De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Een gevolg is dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. Je kunt dan beter kiezen voor een handige laadpaal in Obdam aan huis. Middels jouw eigen laadstation rijd je elke ochtend weg met een volle accu in jouw Citroën e-SpaceTourer XL 50 kWh of bijvoorbeeld de DS 3 Crossback E-Tense. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op deze website vind je bruikbare informatie over verschillende laadstations, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je de beste installateurs bij jou in de regio.
- Met een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Goedkoop rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis koop je al voor €970.
- Een particulier laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Inhoudsopgave
Laadstation thuis plaatsen Obdam
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals de Volkswagen ID.3 Pro S is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een 100% eigen goedkope laadpaal Obdam kopen is een goede investering. Hij is altijd beschikbaar en je hoeft niet onzeker te zijn over een 100% actieradius. Ook is het een stuk voordeliger dan bij een publiek laadpunt. De kosten bestaan uit: de eenmalige aanschafprijs, installatie en de tarieven voor de elektriciteit (eventueel zelf op te wekken met zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welk laadstation is geschikt voor mij EV en woning? Hieronder delen we handige tips en adviezen rondom laadpaal laten installeren in Obdam. Bekijk ook meer info over Zakelijk elektrische auto leasen.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Obdam kun je op twee wijzen aanbrengen. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of je installeert het op een paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Bekijk kritisch hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen systeem
De 1 fase aansluiting werkt met de standaardaansluiting van 230V. Daarmee behaal je standaard 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het laadvermogen is dan max. 11 kW. De 3-fase variant kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt hierin investeren en de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Obdam. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een privé oplaadpaal voor je huis?
Goedkoop laden en altijd verzekerd van een vrije plek
Laadkabel: los of vast
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse stekker. De meerwaarde van de vaste variant is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een ander pluspunt is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, bij EV-box tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er water in de kabel kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Wat je ook vaak ziet is dat het wat rommelig oogt. Tenslotte noemen we nog even dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het handige van een losse kabel (alsook voor een socket) is de vrijheid in het opladen. Je gebruikt namelijk de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Daarbij heb je geen rommelige hangende kabels en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Een negatief aspect is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je jouw EV wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, daarna sluit je ‘m aan. Het station met een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Ga je een ander elektrische auto rijden? In dat geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Advies: probeer ook eens de snelladers in Obdam.
Enkel of dubbel laadstation
Er zijn 2 keuzes: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkelvoudige paal kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Nuttig voor huishoudens met 2 EV’s of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Innovatieve toepassingen
Laadstations hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Bijgaand lees je extra details over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur Obdam vergelijken
De kosten van laadpalen lopen zeer uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €500 – €3175. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Daarnaast zijn er allerlei slimme opladers met innovatieve functies als gebarenherkenning die in aanschaf duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Obdam. Type laadpaal Laadcapaciteit Oplaadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €535- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €510- €630 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €695- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €865- €1005
Top merken
- EVBox:Altijd automatische software-updates.
- Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
- NewMotion: eenvoudige en toegankelijke systemen.
- Alfen: Dynamisch loadbalancen mogelijk dankzij slimme meter.
- Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
- EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
- Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
- Ecotap: Met slimme functies als Smart Grid en Load Balancing.
- Blue Current: Plug & Charge of met laadpas laden.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met slimme NRGkick plug-adapters altijd de juiste connector.
- Andere mogelijkheden: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Keba & Tritium, Xcharge, Circontrol, Efacec.
Kosten voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Obdam schommelen tussen de € 330 – €2050. Dit hangt af van de benodigde installatiewerkzaamheden in de meterkast en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Des te groter deze afstand is, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Eventueel wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen circa €7,25 op maandbasis.
- Altijd inzicht in je laadgebruik.
- Automatische verrekening werkgever.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Check erkende specialisten in de regio.
Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In de tabel hieronder kan je een rekenvoorbeeld zien. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1139 kilometer (maandelijks). Op basis daarvan begroten we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. Daarbij gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Obdam):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Type | Prijzen p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,120 | €136,68 | €1640,16 |
Elektrisch rijden | €0,044 | €50,12 | €601,39 |
Besparing | €0,076 | €86,56 | €1038,77 |
Laadpaal aanvragen gemeente Koggenland
Lease of koop jij een elektrische auto, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Obdam aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente wijst uit of en waar de laadzuil geactiveerd wordt. Ze checken daarvoor zaken als zichtbaarheid en doorstroming. Elke EV-rijder kan hier gebruik van maken. Alle info is ook te lezen op www.koggenland.nl. Daar kom je er ook achter welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Veel gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Goedkoopste elektrische auto.
Openbare oplaadpunten vergelijken (november 2024)
Laadstations in Obdam zijn er veel. Iedereen met een EV kan hier laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten variëren tussen de €0,290 tot €0,565 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het Google Maps overzicht bekijk je de openbare laadstations in Obdam. Vind ook laadmogelijkheden en verkopers in Hensbroek, Schellinkhout, Oosterblokker, Blokker en Wervershoof.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij je werk is een extra stukje service richting klanten, bezoekers en personeel. Betreft het een kantoor of bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Naar de nieuwste wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidiemogelijkheden. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Ook kunnen bedrijven verdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.
Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een laadpaal bij de woning inclusief installatie varieert kostentechnisch tussen de €950 en €2125. Het tarief wordt grotendeels bepaalt door af het model laadzuil (wel of geen slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je eigen energieleverancier zoals Essent, Eneco, NLE, Budget energie, Energiedirect en PowerPeers, Vattenfall, Vandebron, Oxxio. Gemiddeld is dat +/- €0,235 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €4,20 p/100 km. Goed om te weten: een benzineauto kost je zo’n €9,50 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. De huidige EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Holland.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De monteur legt een nieuwe stroomgroep aan in het centrale stroompunt in je huis. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Vanuit dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overleg met de expert wordt besloten wat de meest efficiënte route is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De ervaren laadpaal installateur in Obdam zet het als wallbox tegen de muur of op een stevige paal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Onderaan de streep is iedere meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De vroegere modellen kon men nog opladen op 220V (1-fase). De hedendaagse auto’s vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit komt neer op krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Obdam zal al dit werk voor je oplossen. De tarieven hiervan bedragen ongeveer €1125. Goed om te weten: het vastrecht van je energieleverancier kan hierdoor omhoog gaan.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 stekkers komen we tegen bij merken uit Europa. De favoriete elektrische auto’s in Obdam kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Koggenland biedt op het ogenblik geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Vraag daarbij gerust of deze laadpaal dichtbij jouw huis kan komen. Bekijk ook www.koggenland.nl.