Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Een gevolg is dat je lang niet altijd terecht kunt bij een openbaar oplaadpunt. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een privé laadpaal in Rijnsburg aan huis. Door middel van een laadstation op eigen terrein weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Aiways U5 + Porsche Taycan 4S Plus. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is ook financieel gezien een goede investering. Hier ontdek je extra informatie over betrouwbare type laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers uit de buurt.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Altijd een volle accu, altijd een optimale actieradius.
- Goedkoper autorijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis schaf je al aan vanaf €940.
- Een thuis-laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Rijnsburg
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van jouw EV zoals bijv. een Volkswagen ID.3 Pure kan op diverse manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Rijnsburg kopen biedt veel voordelen. Het werkt snel en eenvoudig en je rijdt elke ochtend weg met een volle accu. Daarbij is het een stuk goedkoper dan een publiek toegankelijk laadstation. De kosten waar je mee te maken krijgt zijn de eenmalige aanschafprijs, installatie en de kosten van jouw eigen stroom (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal past bij mijn auto en mijn situatie? Verderop bieden wij handige tips en adviezen wat betreft laadpaal laten installeren in Rijnsburg. Bekijk ook meer info over Goedkoopste laadpaal.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Rijnsburg kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een vrijstaande paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Onderzoek de afstand tot de parkeerplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen station
Het 1-fase laadstation is compatibel met de standaard 230 voltage. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Iedere woning heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadstation gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Een 3-fase laadstation kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je geen 3-fase aansluiting? Voor een paar honderd euro kun jij de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Rijnsburg. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
De goedkoopste oplossing en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse variant. Het gemak van een vastzittende kabel is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Wat hierbij ook handig is is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er door wind en regen water in kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Daarnaast kan het zijn dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ook is het in de praktijk zo dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het grote gemak van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat elk type auto dan gebruikt kan worden. Hiervoor gebruik je de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Overigens oogt het minder rommelig en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je even kort wilt opladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Het station met een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n scenario zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Rijnsburg.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Je kan kiezen uit een enkele of een dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkele paal kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Erg handig voor huishoudens met 2 EV’s of juist voor bedrijven.
Slimme functies
Laadstations hebben meer en meer slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder vind je extra uitleg over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur Rijnsburg vergelijken
De tarieven van laadpalen variëren enorm. De prijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €650 tot +/- €3075. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. In aanvulling hierop zijn er slimme systemen met mogelijkheden als Dynamic Load Balancing die een grotere investering vereisen. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Rijnsburg. Type laadstation Vermogen Tijd volle batterij Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €530- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €545- €650 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €675- €795 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €880- €955
Goede leveranciers
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: Voor iedere elektrische auto.
- Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
- EVhub: Optioneel integratie met slimme EVhub laadpas.
- Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
- Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
- Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
- Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
- Myenergi / Zappi: IP65 gecertificeerd voor gebruik buiten (stofvrij en sproeidicht).
- Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
- Alternatieven: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Hypercharger, Flexicharge, Keba en Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.
Installatiekosten 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Rijnsburg bedragen tussen de €390 – €2175. De totale kosten hangen af van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Abonnementsprijzen laadpassen
Vaak wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is geen vereiste, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van zo’n laadpaal abonnement liggen rond de €5,75 op maandbasis.
- Inzicht in je laadsessies.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Vind populaire deskundigen uit jouw gemeente.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie verdien je vrij vlot terug. In de tabel hieronder maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1088 km op maandbasis. Op basis van dit gemiddelde checken we wat jouw potentiële besparing is. In ons geval hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Rijnsburg):
- Benzine rijden 2024: €0,125/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,045/km
Soort | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,125 | €136,00 | €1632,00 |
Elektrisch | €0,045 | €48,96 | €587,52 |
Besparing | €0,080 | €87,04 | €1044,48 |
Laadpaal aanvragen gemeente Katwijk
Rijd je elektrisch, echter beschikt je niet over een eigen oprit? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Rijnsburg aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente geeft aan of en op welke plek de laadzuil gemonteerd wordt. Hierbij bekijken zij facetten als toegankelijkheid en drukte. Elke bewoner kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle info kun je terugvinden op www.katwijk.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Het merendeel van de gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Alle elektrische auto’s.
Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Rijnsburg zijn er veel. Elke laadpashouder kan hier laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De kosten lopen uiteen tussen de €0,270 – €0,550 p/kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In het volgende schema onderzoek je de openbare laadstations in Rijnsburg. Op deze site vind je ook laadstations en installateurs in Voorhout, Noordwijkerhout, De Zilk, Sassenheim en Lisserbroek.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal bij het bedrijfspand biedt veel uitkomst voor klanten, bezoekers en personeel. Heb je een parkeerterrein met 10 parkeervakken of meer? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Bovendien verdient een zakelijke laadpaal zich terug door externe gebruikers te laten betalen voor het opladen.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief installatie zit zo tussen de €1075 & €2575. Het tarief hangt vooral af van het soort systeem (eventuele slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals een extra groep aanleggen.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je rekent de kilowattuurprijs af bij de stroomaanbieder van je huis zoals Essent, Eneco, Energiedirect, Engie, NLE en PowerPeers, Pure energie, Oxxio, Vandebron. Dat is om en nabij de €0,215 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,85 per 100 kilometer. Ter illustratie: een doorsnee benzinewagen kost ongeveer €9,50 per 100 kilometer. Met zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een EV anno 2024 heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Zuid-Holland.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De monteur zal enkele aanpassingen moeten doen in het centrale stroompunt in je huis. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Van dit stroompunt wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overeenstemming met de specialist bereken je wat de meest efficiënte route is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Rijnsburg bevestigt het laadstation aan de muur of hij komt op een aparte paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Uiteindelijk is iedere meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Hierbij is van belang of de woning de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste elektrische voertuigen werden geladen op 220V (1-fase). De hedendaagse elektrische auto’s kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. We spreken ook wel over krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Rijnsburg zal al dit werk voor je oplossen. De onkosten van deze installatieservice bedragen zo’n €800. Goed om te weten: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. De gangbare elektrische auto’s in Rijnsburg zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere provincie kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Katwijk verstrekt op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of de paal vlakbij jouw huis kan komen te staan. Bekijk ook www.katwijk.nl.