De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Dat heeft als gevolg dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een eigen laadpaal in Den Oever aan huis. D.m.v. een laadstation op eigen terrein hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Volkswagen ID.3 Pure of bijvoorbeeld de Skoda Enyaq iV 80X. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en je hebt het snel terugverdiend. Op deze pagina tref je uitgebreide informatie over populaire type laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en vind je de beste installateurs uit jouw omgeving.
- Dankzij een elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- Altijd een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Autorijden zonder onkosten in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Deze slimme laadpaal aan huis schaf je al aan vanaf €900.
- Een laadstation op eigen grond heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Onderwerpen
- Een eigen laadpaal voor thuis installeren
- Beste laadpaal installatiebedrijven Den Oever vergelijken november 2024
- Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
- Laadstation elektrische auto aanvragen gemeente Hollands Kroon
- Openbare oplaadpunten vergelijken
- Laadpalen zakelijk aanvragen
- De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Den Oever
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals bijvoorbeeld de Tesla Model 3 Standard Range Plus gaat steeds eenvoudiger. Een extra goedkope laadpaal Den Oever kopen is een zeer interessante optie. Je kunt eenvoudig laden en je bent altijd verzekerd van een perfect opgeladen accu. Tevens is het vele malen goedkoper dan een publiek laadpunt. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de installatie, hardware, kabels en de verbruikskosten (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is geschikt voor mijn voertuig en mijn woning? In het gedeelte hieronder delen we handige tips en adviezen wat betreft laadpaal laten installeren in Den Oever. Of klik door voor meer informatie over Elektrisch v.s. benzine.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Den Oever kun je op twee wijzen aanbrengen. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een speciale paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Analyseer de afstand tussen de auto en de laadplek, zo heb je niet al te veel laadkabels nodig.
1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1-fase laadstation gaat via de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast heeft de beschikking over minstens (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. De 3-fase installatie kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Voor een paar honderd euro kun jij je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Den Oever. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Goedkoop en snel laden en nooit meer wachten op een vrije plek
Vaste of losse laadkabel
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een losse variant. Het grootste gemak van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Wat hierbij ook handig is is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, tot wel 8 meter. Het minpunt is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat deze sneller nat wordt (of je moet de auto binnen opladen). Wat je ook vaak ziet is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ten derde is het goed om je te bedenken dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (of een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die af-fabriek is geleverd. Ook is het een strakker geheel en blijft de kabel langer goed. Belangrijk nadeel is dat je een stap extra moet uitvoeren als je even kort wilt opladen. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, daarna sluit je ‘m aan. Een laadzuil met losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Den Oever.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Je hebt de keuze uit één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekkeringang kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Heel erg praktisch als je een huishouden hebt met meerdere elektrische auto’s of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Smart functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder lees jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Den Oever vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis varieert van €950 tot en met €3400. Het prijskaartje hangt met name af van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Daarnaast zien we steeds meer slimme laadpunten met leuke functies als gezichtsherkenning die duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Den Oever. Laadstation type Capaciteit Laadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €525- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €550- €645 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €660- €790 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €830- €930
Goede merken
- EVBox:Weer- en schokbestendig.
- Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
- NewMotion: toegang tot 180.000 openbare laadpunten in 35 landen.
- Alfen: Voor iedere elektrische auto.
- Mennekes: Maker van moderne elektromobiliteit.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
- Ecotap: Degelijk Nederlands design.
- Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
- Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
- Myenergi / Zappi: Houdt rekening met uw maximale capaciteit (dynamic loadbalancing).
- Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een unieke mobiele oplader met bluetooth.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Enovates, Delta, Eaton, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba en Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.
Installatiekosten 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Den Oever bedragen tussen de €410 en plus minus €2175. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe groter het perceel, hoe meer er uitgegraven moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Kosten van het laadpas abonnement
Hedendaags wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Men hoeft dat niet af te nemen, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn zo’n €5,00 op maandbasis.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Gast Tarief instellen.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Achterhaal aangesloten installatiebedrijven uit jouw omgeving.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Onderstaand tonen we een rekenvoorbeeld. In het voorbeeld gaan we uit van een kilometrage van 1027 km op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt checken we met welke kosten je rekening moet houden. In onze begroting gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Den Oever):
- Benzine rijden 2024: €0,150/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,050/km
Type | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,150 | €154,05 | €1848,60 |
Elektrisch rijden | €0,050 | €51,35 | €616,20 |
Besparing | €0,100 | €102,70 | €1232,40 |
Laadpaal aanvragen gemeente Hollands Kroon
Een elektrische auto gekocht, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Den Oever aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente bepaalt of en op welke plek de laadzuil neergezet wordt. Ze checken daarvoor relevante zaken als vindbaarheid en doorstroming. Elke EV-eigenaar kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Meer informatie vind je op www.hollandskroon.nl. Hier lees je bovendien of je een subsidie kunt krijgen. Flink wat gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze website kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Goedkoopste laadpas.
Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Den Oever zijn er veel. Iedereen met een EV kan hier laden. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De onkosten liggen tussen de €0,280 tot wel €0,620 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het volgende schema zie jij alle openbare laadstations in Den Oever. Vind ook laadmogelijkheden en verkopers in Westerland, Hippolytushoef, Middenmeer, Slootdorp en Kreileroord.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij je bedrijf biedt veel uitkomst voor klanten, bezoekers en personeel. Bekijk je de mogelijkheden voor een gebouw met minimaal 10 parkeerplaatsen? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Tevens kan je het laadpunt versneld terugverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een individueel laadpaal voor huis inclusief installatie zit qua kostprijs tussen de €825 – €2550. Het tarief wordt gecalculeerd a.d.h.v. het type laadpaal (additionele slimme functies), het totale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Wat betaal ik voor een volle accu?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw huidige energieleverancier zoals Energiedirect, Engie, Essent, NLE, Budget energie en Pure energie, Oxxio, Vandebron, Vattenfall. Gemiddeld is dat +/- €0,240 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,00 per 100 kilometer. Vergeet niet: een benzineauto kost om en nabij de €9,50 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De standaard EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Holland.
Hoe werkt de installatie?
De vakman treft de nodige voorbereidingen in de meterkast. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Via de stroomkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de installateur overleg je wat de meest efficiënte route is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Den Oever zet het als wallbox tegen de muur of op een speciale paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke stroomkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Met name bij oudere huizen moet er wel wat gebeuren. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). De actuele elektrische wagens vereisen een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Den Oever kan dit allemaal regelen. De kosten daarvoor liggen rond de €800. Bedenk wel: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers (van laadkabels) verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt met name toegepast bij de Europese merken. De meeste beschikbare elektrische auto’s in Den Oever kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op je oprit. Elke regio heeft een eigen beleid. De gemeente Hollands Kroon biedt momenteel geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of het laadpunt niet al te ver van jouw huis kan komen te staan. Voor extra info verwijzen we je naar www.hollandskroon.nl.