Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dat betekent ook dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Het alternatief is een eigen laadpaal in Zaandam aan huis. Middels een laadstation van jezelf rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Mini Electric of bijvoorbeeld de Tesla Model 3 Long Range Performance. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is veel voordeliger. Op dit portaal lees je extra informatie over betrouwbare laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit de buurt.
- Met een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Goedkoop rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €895.
- Een privé laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Zaandam
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals bijvoorbeeld de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor kan op verschillende manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Zaandam kopen is een zeer interessante optie. Het is gemakkelijk en snel en je kunt rekenen op een perfect opgeladen accu. Overigens is het vele malen goedkoper dan een openbaar laadstation in de wijk. Je hebt te maken met de volgende kosten: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de verbruikskosten (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Het enige wat je verder moet hebben is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is geschikt voor mijn woning (meterkast) en auto? Op deze pagina bieden wij inhoudelijke informatie en tips met betrekking tot laadpaal laten installeren in Zaandam. Op EVplan.nl lees je ook meer over Zakelijk elektrische auto leasen.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Zaandam kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of op een losse paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Denk vooraf na over de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen station
De 1 fase installatie draait op de doorsnee 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast heeft de beschikking over minstens (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. Een 3-fase laadstation kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt eenvoudig jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Zaandam. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Spotgoedkoop opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse kabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse kabel. Het pluspunt van de vastzittende kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Verder is het zo dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij EV-box tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er door wind en regen water in kan komen (tenzij je binnen laadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Daarbij moet je er rekening mee houden dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (net als socket) is dat elke soort EV kan opladen. Het laadproces doe je met de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Ook is het een strakker geheel en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het minpunt is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je jouw auto gaat laden. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Ga je een ander elektrische auto rijden? In zo’n scenario ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Zaandam.
Enkel of dubbel laadstation
Er bestaan twee types: één aansluiting of twee aansluitingen. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een enkelvoudige paal heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Nuttig als je 2 elektrische auto’s hebt of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Smart toepassingen
Laadstations hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Bijgaand delen we meer info over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Zaandam vergelijken
De tarieven van laadpalen lopen zeer uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis varieert van €500 t/m €3050. De prijs hangt vooral af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe optimaler het laadproces van de batterij. In aanvulling hierop zien we steeds meer slimme stations met innovatieve functies als Autostart die een hogere verkoopprijs hebben. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Zaandam. Laadstation type Laadvermogen Oplaadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €505- €640 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €540- €610 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €665- €785 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €855- €970
Populaire producten
- EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
- Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
- Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
- EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
- Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
- Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
- Blue Current: Slimme laadstations met vaste kabel of als socket.
- Chargepoint: Zeer eenvoudig te bedienen laadstation.
- Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
- Tesla Wall Connector: Zelf instellen met welke max. stroom je auto geladen moet worden.
- NRGkick: Compact systeem dat je overal naartoe kunt meenemen.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Eaton, Delta, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Hypercharger en Tritium, Efacec, Circontrol, Xcharge.
Prijzen voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Zaandam variëren van €430 en ongeveer €1900. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe langer deze afstand, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Abonnementstarieven laadpassen
Bij steeds meer services wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Dit is niet verplicht, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen circa €5,50 per maand.
- Online inzicht in laadsessies.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Gastgebruik toestaan.
- 24/7 helpdesk support.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Vergelijk betrouwbare installatiebedrijven die werken in je omgeving.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt plus installatie heb je snel terugverdiend. Onderstaand tonen we een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1087 km (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde calculeren we met welke kosten je rekening moet houden. In onze begroting nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Zaandam):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
Aandrijving | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,135 | €146,75 | €1760,94 |
Elektrisch rijden | €0,047 | €51,09 | €613,07 |
Besparing | €0,088 | €95,66 | €1147,87 |
Laadpaal aanvragen gemeente Zaanstad
Een elektrische auto gekocht, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Zaandam aanvragen bij de gemeente. Je moet wel voldoen aan verschillende criteria:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente zal concluderen of en op welke locatie de laadzuil neergezet wordt. Ze analyseren hiervoor aspecten zoals toegankelijkheid en doorstroming. Elk huishouden kan hier gebruik van maken. Extra achtergrondinfo is ook te lezen op www.zaanstad.nl. Hier lees je bovendien of er een subsidie mogelijk is. Flink wat gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Daar kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Goedkoopste elektrische auto.
Openbare laadpunten bekijken (november 2024)
Laadstations in Zaandam zijn dagelijks beschikbaar. Iedere EV-bezitter mag daar in principe gebruik van maken. De onkosten liggen daar wel hoger. De onkosten bedragen tussen de €0,270 – €0,620 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In de afbeelding hieronder treft je de openbare laadstations in Zaandam. Check tevens laadplekken en aanbieders in de Woude, Starnmeer, Oost-Graftdijk, West-Graftdijk en Noordeinde.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor biedt veel uitkomst voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Zoek je naar opties voor een bedrijf met 10 parkeerplekken of meer? Naar de nieuwste wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Daarnaast kan je het laadpunt versneld terugverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het laden.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal aan huis inclusief de installatieservice zit zo tussen de €925 en €2525. De definitieve prijs wordt grotendeels bepaalt door af het type en model (eventuele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw vaste energieleverancier zoals Energiedirect, NLE, Essent, Eneco, Budget energie en Vattenfall, PowerPeers, Oxxio, Vandebron. Dit is nu ongeveer €0,210 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,85 p/100 km. Belangrijk: een auto met benzinemotor kost ongeveer €9,75 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De huidige EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Noord-Holland.
Hoe werkt de installatie?
De installateur zal enkele aanpassingen moeten doen in jouw meterkast. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Via de stroomkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In samenspraak met de vakman bepaal je waar het laadpunt het beste kan komen om het graafwerk te beperken. De laadpaal installateur in Zaandam monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een bevestigingspaal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is elke woning aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Hierbij is van belang of de woning een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De eerste modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De hedendaagse types worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. We spreken ook wel over krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Zaandam zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De prijzen van deze service bedragen ongeveer €975. Belangrijk: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Stekkers (van laadkabels) heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veel van de bekende elektrische auto’s in Zaandam zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Zaanstad heeft momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of de paal niet al te ver van jouw huis geplaatst mag worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.zaanstad.nl.