Laadpaal Waal

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is de toekomst. Hierdoor zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. De oplossing is een 100% eigen laadpaal in Waal aan huis. Door gebruik te maken van een laadstation op eigen terrein geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Skoda Enyaq iV 80 & Porsche Taycan 4S Plus. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is veel voordeliger. Op deze pagina vind je extra informatie over diverse soorten laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw omgeving.

  • Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
  • Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
  • Elke dag opnieuw een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
  • Rijden zonder kosten als je ook kiest voor zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen vanaf €940.
  • Een privaat laadstation verdien je al binnen 7 jaar terug.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Waal

Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Het laden van een elektrisch voertuig zoals een Mercedes EQA kan op diverse manieren. Een extra goedkope laadpaal Waal kopen is iets wat we steeds meer zien. Het is ontzettend handig in gebruik en je hebt dan elk moment van de dag een lange actieradius. Bovendien is het een stuk voordeliger dan bij een openbaar laadpunt. De kosten worden gevormd door de aanschaf en installatie van de paal en de tarieven voor de elektriciteit (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welke laadpaal past bij mijn voertuig en mijn woning? Hieronder delen we handige tips en adviezen wat betreft laadpaal laten installeren in Waal. Op EVplan.nl lees je ook meer over Smart Charging.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation Waal kun je op twee wijzen aanbrengen. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een stevige paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Denk goed na over de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (dan heb je minder kabels nodig).

1-fase of 3-fasen installatie
Het 1 fase systeem werkt met de standaardaansluiting van 230V. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Het 3-fase systeem kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Je kunt dan deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Waal. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een oplaadstation aan huis

Goedkoop laden en nooit meer in de rij bij een laadstation

Losse of vaste kabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel of een losse kabel. De meerwaarde van een vaste kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Ook is het goed om te weten dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Tenslotte moet ook opgemerkt worden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.

Het gemak van een losse kabel (of socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Het laadproces doe je met de kabel die af-fabriek is geleverd. Overigens oogt het een stuk georganiseerder en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Waar je op moet letten is dat het altijd even iets langer duurt als je jouw auto gaat laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een laadpaal zonder vaste kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Ga je een ander elektrische auto rijden? In zo’n geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Advies: probeer ook eens de snelladers in Waal.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 opties: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een enkele paal heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Dit is praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of juist voor bedrijven.

Smart functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door intuïtieve slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder delen we meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
  • Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
  • Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
  • Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
  • Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.

Laadpaal installateur Waal vergelijken

De tarieven van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €575 en €3450. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Daarnaast zijn er slimme systemen met opties als gezichts- en gebarenherkenning die duurder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Waal.

Type laadstationLaadcapaciteitOplaadtijdPrijzen
1-fase laadpaal3,7 kW10,6 uur€545- €605
1-fase laadpaal7,4 kW5,4 uur€515- €650
3-fase laadpaal11 kW4- 5 uur€675- €790
3-fase laadpaal22 kW1,5 – 2 uur€855- €1045
Prijzen van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Betrouwbare leveranciers

  1. EVBox:Weer- en schokbestendig.
  2. Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
  3. NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
  4. Alfen: Montage aan wand of losstaand met optionele montagepaal.
  5. Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
  6. EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
  7. Webasto: Degelijk en krachtig, gemaakt in Duitsland.
  8. Ecotap: Minimalistisch design met krachtige performance.
  9. Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
  10. Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
  11. Myenergi / Zappi: 3-10 x sneller dan standaard.
  12. Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
  14. Alternatieven: ABB, Delta, Enovates, Etrel, Etrel, Hypercharger, Keba, Flexicharge & Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatieprijzen 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Waal wisselen tussen de €380 – €1900. Dit wordt berekend aan de hand van of er iets in de meterkast omgezet moet worden en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.

Abonnementstarieven laadpassen
Bij steeds meer services wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Dit is geen vereiste, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van zo’n backoffice abonnement voor jouw laadpaal zijn circa €7,50 (maandelijks).

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
  • Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
  • Automatische firmware-updates.

Laadpaal thuis laten plaatsen?

Zoek erkende deskundigen uit jouw streek.

Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine

Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. In de tabel hieronder kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1153 km op maandbasis. Met dit gemiddelde als uitgangspunt begroten we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In onze calculatie hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Waal):

  • Benzine rijden 2024: €0,120/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
TypePrijzen p/kmPer maandPer jaar
Benzine€0,120€138,36€1660,32
Elektrisch€0,044€50,73€608,78
Besparing€0,076€87,63€1051,54
Mogelijke besparing dankzij elektrisch rijden in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Molenlanden

Heb jij de beschikking over een EV, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Waal aanvragen bij de gemeente. Er zijn verschillende eisen en criteria van toepassing:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
  • Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.

Op het moment dat jij hieraan voldoet neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar precies de laadzuil neergezet wordt. Daarbij bekijkt de gemeente zaken als bereikbaarheid en doorstroming. Elke inwoner kan terecht bij dit oplaadpunt. Updates en informatie kan je lezen op www.molenlanden.nl. Hier kan je ook lezen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Meer en meer gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of lees meer informatie over Actieradius.

Lijst met openbare laadpunten (november 2024)

Laadstations in Waal zijn veel beschikbaar. Iedereen met een EV kan hier parkeren en laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De prijzen liggen tussen de €0,275 tot wel €0,620 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het onderstaande kaartje zie jij alle openbare laadstations in Waal. Bekijk ook laadstations en leveranciers in Langerak, Nieuwpoort, Groot-Ammers, Kinderdijk en Streefkerk.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden waal-2968

Laadpunten voor bedrijven

Een laadpaal bij je bedrijf is heel praktisch voor bijv. je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Betreft het een parkeerterrein met 10 parkeerplekken of meer? Tegenwoordig moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Bovendien kan je het laadpunt versneld terugverdienen door derden te laten betalen voor het gebruik.


Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden

Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een laadpaal voor thuis incl. de benodigde installatie varieert qua prijs tussen de €750 en €2075. De prijsindicatie wordt berekend aan de hand van het soort systeem (additionele slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep aanleggen.

Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan je eigen energieleverancier zoals Engie, Eneco, Energiedirect, Budget energie, NLE en PowerPeers, Oxxio, Vattenfall, Vandebron. Rekenen op zo’n €0,250 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,80 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een doorsnee benzinewagen kost circa €10,30 p/100 km. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een EV anno 2024 eist 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Zuid-Holland.

Hoe werkt de installatie?
De vakman zal enkele aanpassingen moeten doen in de stroomkast in de woning. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Vanaf de stoomkast wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). In overleg met de expert wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De gecertificeerde laadpaal installateur in Waal monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een speciale paal.

Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Onderaan de streep is elke meterkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Bekijk vooraf wel of je meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De allereerste elektrische auto’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Innovatieve auto’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Waal kan jou hierin ontzorgen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen ongeveer €925. Let op: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.

Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabels / stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 wordt gebruikt door de Europese leveranciers. De meeste favoriete elektrische auto’s in Waal zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) beschikken over type 2 (Mennekes).

Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere provincie kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Molenlanden heeft op dit ogenblik geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadstation aan te vragen. Vraag daarbij gerust of het laadpunt in de buurt van jouw huis kan komen. Bekijk ook www.molenlanden.nl.

Plaats een reactie