Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Hierdoor zien we ook dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Het alternatief is een eigen laadpaal in Tull en ’t Waal aan huis. Via een particulier laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Mini Electric of jouw Porsche Taycan 4S. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is ook financieel gezien een goede investering. Op dit portaal lees je extra informatie over velerlei soorten laadpalen, bieden we een aantal handige kooptips en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs bij jou in de regio.
- Met een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dus een maximale actieradius.
- Nog goedkoper rijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €930.
- Een particulier laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Tull en ’t Waal
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het laden van een elektrisch voertuig als onder andere de Tesla Model 3 Long Range Dual Motor gaat steeds eenvoudiger. Een extra goedkope laadpaal Tull en ’t Waal kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Hij is altijd beschikbaar en je hebt dan de zekerheid van een 100% actieradius. Daarbovenop is het veel betaalbaarder dan een openbaar laadstation in de wijk. De kosten worden gevormd door de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de tarieven voor de elektriciteit (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn auto en mijn situatie? Hierbij check je bruikbare informatie wat betreft laadpaal laten installeren in Tull en ’t Waal. Of klik door voor meer informatie over Laadpaal installatie.
Laadpaal of wallbox
Een laadstation Tull en ’t Waal kun je op twee wijzen aanbrengen. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of je installeert het op een paal. De werking is verder helemaal identiek. Achterhaal de afstand van jouw EV en de laadplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen systeem
Het 1 fase systeem werkt met een standaard 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elk adres beschikt over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase variant maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen per uur. Een 3-fase laadzuil kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt hierin investeren en jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Tull en ’t Waal. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
Voordelig opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation
Vaste of losse laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een afneembare kabel. Het grote voordeel van een vaste kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Verder is het zo dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, vaak wel 6 – 8 meter. Het minpunt is dat de levensduur van de kabel minder is omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(tenzij je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ook is het zo dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het grote gemak van een losse kabel (of een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Daarvoor neem je de kabel die af-fabriek is geleverd. Eveneens ziet het er niet zo chaotisch uit en gaat jouw kabel langer mee. Een punt van kritiek is dat het altijd even iets langer duurt als je gaat laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, en aansluiten op zowel je auto als de EVbox. Een paal met een losse laadkabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n geval hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Tull en ’t Waal.
Enkel of dubbel laadstation
We onderscheiden twee soorten: een enkel of een dubbel laadstation. Het onderscheid zit ‘m in het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkele paal kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Erg handig wanneer je 2 auto’s in bezit hebt of juist voor bedrijven.
Smart functies
Laadpalen hebben tegenwoordig milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk tref je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: het inpluggen van de stekker is voldoende om de laadsessie op te starten.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur Tull en ’t Waal vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €950 tot €3375. De prijs wordt bepaald door het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Tevens kan je kiezen voor slimme opladers met innovatieve mogelijkheden als gebarenherkenning die kostbaarder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Tull en ’t Waal. Type station Laadcapaciteit Laadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 uur €540- €625 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 7 uur €525- €610 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €670- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 uur €830- €920
Goede merken
- EVBox:Ingebouwde elektrische beveiligingen.
- Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: Compatibel met alle elektrische auto’s.
- Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
- EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
- Webasto: Plug & Charge-functie en slimme functies.
- Ecotap: Degelijk Nederlands design.
- Blue Current: Laden met alle gebruikelijke laadpassen via RFID.
- Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: Model X, Model S en Model 3 laden met verschillende stroomsterkten.
- NRGkick: Met automatische maximale laadstroomdetectie.
- Andere opties: ABB, Delta, Etrel, Eaton, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger of Tritium, Efacec, Xcharge, Zaptec.
Prijzen voor installatie 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Tull en ’t Waal liggen tussen de €390 en €1825. De prijs wordt bepaald door of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Kosten van het laadpas abonnement
Bij steeds meer services wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je hoeft dit niet te nemen, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van deze laadpaal abonnementen liggen rond de €7,50 p/maand.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- 24/7 helpdesk support.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Bekijk goede adviseurs in de regio.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De aanschaf van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Op deze pagina maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1143 km (maandelijks). Met dit aantal kilometers begroten we wat jouw potentiële besparing is. Hierbij gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Tull en ’t Waal):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Soort | Kosten p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,110 | €125,73 | €1508,76 |
Elektrisch | €0,042 | €48,01 | €576,07 |
Besparing | €0,068 | €77,72 | €932,69 |
Laadpaal aanvragen gemeente Houten
Heb je een EV, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Tull en ’t Waal aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke plek de laadzuil geplaatst wordt. Hierbij bekijken zij zaken als toegankelijkheid en doorstroming. Elke bewoner kan het gebruiken. Updates en informatie vind je op www.houten.nl. Daar kom je er ook achter of je in aanmerking komt voor een subsidie. Veel gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Private lease elektrische auto.
Overzicht openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Tull en ’t Waal kan je op meer en meer plekken vinden. Iedereen met een abonnement mag daar in principe gebruik van maken. Het is relatief wel duur. De tarieven liggen tussen de €0,250 tot wel €0,550 p/kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In het volgende schema onderzoek jij de openbare laadstations in Tull en ’t Waal. Bekijk ook oplaadplekken en verkopers in Schalkwijk, t Goy, Ossenwaard, Werkhoven en Odijk.
Laadpunten bij het bedrijf plaatsen
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is heel praktisch voor bijv. werknemers en klanten. Gaat het om een parkeerterrein met meer dan 10 parkeervakken? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij meerdere subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Daarbovenop kan je extra geld verdienen door derden te laten betalen voor het opladen.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal inclusief installatiewerk varieert kostentechnisch tussen de €975 – €2525. Het hele prijskaartje is afhankelijk van welk merk je kiest (wel/geen slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand tussen meterkast en laadstation en of er iets in jouw meterkast omgezet moet worden zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw leveranciers van energie zoals Essent, Budget energie, Engie, Eneco, NLE en Oxxio, Vandebron, Vattenfall, Pure energie. Over het algemeen niet meer dan €0,245 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €4,30 p/100 km. Ter vergelijking: een benzineauto komt uit op zo’n €9,75 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een reguliere EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Utrecht.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De specialist zal enkele aanpassingen moeten doen in het centrale stroompunt in je huis. Het lokale stroomnetwerk raakt zo niet overbelast. Van de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen wordt besloten wat de beste manier is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Tull en ’t Waal zet het laadstation vast tegen de muur of installeert het op een paal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Meestal is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Belangrijk is of de meterkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste EV’s werden geladen op 1-fase stroom (220V). De nieuwste elektrische auto’s worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Tull en ’t Waal kan het allemaal juist aansluiten. De geschatte kosten van zo’n service liggen rond de €900. Disclaimer: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers van laadkabels zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt met name toegepast bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 zien we vooral terug bij verschillende merken binnen de EU. De meeste gangbare elektrische auto’s in Tull en ’t Waal dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Elke gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Houten verschaft op dit moment geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of de laadzuil nabij jouw huis geplaatst mag worden. Voor meer info en aanvragen zie www.houten.nl.