Elektrisch rijden is de toekomst. Door deze trend zien we ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Je kunt dan beter kiezen voor een handige laadpaal in Kootwijk aan huis. Op basis van jouw eigen laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Citroën e-SpaceTourer XL 50 kWh & Porsche Taycan 4S Plus. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is ook financieel gezien een goede investering. Hier lees je extra informatie over populaire type laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk werkzaam in jouw regio.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Goedkoop rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €955.
- Een privaat laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Inhoudsopgave
- Laadpaal bij huis plaatsen
- Beste laadpaal leveranciers Kootwijk vergelijken november 2024
- Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
- Een laadstation voor jouw EV in de openbare ruimte aanvragen bij de gemeente Barneveld
- Openbare oplaadpunten bekijken
- Laadpalen voor kantoor
- Veelgestelde vragen (FAQ)
Laadstation thuis plaatsen Kootwijk
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Jouw elektrische auto opladen als o.a. een Aiways U5 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Kootwijk kopen is iets wat we steeds meer zien. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je rijdt elke ochtend weg met een goed geladen accu. Tevens is het veel betaalbaarder dan een laadstation in de omgeving. De kosten worden gevormd door de aanschaf en installatie van de paal en uiteraard de verbruikte stroom (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit/parkeerplaats. Welk laadstation is geschikt voor mijn woning en auto? In het gedeelte hieronder check je een aantal kooptips omtrent laadpaal laten installeren in Kootwijk. Op EVplan.nl lees je ook meer over Elektriciteitsnet.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Kootwijk kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of hij komt op een aparte paal. De werking is verder helemaal identiek. Check hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen apparaat
Een 1-fase laadpaal draait op een standaard 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Iedere woning heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Een 3-fase laadpaal kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Kootwijk. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een oplaadpaal aan huis?
De voordeligste manier van opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het grote voordeel van de vaste stekker is dat je ‘m heel snel kunt aansluiten op jouw auto. Een bijkomend voordeel is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, vaak wel 6 – 8 meter. Het minpunt is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ten derde is het goed om je te bedenken dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Je pakt namelijk de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Tevens heb je geen rommelige hangende kabels en profiteer je van een langere levensduur. Het belangrijkste nadeel is dat het altijd even iets langer duurt als je even kort wilt opladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. De oplossing met een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Koop je een nieuwe elektrische auto? Dan zijn er geen aanpassingen nodig. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Kootwijk.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er bestaan 2 types: één aansluiting of twee aansluitingen. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 ingang heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Erg handig voor huishoudens met 2 EV’s of voor zakelijke doeleinden.
Innovatieve toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk delen we meer info over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: De laadpaal kan alleen door geautoriseerde personen gebruikt worden.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.
Laadpaal installateur Kootwijk vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €800 t/m €3050. De prijs wordt bepaald door de laadcapaciteit van het station. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Bovendien zijn er allerlei slimme wallboxen en palen met extra opties als voice of gezichtsherkenning die duurder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Kootwijk. Type laadstation Vermogen Laadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €505- €615 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €525- €625 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €665- €770 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €880- €930
Bekende merken
- EVBox:Mogelijk om laadvermogen te upgraden.
- Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
- NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
- Alfen: Plug & Charge met optioneel slimme functies.
- Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
- EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
- Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
- Ecotap: DC-snellaadpunten voor plug-in hybrides en EV’s.
- Blue Current: Gemakkelijk te bedienen laadpunten.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme mobiele lader die je op afstand kunt bedienen.
- Zie ook merken als: ABB, Etrel, Eaton, Enovates, Etrel, Keba, Hypercharger, Flexicharge & Tritium, Xcharge, Efacec, Zaptec.
Prijzen voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Kootwijk bedragen tussen de €410 en plus minus €2000. Dit is afhankelijk van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Abonnementstarieven laadpassen
Vaak wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Dit is niet verplicht, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van een laadpaal abonnement zijn circa €4,00 (maandelijks).
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Gast Tarief instellen.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Zoek erkende adviseurs uit jouw regio.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De aanschaf van een elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Hieronder hebben wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1112 kilometer op maandbasis. Met dit aantal kilometers checken we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In het rekenvoorbeeld kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Kootwijk):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Soort | Tarieven p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,120 | €133,44 | €1601,28 |
Elektrisch | €0,044 | €48,93 | €587,14 |
Besparing | €0,076 | €84,51 | €1014,14 |
Laadpaal aanvragen gemeente Barneveld
Lease of koop jij een elektrische auto, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Kootwijk aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en in welke omgeving de laadzuil neergezet wordt. Ze overwegen daarbij relevante zaken als toegankelijkheid en of het technisch kan. Iedereen kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Uitgebreide informatie is beschikbaar op www.barneveld.nl. Daar lees je ook welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Meer en meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Daar kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Laadpaal plaatsen.
Overzicht met alle openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Kootwijk zijn veel beschikbaar. Iedereen met een abonnement heeft de mogelijkheid daar te laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De onkosten wisselen tussen de €0,245 tot €0,620 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het Google Maps overzicht zie je alle openbare laadstations in Kootwijk. Bekijk ook oplaadpunten en installatiebedrijven in Kootwijkerbroek, Soesterberg, Eemdijk, Bunschoten-Spakenburg en Lage Vuursche.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal bij het bedrijfspand is relevant voor klanten, bezoekers en personeel. Heb je een pand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Naar de nieuwste wetgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Verder kan je extra geld verdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Een eigen laadstation aan huis, wat kost dat?
Het aankopen van een laadpaal inclusief installatie zit zo tussen de €900 – €2550. Het tarief wordt grotendeels bepaalt door af het soort laadsysteem (wel of geen slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Wat kost een auto thuis opladen?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw vaste energieleverancier zoals Energiedirect, NLE, Engie, Budget energie, Essent en Vattenfall, Oxxio, Vandebron, Pure energie. Dat is doorgaans zo’n €0,215 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €4,20 p/100 km. Ter vergelijking: een benzine aangedreven auto kost circa €9,95 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een basis EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Gelderland.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De installateur zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in je stroomkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Van de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. In overeenstemming met de specialist bereken je waar het station moet komen om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. Jouw laadpaal installateur in Kootwijk plaatst het oplaadpunt tegen de muur of installeert het op een paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Uiteindelijk is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste EV’s werden geladen op 220V (1-fase). De nieuwste elektrische auto’s vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Kootwijk kan dit uit handen nemen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen circa €1125. Bedenk wel: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 zien we vooral terug bij Europese leveranciers en fabrikanten. De meeste favoriete elektrische auto’s in Kootwijk zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere regio vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Barneveld biedt op dit moment geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Het alternatief is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt verzoeken of deze laadpaal in de buurt van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Zie ook www.barneveld.nl.