Laadpaal De Zilk

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Dat heeft als gevolg dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. De oplossing is een privé laadpaal in De Zilk aan huis. Op basis van een privé laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw BMW iX3 en/of Renault Twingo Electric. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en je hebt het snel terugverdiend. Op EVPlan.nl bekijk je waardevolle informatie over geschikte soorten laadstations, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk bij jou in de regio.

  • Met een eigen elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
  • Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
  • Je beschikt altijd over een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
  • Goedkoop rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
  • Een slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €920.
  • Een laadstation op eigen grond verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen De Zilk

Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van de accu van een EV als o.a. een Dacia Spring Electric is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal De Zilk kopen is een goede investering. Het werkt snel en eenvoudig en je hebt dan de zekerheid van een goede actieradius. Ook is het vele malen goedkoper dan een publiek laadpunt. De kosten bestaan uit: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de kosten van jouw eigen stroom (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Alles wat je nodig hebt is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal past bij mijn woning (meterkast) en auto? In onze keuzehulp delen we inhoudelijke informatie en tips omtrent laadpaal laten installeren in De Zilk. Zie ook onze informatie over Laadpalen.

Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation De Zilk kan op 2 manieren worden aangebracht. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een stevige paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Houd rekening met de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV om lange dure laadkabels te vermijden.

1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1-fase laadstation werkt met een standaard 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elk adres beschikt over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus veel sneller een auto opladen. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt gemakkelijk jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in De Zilk. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.

Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen

Spotgoedkoop opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation

Laadkabel: vast of los
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse kabel. Het gemak van een vastzittende kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Wat hierbij ook handig is is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij EV-box tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage door de (soms) slechte weersomstandigheden (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Wat je ook vaak ziet is dat het er wat rommelig bij hangt. Daarbij is het zo dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.

Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (alsook voor een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Het laadproces doe je met de kabel die af-fabriek is geleverd. Overigens ziet het er wat netter uit en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je gaat laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, daarna sluit je ‘m aan. Een laadpaal zonder vaste kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Ga je een ander elektrische auto rijden? In zo’n scenario kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in De Zilk.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
Je hebt de keuze uit een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 stekker aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Nuttig als je 2 elektrische auto’s hebt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.

Smart toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig steeds vaker slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk check jij extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
  • Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
  • Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
  • Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
  • AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
  • Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.

Laadpaal installateur De Zilk vergelijken

De huidige prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis varieert van €575 t/m €3175. De aanschafkosten hangen vooral af van het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Tevens zien we steeds meer slimme stations met leuke mogelijkheden als Peak Shaving die een hogere verkoopprijs hebben. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal De Zilk.

Soort laadstationCapaciteitOplaadtijdKosten
1-fase laadpaal3,7 kW10 uur€525- €600
1-fase laadpaal7,4 kW5,5 uur€510- €645
3-fase laadpaal11 kW3 – 4 uur€655- €750
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€830- €920
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Betrouwbare producten

  1. EVBox:Veiligste manier van laden voor jouw auto en huis.
  2. Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
  3. NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
  4. Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
  5. Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
  6. EVhub: Laadstations van hoogwaardig slagvast polycarbonaat.
  7. Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
  8. Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
  9. Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
  10. Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
  12. Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Een unieke mobiele oplader met bluetooth.
  14. Alternatieve leveranciers: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Keba, Flexicharge, Schneider Electric en Tritium, Zaptec, Xcharge, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Kosten voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in De Zilk komen uit tussen de €370 – €1950. De totale kosten hangen af van een inschattingen van het installatiewerk (meterkast) en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe langer deze afstand, hoe meer er gegraven moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.

Abonnementskosten laadpas
Steeds vaker wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Men hoeft dat niet af te nemen, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen zijn zo’n €5,50 per maand.

  • Inzicht in je dagelijks gebruik.
  • Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
  • Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
  • Profiteer van 24/7 service en updates.

Laadpaal voor thuis aanschaffen?

Check ervaren installatiebedrijven uit jouw regio.

Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?

Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf verdien je vrij vlot terug. Bijgaand maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1085 kilometer per 4 weken. Met dit aantal kilometers verwachten we wat je kunt besparen. In onze begroting nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in De Zilk):

  • Benzine rijden 2024: €0,110/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
SoortPrijzen p/kmPer maandPer jaar
Benzine rijden€0,110€119,35€1432,20
Elektrisch rijden€0,042€45,57€546,84
Besparing€0,068€73,78€885,36
Dit kun je besparen met elektrisch rijden in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Noordwijk

Lease of koop jij een elektrische auto, echter beschikt je niet over een eigen oprit? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in De Zilk aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:

  • Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
  • Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
  • De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.

Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente wijst uit of en waar de laadzuil geplaatst wordt. Ze onderzoeken invalshoeken zoals vindbaarheid en geschatte drukte. Elke EV-eigenaar mag hier parkeren en laden. Extra achtergrondinfo is beschikbaar gesteld op www.noordwijk.nl. Daar kom je er ook achter welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Het merendeel van de gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Elektrische auto leasen.

Lijst met openbare laadpunten (november 2024)

Laadstations in De Zilk zijn elke dag werkzaam. Elke laadpashouder kan terecht bij deze punten. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De kosten schommelen tussen de €0,230 tot wel €0,570 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In de afbeelding hieronder check jij de openbare laadstations in De Zilk. Op deze site vind je ook laadstations en leveranciers in Sassenheim, Lisserbroek, Kaag, Buitenkaag en Abbenes.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden de-zilk-2191

Laadpunten voor bedrijven en kantoren

Een laadpaal naast kantoor biedt veel uitkomst voor werknemers en klanten. Gaat het om een bedrijfspand met 10 parkeervakken of meer? Op basis van de huidige wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Daarbovenop kunnen bedrijven verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het opladen.


Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden

Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Een laadpaal voor thuis aanschaffen inclusief installatie zit zo tussen de €1050 – €2150. De definitieve prijs komt tot stand door het soort systeem (softwarematige slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en de noodzakelijke hardware voor de meterkast zoals een extra groep aanleggen.

Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je eigen energieleverancier zoals Essent, Engie, NLE, Energiedirect, Eneco en Vandebron, Vattenfall, PowerPeers, Oxxio. Rekenen op zo’n €0,250 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,65 per 100 kilometer. Belangrijk: een gemiddelde benzineauto kost ongeveer €9,85 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een reguliere EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Zuid-Holland.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De specialist integreert een stroomgroep met aardlekautomaat aan in de stroomkast in de woning. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Vanuit de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In samenspraak met de vakman bepaal je waar het laadpunt het beste kan komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in De Zilk monteert het als wallbox of op een stevige paal.

Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Al met al is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Hierbij is van belang of de woning een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De oude modellen EV’s konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Nieuwere elektrische auto’s vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in De Zilk zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De kosten daarvoor bedragen zo’n €900. Let op: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt met name toegepast bij merken uit Europa. De gangbare elektrische auto’s in De Zilk beschikken over een type 2 aansluiting. Ook openbare laadpunten in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.

Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Er zijn geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Noordwijk verschaft momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of het openbare laadpunt dichtbij jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.noordwijk.nl.

Plaats een reactie