Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dit resulteert in het feit dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Overweeg dan zeker eens een privé laadpaal in Kattendijke aan huis. Middels een zelfvoorzienend laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Mini Electric & Renault Zoe ZE50 R135. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en je hebt het snel terugverdiend. Hier lees je handige informatie over diverse laadpunten, bieden we een aantal handige kooptips en vind je ervaren leveranciers en installateurs werkzaam in jouw regio.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, altijd een optimale actieradius.
- Goedkoop rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis koop je al voor €945.
- Een thuis-laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Kattendijke
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het laden van een elektrisch voertuig zoals een Volvo XC40 P8 AWD Recharge kan je tegenwoordig op veel plekken doen. Een slimme eigen goedkope laadpaal Kattendijke kopen is steeds meer in trek. Het werkt snel en veilig en je kunt rekenen op een goede actieradius. Ook is het vele malen goedkoper dan een publiek toegankelijk laadstation. Wat betreft kosten heb je te maken met de eenmalige aanschafprijs, installatie en de kosten van jouw eigen stroom (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mijn situatie? Hieronder bespreken we een aantal kooptips omtrent laadpaal laten installeren in Kattendijke. Op EVplan.nl lees je ook meer over Milieuvriendelijke EV.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Kattendijke kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of hij komt op een aparte paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Houd rekening met de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase installatie werkt met een standaard 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW per uur. Elk woonadres in ons land heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase installatie biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Je zit dan op maximaal 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt hierin investeren en de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Kattendijke. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadpunt aan huis
De goedkoopste oplossing en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare/losse kabel. Het belangrijkste voordeel van de vaste stekker is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Een ander voordeel is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage omdat er water in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo netjes uit ziet. Tenslotte moet je opletten dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het belangrijkste pluspunt van een losse kabel (alsook voor een socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Ook oogt het een stuk georganiseerder en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Een punt van kritiek is dat er een extra stap is als je even kort wilt opladen. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, pas daarna kan je ‘m aansluiten. Het station met een losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Ga je een ander elektrische auto rijden? In dit geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Kattendijke.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Men kan kiezen voor 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Het verschil heeft te maken met hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit biedt uitkomst voor huishoudens met 2 EV’s maar ook voor bedrijven en kantoren.
Smart toepassingen
Laadstations hebben intuïtieve slimme laadfuncties. In de volgende paragraaf check jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.
Laadpaal installateur Kattendijke vergelijken
De kosten van laadpalen zijn nogal verschillend. De prijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €950 en €3075. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Ook zijn er slimme opladers met leuke mogelijkheden als voice of gezichtsherkenning die in aanschaf duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Kattendijke. Type laadpaal Capaciteit Oplaadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €505- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €510- €610 3-fase laadpaal 11 kW 4,5 uur €700- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €830- €1000
Bekende leveranciers
- EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
- Wallbox (wandlader): Met handige mobiele en Smartwatch-app.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
- Mennekes: Robuust, mooi van vorm, aansluitklaar.
- EVhub: No-nonsense laadoplossingen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
- Ecotap: Stevige, gebruiksvriendelijke en zelfvoorzienende palen.
- Blue Current: Simpel en gemakkelijk bedienen.
- Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: Perfect voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
- Andere merken: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge & Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.
Installatiekosten 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Kattendijke komen uit tussen de €320 en ongeveer €2050. Dit hangt vooral af van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe groter het terrein, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Abonnementsprijzen laadpassen
Bij sommige aanbieders wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het kan ook prima zonder, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van deze laadpaal abonnementen liggen rond de €6,25 op maandbasis.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Check de beste vakmannen uit jouw streek.
Kosten elektrisch rijden en besparing t.o.v. benzine
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt zelf kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Onderstaand tonen we een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1139 kilometer (maandelijks). Hiermee ramen we met welke kosten je rekening moet houden. In onze calculatie gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Kattendijke):
- Benzine rijden 2024: €0,130/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Soort | Tarieven p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,130 | €148,07 | €1776,84 |
Elektrisch rijden | €0,046 | €52,39 | €628,73 |
Besparing | €0,084 | €95,68 | €1148,11 |
Laadpaal aanvragen gemeente Goes
Rijd je elektrisch, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Kattendijke aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente wijst uit of en op welke locatie de laadzuil geplaatst wordt. Ze onderzoeken relevante zaken als toegankelijkheid en of het technisch kan. Iedere woningbezitter mag het gebruiken. Meer details kun je terugvinden op www.goes.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je een subsidie kunt krijgen. Flink wat gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Daar kan je in 6 stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Laadpassen vergelijken.
Openbare laadpunten bekijken (november 2024)
Laadstations in Kattendijke zijn veel beschikbaar. Elke laadpashouder kan hier laden. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De tarieven variëren tussen de €0,230 tot €0,595 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het volgende schema treft jij de openbare laadstations in Kattendijke. Doorzoek daarnaast laadzuilen en verkopers in s-Heer Hendrikskinderen, Wolphaartsdijk, s-Heer Arendskerke, Lewedorp en Nieuwdorp.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen is een extra stukje service richting bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Gaat het om een bedrijf met meer dan 10 parkeervakken? Naar de nieuwste wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Aftrek van kleine investeringen in bedrijfsmiddelen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Daarbovenop kan je het laadpunt versneld terugverdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief de installatieservice varieert kostentechnisch tussen de €900 – €2575. Het tarief wordt gecalculeerd a.d.h.v. het type laadpaal (eventuele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw vaste energieleverancier zoals Energiedirect, NLE, Engie, Eneco, Essent en Vattenfall, Oxxio, PowerPeers, Pure energie. Over het algemeen niet meer dan €0,240 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,60 p/100 km. Ter illustratie: een benzine aangedreven auto kost om en nabij de €9,50 p/100 km. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De huidige EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Zeeland.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De installateur legt een nieuwe stroomgroep aan in jouw meterkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Van dit stroompunt wordt er een kabel naar buiten getrokken (vaak via de kruipruimte). Samen wordt besloten wat de meest efficiënte route is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Kattendijke monteert het als wallbox of op een losse paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Uiteindelijk is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste modellen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. Innovatieve elektrische wagens vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Kattendijke zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De tarieven hiervan zijn circa €800. Let op: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 zien we met name terug bij Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt vooral gebruikt door de Europese leveranciers. Veruit de meest gangbare elektrische auto’s in Kattendijke beschikken over een type 2 aansluiting. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden beschikken over type 2 (Mennekes).
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Goes verstrekt op het ogenblik geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt verzoeken of het openbare laadpunt nabij jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor meer info en aanvragen zie www.goes.nl.