Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Dat betekent ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een eigen laadpaal in Terschuur aan huis. Dankzij een privé laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw BMW i4 + Hyundai Kona Electric 39 kWh. Niet meer wachten op een vrije plek en het is erg goedkoop. Hier lees je handige informatie over meerdere laadpalen, bieden we een aantal handige kooptips en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers werkzaam in jouw regio.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Gratis rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis laat je al plaatsen voor €915.
- Een individueel laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Terschuur
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van jouw EV zoals bijv. de Mini Electric is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Terschuur kopen biedt veel voordelen. Het werkt snel en eenvoudig en je hebt dan de zekerheid van een volgeladen accu. Daarbij is het een stuk goedkoper dan een publiek toegankelijk laadstation. Wel heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en uiteraard de verbruikte stroom (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit of garage. Welke laadpaal past bij mijn auto en mijn situatie? Hieronder bieden wij een aantal kooptips wat betreft laadpaal laten installeren in Terschuur. Op deze website lees je ook meer over Voordelige laadpas.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Terschuur kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het installeren aan de muur als een wandmodel (wandbox) of op een losse paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Check hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1-fase variant functioneert met de standaard 230 voltage. Daarmee behaal je standaard 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast heeft de beschikking over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. De 3-fase installatie kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt gemakkelijk deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Terschuur. Tenslotte moet de netbeheerder een aanpassing doen aan jouw aansluiting.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
Goedkoop en snel laden en altijd verzekerd van een vrije plek
Losse of vaste laadkabel
Je hebt de opties voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse variant. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Ook is het goed om te weten dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 10 meter. Het minpunt is dat je de kabel regelmatig moet schoonmaken omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo netjes uit ziet. Bovendien kan het zijn dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (of een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Hiervoor gebruik je de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Overigens ziet het er niet zo chaotisch uit en hoef jij je niet druk te maken over slijtage. Een punt van kritiek is dat er een extra handeling vereist is als je even snel wilt laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om daarna het geheel te connecten. Een laadpaal zonder vaste kabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In dit geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Terschuur.
Enkele vs dubbele laadpaal
Men kan kiezen voor een enkele of een dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een enkelvoudige paal biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel station heeft 2 ingangen voor 2 auto’s. Dit biedt uitkomst wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt maar ook voor bedrijven en kantoren.
Innovatieve functies
Laadpalen hebben tegenwoordig meer en meer slimme laadfuncties. Bijgaand bekijk je extra details over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: voorkom stroomuitval als je je auto oplaadt.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
- Gebarenherkenning: door middel van simpele gebaren een laadsessie starten of beëindigen.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.
Laadpaal installateur Terschuur vergelijken
De tarieven van laadpalen lopen zeer uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €675 en €3350. De aanschafkosten hangen vooral af van het laadvermogen van het systeem. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Ook kan je kiezen voor slimme systemen met speciale functies als gezichts- en gebarenherkenning die een stukje prijziger zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Terschuur. Type laadpaal Laadcapaciteit Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €540- €625 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €540- €625 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €680- €750 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €850- €1065
Bekende leveranciers
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
- NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
- Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
- Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
- EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
- Webasto: Veilig, gemakkelijk en snel opladen.
- Ecotap: Uniek ‘less is more’ design.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 tot 22 kW laden.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
- Tesla Wall Connector: De beste oplossing voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Tot 3-fasen opladen, overal waar je wilt.
- Andere opties: ABB, Eaton, Delta, Enovates, Etrel, Flexicharge, Keba, Hypercharger en Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.
Installatietarieven 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Terschuur bedragen tussen de €400 tot €2050. Dit hangt vooral af van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe langer deze afstand, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer kabels benodigd zijn.
Kosten van het laadpas abonnement
Doorgaans wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Het kan ook prima zonder, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen ongeveer €5,50 p/maand.
- Online inzicht in laadsessies.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Zoek ervaren installatiebedrijven uit jouw regio.
Jaarlijkse besparing met elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan flink besparen op je autokosten. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Onderstaand illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1115 kilometer (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde verwachten we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In ons voorbeeld gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Terschuur):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
Soort | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,135 | €150,53 | €1806,30 |
Elektrisch rijden | €0,047 | €52,41 | €628,86 |
Besparing | €0,088 | €98,12 | €1177,44 |
Laadpaal aanvragen gemeente Barneveld
Rijd je elektrisch, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Terschuur aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente bepaalt of en waar de laadzuil geactiveerd wordt. Ze onderzoeken aspecten zoals bereikbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke EV-eigenaar kan het gebruiken. Uitgebreide informatie is ook gepubliceerd op www.barneveld.nl. Hier lees je bovendien of er eventueel subsidie beschikbaar is. Meer en meer gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Betrouwbare laadpaal.
Kaart met openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Terschuur zijn elke dag werkzaam. Elke laadpashouder kan hier parkeren en laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De onkosten schommelen tussen de €0,230 – €0,610 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In de afbeelding hieronder vind je de openbare laadstations in Terschuur. Check tevens oplaadplekken en aanbieders in Voorthuizen, Stroe, Kootwijk, Kootwijkerbroek en Soesterberg.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij je werk is een prettige service voor klanten, bezoekers en personeel. Heb je een bedrijfspand met minimaal 10 parkeerplaatsen? Naar de nieuwste wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij meerdere subsidieregelingen. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Daarnaast kan je het laadpunt versneld terugverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.
De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief installatie kost +/- tussen de €875 & €2000. De prijsindicatie wordt gecalculeerd a.d.h.v. het type laadstation (softwarematige slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je rekent de kilowattuurprijs af bij je stroomleverancier voor je woning zoals Essent, Engie, Budget energie, NLE, Energiedirect en Vandebron, Oxxio, Pure energie, PowerPeers. Rekenen op zo’n €0,215 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,95 per 100 kilometer. Belangrijk: een normale auto op benzine kost ongeveer €9,65 per 100 kilometer. Wanneer je het combineert met zonnepanelen is opladen van jouw EV zelfs gratis. Een EV anno 2024 vergt 10 – 16 zonnepanelen om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Gelderland.
Hoe werkt de installatie?
De leverancier legt een aparte stroomgroep aan in de meterkast. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Vanaf dit stroompunt loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In samenspraak met de vakman bepaal je waar het laadpunt het beste kan komen om het graafwerk te beperken. Jouw laadpaal installateur in Terschuur monteert ‘m in overleg tegen de muur of op een losse paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Onderaan de streep is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De oude modellen EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De huidige auto’s vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit kennen we ook als krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Terschuur kan jou hierin ontzorgen. De totale onkosten bedragen circa €1075. Let op: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel + stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door merken uit de Europese Unie. Veel gangbare elektrische auto’s in Terschuur zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Helaas, er zijn geen landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Elke regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Barneveld heeft op dit ogenblik geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt aanvragen of het oplaadpunt dichtbij jouw woning geplaatst mag worden. Zie ook www.barneveld.nl.