluspunt is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat deze sneller nat wordt (tenzij je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Tenslotte is het in de praktijk zo dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het handige van een losse kabel (ofwel een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Ook ligt de kabel niet zo in het zicht en gaat jouw kabel langer mee. Het belangrijkste nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je wilt laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, om alles vervolgens aan te sluiten. Een paal met een losse laadkabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Ga je een ander elektrische auto rijden? Dan ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Beets.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Er zijn 2 opties: één aansluiting of twee aansluitingen. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Dit biedt uitkomst wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of juist voor bedrijven.
Smart toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder bekijk je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Beets vergelijken
De prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis ligt tussen de €775 tot en met €3175. De aanschafkosten hangen vooral af van het laadvermogen van het systeem. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Daarnaast zien we steeds meer slimme palen met innovatieve extra’s als gezichts- en gebarenherkenning die in aanschaf duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Beets. Laadstation type Vermogen Oplaadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €505- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €520- €610 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €685- €770 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €835- €1065
Bekende leveranciers
- EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
- Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
- NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
- Alfen: Robuuste, veilige en betrouwbare laadstations.
- Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
- EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
- Webasto: Een aantrekkelijk instapmodel vanaf €595,00.
- Ecotap: DC-snellaadpunten voor plug-in hybrides en EV’s.
- Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
- Chargepoint: Laden en afrekenen via een persoonlijke laadpas.
- Myenergi / Zappi: Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA.
- Tesla Wall Connector: Compatibel met de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Het slimme mobiele laadstation.
- Alternatieve marken: ABB, Etrel, Eaton, Delta, Etrel, Hypercharger, Keba, Schneider Electric en Tritium, Xcharge, Circontrol, Zaptec.
Tarieven voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Beets variëren van €410 en ongeveer €2175. De prijs wordt bepaald door een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Des te groter deze afstand is, des te meer graafwerk er bij komt kijken en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Abonnementskosten laadpas
Tegenwoordig wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Je kunt natuurlijk zonder, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn circa €7,00 (maandelijks).
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Vergelijk populaire deskundigen uit jouw omgeving.
Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. In de tabel hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlander rijdt zo’n 1076 km per 4 weken. Hiermee ramen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In onze calculatie gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Beets):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
Aandrijving | Prijzen p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,135 | €145,26 | €1743,12 |
Elektrisch rijden | €0,047 | €50,57 | €606,86 |
Besparing | €0,088 | €94,69 | €1136,26 |
Laadpaal aanvragen gemeente Edam-Volendam
Lease of koop jij een elektrische auto, maar heb je geen ruimte voor een laadpaal? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Beets aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- In de directe omgeving is er nog geen openbaar laadstation beschikbaar.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar precies de laadzuil komt te staan. Ze analyseren hiervoor relevante zaken als toegankelijkheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke inwoner kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Meer details is ook te lezen op www.edam-volendam.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je een subsidie kunt krijgen. Meer en meer gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Laadpaal installatie.
Kaart met openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Beets zijn er veel. Iedereen met een abonnement kan terecht bij deze punten. Het is relatief wel duur. De onkosten bedragen tussen de €0,275 – €0,550 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In de afbeelding hieronder check jij de openbare laadstations in Beets. Vind ook oplaadplekken en aanbieders in Oosthuizen, Warder, Middelie, Kwadijk en Westbeemster.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal bij je bedrijf biedt veel uitkomst voor werknemers en klanten. Heb je een parkeerterrein met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de laatste regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder meerdere subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Tevens kunnen bedrijven verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.
Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief installatie zit zo tussen de €750 – €2075. De definitieve prijs wordt bepaald door het soort laadsysteem (eventuele slimme functies), het totale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van de stroomaanbieder van je huis zoals Eneco, Budget energie, Essent, Energiedirect, NLE en Oxxio, Vattenfall, PowerPeers, Vandebron. Dit is nu ongeveer €0,215 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,35 p/100 km. Vergeet niet: een gemiddelde benzineauto kost je al snel €10,35 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een basis EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Noord-Holland.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De monteur zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in jouw meterkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanuit dit stroompunt wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De gecertificeerde laadpaal installateur in Beets monteert ‘m in overleg tegen de muur of installeert het op een paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Al met al is elke meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Hierbij is van belang of de woning met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De oude modellen EV’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). Nieuwere elektrische voertuigen kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Beets kan dit uit handen nemen. De totale onkosten bedragen circa €975. Goed om te weten: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel + stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 stekkers komen we tegen bij merken uit Europa. Een groot deel van de bekende elektrische auto’s in Beets kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke regio heeft een eigen beleid. De gemeente Edam-Volendam heeft op dit moment geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt aanvragen of de paal in de buurt van jouw huis geplaatst mag worden. Voor extra informatie en het aanvraagformulier zie www.edam-volendam.nl.