Elektrisch rijden zien we steeds meer. Dat heeft als gevolg dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het alternatief is een 100% eigen laadpaal in Teteringen aan huis. Middels een zelfvoorzienend laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Volkswagen ID.3 Pure of jouw Tesla Model Y Long Range Performance. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en de kWh prijs is voordeliger. Op deze pagina lees je praktische informatie over betrouwbare type laadstations, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs bij jou in de regio.
- Met een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Niet meer wachten bij een dure snellader.
- Je beschikt altijd over een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Extra goedkoop rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €925.
- Een privaat laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Teteringen
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals de Audi Q4 Sportback e-tron gaat steeds eenvoudiger. Een slimme eigen goedkope laadpaal Teteringen kopen is een uitstekend idee. Het werkt snel en veilig en je rijdt elke ochtend weg met een optimale actieradius. Bovendien is het een stuk goedkoper dan een openbaar laadpunt. Je hebt te maken met de volgende kosten: de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de tarieven voor de elektriciteit (het meest ideaal is om extra zonnepanelen op je dak te leggen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation is geschikt voor mijn situatie? Hieronder delen we een aantal zaken waar je rekening mee moet houden rondom laadpaal laten installeren in Teteringen. Zie ook onze informatie over Elektrische auto zakelijk rijden.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Teteringen kan op 2 manieren worden geplaatst. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een losse paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Check de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen installatie
De 1-fase variant draait op de standaard 230 voltage. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Iedere woning heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase variant maakt gebruik van 3x 230 V (krachtstroom). Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Een 3-fase laadpaal heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heeft je woning geen groepenkast met 3-fase? Voor een paar honderd euro kun jij de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Teteringen. Vergeet ook niet om deze aanpassing aan te vragen bij de netbeheerder.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
Goedkoop en snel laden en altijd verzekerd van een vrije plek
Vaste of losse laadkabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare kabel. De meerwaarde van de vaste variant is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Wat hierbij ook handig is is dat je deze vaste kabels in allerlei lengtes hebt, vaak wel 6 – 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (of je moet de auto binnen opladen). Daarnaast kan het zijn dat het een rommelig geheel wordt. Ten derde kan het zijn dat je per auto weer een andere stekker nodig hebt.
Het grote gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Het opladen gebeurt namelijk met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Daarbovenop ziet het er niet zo chaotisch uit en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra stap is als je jouw auto gaat laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om daarna het geheel te connecten. Een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Teteringen.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Je kan kiezen uit een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een paal met 1 ingang heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Dit biedt uitkomst voor huishoudens met 2 EV’s en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Slimme functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door steeds vaker slimme laadfuncties. Hierbij lees jij meer info over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.
Laadpaal installateur Teteringen vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €825 tot +/- €3125. De aanschafkosten hangen vooral af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe optimaler het laadproces van de batterij. In aanvulling hierop zijn er allerlei slimme palen met snufjes als gezichtsherkenning die in aanschaf duurder zijn. Hieronder tref je de huidige kosten laadpaal Teteringen. Type laadstation Laadvermogen Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €545- €600 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €505- €650 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €680- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €845- €1005
Bekende producten
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Mooi design en krachtige performance.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: Voor iedere elektrische auto.
- Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
- EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
- Webasto: Hoogwaardig en mooi vormgegeven laadstation.
- Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
- Blue Current: Compacte, betrouwbare en gemakkelijke laadstations.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Meest compacte en gemakkelijke systeem.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Etrel, Enovates, Delta, Etrel, Flexicharge, Keba, Hypercharger en Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.
Installatiekosten 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Teteringen wisselen tussen de €320 – €1850. Dit hangt vooral af van of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en de geschatte afstand voor boren / graven en kabels. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer er uitgegraven moet worden en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Abonnementskosten laadpas
Soms wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Het is absoluut niet verplicht, maar geeft verschillende voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €4,50 op maandbasis.
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Laat vrienden of buren ook bij jouw laadstation laden middels gastgebruik.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Achterhaal ervaren vakmannen die werken in je omgeving.
Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In het onderstaande gedeelte illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1081 kilometer per 4 weken. Met dit gemiddelde als uitgangspunt berekenen we welke besparing er mogelijk is. In onze calculatie gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Teteringen):
- Benzine rijden 2024: €0,100/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,040/km
Aandrijving | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,100 | €108,10 | €1297,20 |
Elektrisch | €0,040 | €43,24 | €518,88 |
Besparing | €0,060 | €64,86 | €778,32 |
Laadpaal aanvragen gemeente Breda
Een elektrische auto gekocht, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En ontbreekt het aan een openbaar laadpunt in jouw eigen wijk? Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Teteringen aanvragen bij de gemeente. Er kunnen per gemeente wel additionele voorwaarden gelden:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius en/of accucapaciteit.
Als je aan deze voorwaarden voldoet zal de gemeente jouw verzoek overwegen. De gemeente neemt een besluit over of en waar precies de laadzuil aangesloten wordt. Ze overwegen daarbij factoren als vindbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Iedere woningbezitter mag het gebruiken. Updates en informatie is te vinden op www.breda.nl. Hier kan je ook lezen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Steeds meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Via deze website kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Voordeligste elektrische auto.
Openbare oplaadpunten in de omgeving (november 2024)
Laadstations in Teteringen kan je op meer en meer plekken vinden. Iedere EV-bezitter kan hier laden. Let op: het is wel vrij prijzig. De onkosten lopen uiteen tussen de €0,300 tot €0,610 per kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het Google Maps overzicht doorzoek jij de openbare laadstations in Teteringen. Doorzoek daarnaast oplaadplekken en verkooppunten in Wagenberg, Terheijden, Prinsenbeek, Willemstad en Oudemolen.
Laadpunten voor bedrijven en kantoren
Een laadpaal voor zakelijke toepassingen biedt veel uitkomst voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Zoek je naar opties voor een parkeerterrein met tenminste 10 parkeerplaatsen? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Ook kunnen bedrijven verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een particulier laadpaal voor huis incl. de benodigde installatie kost +/- tussen de €750 – €2200. De prijsindicatie wordt bepaald door het type laadstation (wel of geen slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en laadstation en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het is het meest voordelig om thuis je elektrische auto te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw huidige energieleverancier zoals Eneco, Engie, NLE, Energiedirect, Budget energie en Pure energie, Oxxio, PowerPeers, Vattenfall. Dat is doorgaans zo’n €0,225 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,80 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een benzine aangedreven auto kost ongeveer €10,15 per 100 kilometer. Als je kiest voor zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De huidige EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Noord-Brabant.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De installateur kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in je stroomkast. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Vanaf de stoomkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overleg met de expert wordt besloten wat een goede plek is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Teteringen plaatst het als wallbox aan de muur of op een losse paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Doorgaans is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 220V (1-fase). Moderne elektrische voertuigen vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Teteringen kan dit allemaal regelen. De totale onkosten bedragen circa €1075. Belangrijk: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Stekkers van laadkabels verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt met name toegepast bij merken uit de Europese Unie. Veruit de meest populaire elektrische auto’s in Teteringen zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook de openbare laadpunten in ons land hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere provincie kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Breda heeft op dit ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt aanvragen of het oplaadpunt nabij jouw woning kan komen te staan. Voor meer informatie zie www.breda.nl.