Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Dat heeft als gevolg dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het alternatief is een eigen laadpaal in Jisp aan huis. Op basis van een laadstation van jezelf ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Volkswagen ID.3 Pure & Tesla Model X Long Range Plus. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is een stuk voordeliger. Op EVPlan.nl zoek je extra informatie over verschillende type laadpunten, een handige keuzehulp en vind je ervaren leveranciers en installateurs die werken in jouw gemeente.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Goedkoop rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis koop je al voor €895.
- Een individueel laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Thema’s
- Een eigen laadpaal aan huis laten plaatsen
- Beste laadpaal aanbieders Jisp vergelijken november 2024
- Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
- Laadstation aanvragen bij de gemeente Wormerland
- Openbare oplaadpunten zoeken
- Laadpalen zakelijk aanvragen
- Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Jisp
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het laden van een elektrisch voertuig zoals een BMW iX3 kan op verschillende manieren. Een extra goedkope laadpaal Jisp kopen is een uitstekend idee. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan de zekerheid van een optimale actieradius. Evenzeer is het veel betaalbaarder dan een laadstation in de omgeving. De kosten worden gevormd door de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de verbruikskosten (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is nu handig voor mijn woning en auto? Op deze pagina bespreken we bruikbare informatie omtrent laadpaal laten installeren in Jisp. Bekijk ook meer info over Informatie over elektrisch rijden.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Jisp kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een speciale paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Houd rekening met de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen installatie
De 1-fase variant kan laden met de standaard 230 voltage. Daarmee behaal je standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elk adres beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadstation is vaak nodig voor nieuwe modellen, deze maakt gebruik van 400V (krachtstroom). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. De 3-fase variant kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Voor een paar honderd euro kun jij de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Jisp. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een oplaadstation aan huis
Spotgoedkoop opladen en altijd een vrije plek!
Vaste of losse laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse stekker. Het grote voordeel van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Ook is het goed om te weten dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander nadeel is dat het er wat rommelig bij hangt. Daarbij is het in de praktijk zo dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het grote voordeel van een losse kabel (of een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Daarvoor neem je de stekker die je in de auto hebt liggen. Eveneens oogt het een stuk georganiseerder en gaat jouw kabel langer mee. Belangrijk nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je jouw auto gaat laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. De oplossing met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Koop je een nieuwe elektrische auto? In dat geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Jisp.
Enkel of dubbel laadstation
Er zijn 2 opties: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekkeringang kan nooit meer dan 1 auto opladen, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Heel erg praktisch als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of voor zakelijke doeleinden.
Innovatieve functies
De nieuwste laadsystemen herbergen intuïtieve slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder lees jij meer info over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Jisp vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen variëren enorm. De kostprijs van een laadstation voor thuis varieert van €500 – €3450. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. In aanvulling hierop zijn er slimme systemen met innovatieve extra’s als gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Jisp. Laadpaal type Vermogen Tijd volle batterij Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €535- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €540- €640 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €700- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €830- €1050
Populaire merken
- EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
- Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
- Mennekes: Comfortabel, slim en groen.
- EVhub: Hoogwaardig en slagvast polycarbonaat.
- Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
- Ecotap: Slimme oplaadsystemen met Dynamic Load Balancing.
- Blue Current: Geschikt voor 1-fase en 3-fase ladende auto’s.
- Chargepoint: Personalisering van laadstation mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
- Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
- Andere leveranciers: ABB, Delta, Etrel, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge & Tritium, Efacec, Zaptec, Xcharge.
Installatietarieven 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Jisp variëren van €300 en ongeveer €1900. Deze prijs komt tot stand door of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Abonnementsprijzen laadpassen
Hedendaags wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Dit is niet verplicht, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen zo’n €4,75 p/maand.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Automatische verrekening werkgever.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Achterhaal populaire adviseurs in de regio.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. In de tabel hieronder hebben wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1095 kilometer per maand. Op basis van dit gemiddelde begroten we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In onze begroting hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Jisp):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Aandrijving | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,120 | €131,40 | €1576,80 |
Elektrisch | €0,044 | €48,18 | €578,16 |
Besparing | €0,076 | €83,22 | €998,64 |
Laadpaal aanvragen gemeente Wormerland
Rijd je elektrisch, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Jisp aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Mits je voldoet aan de eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente bepaalt of en op welke plek de laadzuil neergezet wordt. Ze onderzoeken variabelen als vindbaarheid en drukte. Iedere woningbezitter kan hier gebruik van maken. Alle details vind je op www.wormerland.nl. Daar lees je ook of er een subsidie mogelijk is. Het merendeel van de gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Elektrisch of benzine.
Overzicht met openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Jisp zijn er voldoende. Elke laadpashouder kan daar gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De kosten bedragen tussen de €0,230 en €0,565 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In onze maps kaart treft jij de openbare laadstations in Jisp. Vind ook oplaadplekken en installatiebedrijven in Zaandijk, Koog aan de Zaan, Markenbinnen, Oostknollendam en Wormer.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal bij uw bedrijf biedt veel uitkomst voor werknemers en klanten. Bekijk je de mogelijkheden voor een locatie met meer dan 10 parkeervakken? Volgens de laatste regelgeving moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Daarnaast kunnen bedrijven verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief installatie kost +/- tussen de €900 – €2300. De prijsindicatie hangt vooral af van het soort laadsysteem (wel/geen slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw vaste energieleverancier zoals Budget energie, Eneco, Energiedirect, Essent, NLE en Oxxio, PowerPeers, Vandebron, Vattenfall. Gemiddeld is dat +/- €0,220 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,00 p/100 km. Goed om te weten: een benzineauto kost je zo’n €9,85 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een reguliere EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Holland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De monteur legt een nieuwe stroomgroep incl. aardlekautomaat aan in de meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Via de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In overeenstemming met de specialist bereken je wat de meest efficiënte route is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De laadpaal installateur in Jisp bevestigt het laadstation aan de muur of op een vrijstaande paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is elke stroomkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Hierbij is van belang of de woning is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De oude modellen EV’s werden geladen op 220V (1-fase). De hedendaagse EV’s vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Jisp zal al dit werk voor je oplossen. De kosten daarvoor zijn zo’n €900. Disclaimer: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabels / stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 zien we vooral terug bij Europese leveranciers en fabrikanten. Een groot deel van de beschikbare elektrische auto’s in Jisp zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Elke provincie is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Wormerland verschaft op dit ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt wel een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of deze laadpaal in de buurt van jouw huis geplaatst mag worden. Een verzoek indienen kan op www.wormerland.nl.