Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Een gevolg is dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. De oplossing is een eigen laadpaal in Maasland aan huis. Door middel van een laadstation op eigen terrein geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Polestar 2 of bijvoorbeeld de Tesla Model Y Long Range Performance. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Hier vind je extra informatie over geschikte laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en vind je de beste installateurs uit jouw gemeente.
- Met een particuliere elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Elke dag opnieuw een volle accu, altijd een optimale actieradius.
- Goedkope kilometer-tarieven wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Deze slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen voor €945.
- Een eigen laadstation aan huis heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Inhoudsopgave
- Informatie over een laadpaal aan huis
- Beste laadpaal leveranciers Maasland vergelijken november 2024
- Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
- Publiek laadstation aanvragen via de gemeente Midden-Delfland
- Kaart met openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor bedrijven
- Meer informatie in onze FAQ met veelgestelde vragen
Laadstation thuis plaatsen Maasland
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het elektrisch laden van een EV zoals de Volkswagen ID.4 1st kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal Maasland kopen is een goede investering. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je hebt dan elk moment van de dag een 100% actieradius. Tevens is het stukken betaalbaarder dan een publiek laadpunt. Wat betreft kosten heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de verbruikskosten (we raden aan om hiervoor ook zonnepanelen te gebruiken). Het enige wat je verder moet hebben is een garage of eigen oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn woning (meterkast) en auto? Verderop vind je bruikbare informatie met betrekking tot laadpaal laten installeren in Maasland. Of klik door voor meer informatie over Voordelige laadpas.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Maasland kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een losse paal. De werking is verder helemaal identiek. Denk goed na over de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase aansluiting werkt met de reguliere 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elk woonadres in ons land heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt dan jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Maasland. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een oplaadpaal aan huis?
De goedkoopste oplossing en altijd een vrije plek!
Losse of vaste laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een verplaatsbare kabel. Het grote voordeel van de vaste stekker is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een ander voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, tot wel 10 meter. Een negatief aspect is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze sneller nat wordt (tenzij je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Als laatste moet ook opgemerkt worden dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het laadproces doe je met de reguliere meegeleverde kabel. Ook ziet het er niet zo chaotisch uit en gaat jouw kabel langer mee. Het minpunt is dat de drempel wat hoger wordt als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, daarna sluit je ‘m aan. Een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Maasland.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
We onderscheiden twee soorten: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 stekker aansluiting is geschikt om 1 voertuig op te laden, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Dit is praktisch wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Slimme toepassingen
Laadstations hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf lees je meer info over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur Maasland vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De investering van een laadstation voor thuis ligt tussen de €875 – €3325. De kosten worden tot stand door o.a. het laadvermogen van het systeem. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Daarnaast zijn er slimme stations met toffe mogelijkheden als gebarenherkenning die een grotere investering vereisen. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Maasland. Type station Vermogen Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €505- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €515- €600 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €650- €795 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €870- €985
Top leveranciers
- EVBox:Weer- en schokbestendig.
- Wallbox (wandlader): Realtime oplaadcontrole.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Altijd inzicht in je laadgegevens via de App.
- EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
- Webasto: Hoogwaardig en mooi vormgegeven laadstation.
- Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
- Blue Current: Met innovatieve Hidden Laadpaal.
- Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
- Andere opties: ABB, Enovates, Delta, Eaton, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge en Tritium, Circontrol, Xcharge, Zaptec.
Kosten voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Maasland lopen uiteen tussen de €340 tot €2075. Dit hangt af van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe langer deze afstand, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Abonnementsprijzen laadpassen
Optioneel wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Dit is niet verplicht, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen zo’n €6,50 op maandbasis.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Zelf tarief instellen eigen laadpunt.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Bekijk betrouwbare installatiebedrijven in de regio.
Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
Elektrisch rijden is financieel erg interessant. De elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Onderstaand bieden wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1162 kilometer op maandbasis. Met dit aantal kilometers ramen we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. In onze berekening zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Maasland):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Aandrijving | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,110 | €127,82 | €1533,84 |
Elektrisch | €0,042 | €48,80 | €585,65 |
Besparing | €0,068 | €79,02 | €948,19 |
Laadpaal aanvragen gemeente Midden-Delfland
Rijd je elektrisch, echter beschikt je niet over een eigen oprit? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Maasland aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een aanzienlijke actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente wijst uit of en op welke plek de laadzuil komt te staan. Ze checken daarvoor facetten als bereikbaarheid en parkeerdruk. Elke EV-eigenaar mag gebruik maken van het oplaadpunt. Uitgebreide informatie is te vinden op www.middendelfland.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je in aanmerking komt voor een subsidie. Steeds meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Betrouwbare laadpaal.
Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Maasland zijn op steeds meer plekken te vinden. Elke laadpashouder mag daar in principe gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De tarieven variëren tussen de €0,255 en €0,580 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In onze maps kaart vind je de openbare laadstations in Maasland. Check tevens oplaadplekken en aanbieders in Hoek van Holland, Heerjansdam, Goudriaan, Ottoland en Brandwijk.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij het bedrijfspand is een prettige service voor personeel of bezoekers. Heb je een locatie met meer dan 10 parkeervakken? Tegenwoordig moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. verschillende subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Verder kan je iets bijverdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een laadpaal aan huis kopen inclusief installatie varieert kostentechnisch tussen de €950 – €2150. De totale investering hangt vooral af van het type laadstation (eventuele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), afstand tussen de meterkast en de locatie waar het station komt en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van de stroomaanbieder van je huis zoals Budget energie, NLE, Energiedirect, Eneco, Essent en Vattenfall, PowerPeers, Oxxio, Vandebron. Dat is doorgaans zo’n €0,225 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,20 per 100 kilometer. Goed om te weten: een doorsnee benzinewagen kost om en nabij de €10,00 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. De huidige EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Zuid-Holland.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De expert legt een nieuwe stroomgroep aan in de meterkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanaf de stoomkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. Samen wordt besloten wat de meest efficiënte route is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De laadpaal installateur in Maasland zet het als wallbox tegen de muur of op een vrijstaande paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Belangrijk is of de meterkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen konden worden geladen op 1-fase stroom (220V). Innovatieve auto’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. We spreken ook wel over krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Maasland zal al dit werk voor je oplossen. De totale onkosten bedragen zo’n €950. Let op: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Laadkabel stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 zien we vooral terug bij merken uit Europa. Veruit de meest gangbare elektrische auto’s in Maasland kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden beschikken over type 2 (Mennekes).
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Midden-Delfland biedt op het ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Vraag daarbij gerust of het openbare laadpunt vlakbij jouw woning geplaatst mag worden. Zie ook www.middendelfland.nl.