Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dit resulteert in het feit dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Overweeg dan zeker eens een eigen laadpaal in Zuidschermer aan huis. Middels jouw eigen laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus & DS 3 Crossback E-Tense. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is veel voordeliger. Op deze website tref je handige informatie over populaire laadpunten, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je de beste installateurs die werken in jouw gemeente.
- Met een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Nog goedkoper rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Een slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €895.
- Een particulier laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Zuidschermer
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het elektrisch laden van een EV als onder andere de Volkswagen ID.3 Pro S kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal Zuidschermer kopen is een zeer interessante optie. Het is gemakkelijk en snel en je hebt dan de zekerheid van een goede actieradius. Tevens is het een stuk goedkoper dan laden bij openbare stations. Wat betreft kosten heb je te maken met de aanschaf en installatie van de paal en de stroomprijzen (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit/parkeerplaats. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Op deze pagina check je een aantal kooptips rondom laadpaal laten installeren in Zuidschermer. Bekijk ook meer info over Hybride auto’s.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Zuidschermer kan op 2 manieren worden aangebracht. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of hij komt op een aparte paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Houd rekening met de afstand tussen de auto en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen station
Een 1-fase laadpaal werkt met de reguliere 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen per uur. Elke meterkast beschikt over zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadstation onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale vermogen is 11 kW. De 3-fase installatie heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt hierin investeren en je groepenkast laten aanpassen door een elektricien in Zuidschermer. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een oplaadpaal aan huis?
Spotgoedkoop opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een losse stekker. De meerwaarde van de vaste variant is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Verder is het zo dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(behalve als je de luxe hebt dat je binnen kan laden). Wat we ook vaak horen is dat het er wat rommelig bij hangt. Ook is het zo dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (of een socket) is de vrijheid in het opladen. Het laadproces doe je met de reguliere meegeleverde kabel. Daarbovenop oogt het netter en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Belangrijk nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je jouw auto gaat laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Het station met een losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Ga je een ander elektrische auto rijden? In zo’n geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Zuidschermer.
Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn twee opties: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het onderscheid zit ‘m in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 ingang is geschikt om 1 voertuig op te laden, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Dit biedt uitkomst als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken maar ook voor bedrijven en kantoren.
Smart toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder tref je extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Zuidschermer vergelijken
De prijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De prijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €525 – €3150. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het laadvermogen van het systeem. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Verder kan je kiezen voor slimme opladers met speciale extra’s als gebarenherkenning die in aanschaf duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Zuidschermer. Laadstation type Laadcapaciteit Laadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €520- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €530- €605 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €660- €775 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €870- €945
Betrouwbare merken
- EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
- Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van de laadkosten.
- Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
- Ecotap: Stevige, gebruiksvriendelijke en zelfvoorzienende palen.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
- Chargepoint: Koppeling aan uw eigen afreken- of toegangssysteem.
- Myenergi / Zappi: Ingebouwde aardlekschakelaar voor wisselstroom tot 30mA.
- Tesla Wall Connector: Dé laadpaal voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Tot 3-fasen opladen, overal waar je wilt.
- Andere mogelijkheden: ABB, Enovates, Delta, Etrel, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Hypercharger of Tritium, Xcharge, Zaptec, Circontrol.
Tarieven voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Zuidschermer schommelen tussen de € 340 en ongeveer €1825. De totale kosten hangen af van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer er uitgegraven moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Heb ik een laadpas nodig?
Hedendaags wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je kunt natuurlijk zonder, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn zo’n €2,50 (maandelijks).
- Online inzicht in laadsessies.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Laadpaal voor thuis kopen?
Bekijk ervaren deskundigen uit jouw omgeving.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Onderstaand hebben wij een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1042 kilometer per maand. Met dit getal ramen we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In onze berekening nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Zuidschermer):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Aandrijving | Prijzen p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,115 | €119,83 | €1437,96 |
Elektrisch | €0,043 | €44,81 | €537,67 |
Besparing | €0,072 | €75,02 | €900,29 |
Laadpaal aanvragen gemeente Alkmaar
Rijd je een elektrische auto, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Zuidschermer aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente wijst uit of en op welke locatie de laadzuil neergezet wordt. Ze checken daarvoor invalshoeken zoals zichtbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Iedere woningbezitter kan het gebruiken. Extra achtergrondinfo kan je lezen op www.alkmaar.nl. Hier kan je ook lezen of er een subsidie mogelijk is. Het merendeel van de gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Daar kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Elektrische auto verzekering.
Openbare laadpunten bekijken (november 2024)
Laadstations in Zuidschermer zien we steeds meer. Iedereen met een abonnement kan hier laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De onkosten lopen uiteen tussen de €0,235 tot €0,610 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In onze maps kaart bekijk je de openbare laadstations in Zuidschermer. Op deze site vind je ook oplaadplekken en installateurs in Grootschermer, Oterleek, Stompetoren, Sint Pancras en Koedijk.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal bij uw bedrijf biedt veel uitkomst voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Zoek je naar opties voor een bedrijfspand met minimaal 10 parkeerplaatsen? Tegenwoordig moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Bovendien kan je iets bijverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.
Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief installatiewerk zit qua kostprijs tussen de €775 en €2500. De kosten van het hele pakket is afhankelijk van welk merk je kiest (softwarematige slimme functies), het minimale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Wat kost een auto thuis opladen?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je rekent de kilowattuurprijs af bij jouw huidige energieleverancier zoals Eneco, NLE, Energiedirect, Engie, Budget energie en Vattenfall, Pure energie, PowerPeers, Oxxio. Dat is om en nabij de €0,215 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,50 p/100 km. Om een indicatie te geven: een benzineauto kost circa €10,20 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een normale EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Holland.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De leverancier plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in jouw meterkast. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Via de meterkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Zuidschermer zet het als wallbox tegen de muur of op een vrijstaande paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Belangrijk is of de meterkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste elektrische voertuigen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De nieuwste elektrische wagens kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit komt neer op krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Zuidschermer kan jou hierin ontzorgen. De tarieven hiervan liggen rond de €1050. Disclaimer: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers (van laadkabels) kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 zien we met name terug bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. De favoriete elektrische auto’s in Zuidschermer dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Alkmaar heeft op dit moment geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt vragen of deze laadpaal niet al te ver van jouw woning geplaatst mag worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.alkmaar.nl.