Elektrisch rijden is de toekomst. Door deze trend zien we ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het alternatief is een handige laadpaal in Philippine aan huis. Door gebruik te maken van een particulier laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw BMW i4 of jouw Renault Twingo Electric. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en de kWh prijs is voordeliger. Op EVPlan.nl tref je uitgebreide informatie over diverse laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
- Altijd een volle accu, altijd een optimale actieradius.
- Voordelige autorijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €950.
- Een particulier laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Philippine
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het opladen van jouw EV zoals bijv. de Hyundai Kona Electric 64 kWh gaat steeds eenvoudiger. Een extra goedkope laadpaal Philippine kopen biedt veel voordelen. Het is gemakkelijk en snel en je hebt dan de zekerheid van een volgeladen accu. Tevens is het een stuk goedkoper dan een openbaar laadstation in de wijk. De kosten worden gevormd door de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kWh prijs voor de stroom (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning en auto? Hieronder kan je aan de slag met een aantal zaken waar je rekening mee moet houden met betrekking tot laadpaal laten installeren in Philippine. Bekijk ook meer info over Actieradius.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Philippine kun je op twee wijzen aanbrengen. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een speciale paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Houd rekening met hoeveel afstand er zit tussen de laadplek en jouw parkeerplaats (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
De 1-fase variant maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Iedere woning heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van krachtstroom (400V). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je geen 3-fase groepenkast? Voor een paar honderd euro kun jij de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Philippine. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
De voordeligste manier van opladen en nooit meer wachten op een vrije plek
Laadkabel: vast of los
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een verplaatsbare kabel. Het belangrijkste voordeel van een vastzittende kabel is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een bijkomend voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat er door wind en regen water in kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ten derde kan het zijn dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het handige van een losse kabel (of een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het laadproces doe je met de stekker die je in de auto hebt liggen. Verder ziet het er niet zo chaotisch uit en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Een negatief aspect is dat je een stap extra moet uitvoeren als je jouw auto gaat laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadzuil met losse kabel is doorgaans toch praktischer. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n geval ben je geen extra geld kwijt aan een aanpassing van het laadstation. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Philippine.
Enkele of dubbele laadpaal
We onderscheiden 2 soorten: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een enkelvoudige paal biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Erg handig wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Innovatieve toepassingen
De nieuwste laadsystemen herbergen meer en meer slimme laadfuncties. Bijgaand vind je extra details over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: laadvermogen is afgestemd op het elektriciteitsverbruik in huis.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Philippine vergelijken
De prijzen van laadpalen zijn heel divers. De investering van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €850 en €3425. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen het station heeft, des te sneller de batterij weer is opgeladen. Ook onderscheiden we slimme stations met speciale mogelijkheden als Autostart die een hogere verkoopprijs hebben. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Philippine. Laadstation type Capaciteit Laadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €520- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €525- €630 3-fase laadpaal 11 kW 3,5 uur €670- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €830- €1025
Bekende merken
- EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: profiteer van volledig inzicht in laadkosten via een online portal.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
- Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
- EVhub: Smart laden met de EVhub laadpas.
- Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
- Ecotap: Met slimme functies als Smart Grid en Load Balancing.
- Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
- Chargepoint: Geschikt voor alle typen elektrische auto’s.
- Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: 10 keer sneller dan standaard stopcontactladers.
- Andere opties: ABB, Etrel, Delta, Eaton, Etrel, Keba, Flexicharge, Hypercharger & Tritium, Efacec, Zaptec, Circontrol.
Tarieven voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Philippine variëren van €450 en +/- €2050. Dit is afhankelijk van de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe groter de te overbruggen afstand, des te meer graafwerk er bij komt kijken en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Soms wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Je hoeft dit niet te nemen, maar geeft verschillende voordelen. De kosten van een laadpaal abonnement liggen rond de €7,50 p/maand.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Gastgebruik toestaan.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Bekijk aangesloten specialisten in de regio.
Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. In de tabel hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1168 km per 4 weken. Met dit gemiddelde als uitgangspunt verwachten we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In onze berekening gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Philippine):
- Benzine rijden 2024: €0,110/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,042/km
Aandrijving | Tarieven p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,110 | €128,48 | €1541,76 |
Elektrisch rijden | €0,042 | €49,06 | €588,67 |
Besparing | €0,068 | €79,42 | €953,09 |
Laadpaal aanvragen gemeente Terneuzen
Rijd je elektrisch, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Je mag dan een openbaar oplaadpunt in Philippine aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
Op het moment dat jij hieraan voldoet bekijkt de gemeente jouw aanvraag. De gemeente bepaalt of en op welke locatie de laadzuil aangesloten wordt. Ze onderzoeken variabelen als bereikbaarheid en geschatte drukte. Elke bewoner kan hier gebruik van maken. Uitgebreide informatie is ook te lezen op www.terneuzen.nl. Daar lees je ook of je een subsidie kunt krijgen. Veel gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze website kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Laadpalen vergelijken.
Openbare laadpunten bekijken (november 2024)
Laadstations in Philippine vind je op steeds meer plekken. Iedereen met een abonnement mag daar in principe gebruik van maken. Het is relatief wel duur. De prijzen wisselen tussen de €0,280 en €0,555 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In onze maps kaart check je de openbare laadstations in Philippine. Doorzoek daarnaast laadstations en installatiebedrijven in Sas van Gent, Zaamslag, Hoek, Sluiskil en Spui.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal bij het bedrijfspand is een prettige service voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Bekijk je de mogelijkheden voor een locatie met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Wanneer we kijken naar de actuele regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Dankzij deze regeling kan je tot 36% van milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Ook verdient een zakelijke laadpaal zich terug door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Jouw eigen laadpaal voor huis inclusief de installatieservice varieert qua prijs tussen de €775 & €2500. Het hele prijskaartje wordt gecalculeerd a.d.h.v. het model laadzuil (met of juist zonder slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en laadstation en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Hoe duur is het om de accu van mijn accu te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw vaste energieleverancier zoals Eneco, Essent, Energiedirect, Budget energie, Engie en Vandebron, Pure energie, Oxxio, PowerPeers. Dit is nu ongeveer €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €4,35 p/100 km. Even om te vergelijken: een gemiddelde benzineauto kost om en nabij de €10,10 p/100 km. Als je laadt met eigen zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een EV anno 2024 behoeft 12 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Zeeland.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De monteur legt een aparte stroomgroep aan in de meterkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Vanuit dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overeenstemming met de specialist bereken je wat de meest efficiënte route is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De gecertificeerde laadpaal installateur in Philippine zet het als wallbox tegen de muur of op een losse paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is elke stroomkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Let er wel op dat je groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgevoerd. De eerste modellen werden geladen op 220V (1-fase). De huidige EV’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Het snelladen heeft heel veel voordelen. Een laadpunt installatiebedrijf in Philippine kan dit uit handen nemen. De tarieven hiervan bedragen ongeveer €825. Goed om te weten: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabels / stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij merken uit de Europese Unie. Veruit de meest gangbare elektrische auto’s in Philippine zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Terneuzen heeft momenteel geen financiële tegemoetkoming voor een particuliere laadpaal. Eventueel kun je wel proberen om een laadstation op een openbare plek aanvragen. Vraag daarbij gerust of deze laadpaal in de buurt van jouw huis kan komen. Voor meer info en aanvragen zie www.terneuzen.nl.