De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Dit resulteert in het feit dat steeds meer auto’s de openbare oplaadplekken bezet houden. Het is dan mogelijk om te gaan voor een handige laadpaal in Made aan huis. Door middel van een laadstation van jezelf geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Volkswagen ID.3 Pure en/of Tesla Model X Long Range Plus. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en de kWh prijs is voordeliger. Op deze pagina bekijk je handige informatie over populaire type laadpunten, krijg je inzicht in de mogelijkheden en vind je de beste installateurs bij jou in de regio.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- Je beschikt altijd over een volle accu, geen zorgen meer over de actieradius.
- Spotgoedkoop rijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Een slimme laadpaal aan huis is al te koop vanaf €925.
- Jouw eigen laadstation heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.
Thema’s
- Een eigen laadpaal voor thuis installeren
- Beste laadpaal bedrijven Made vergelijken november 2024
- Kostenoverzicht elektrisch rijden
- Laadstation voor elektrisch voertuig aanvragen bij de gemeente Drimmelen
- Openbare oplaadpunten bekijken
- Laadpalen voor ondernemingen
- FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Made
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Jouw elektrische auto opladen zoals een Dacia Spring Electric is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Made kopen is iets wat we steeds meer zien. Je kunt eenvoudig laden en je bent altijd verzekerd van een lange actieradius. Verder is het veel betaalbaarder dan onderweg laden. Wat betreft kosten heb je te maken met de eenmalige aanschafprijs, installatie en de verbruikskosten (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen parkeerplaats. Welke laadpaal is geschikt voor mijn situatie? Verderop check je aantal belangrijke aandachtspunten wat betreft laadpaal laten installeren in Made. Zie ook onze informatie over Energieleverancier.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Made kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een stevige paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Houd rekening met de afstand tussen de auto en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1- of 3-fasen aansluitingen
Het 1-fase laadstation draait op de doorsnee 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elke meterkast heeft de beschikking over minstens (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadstation biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Het maximale vermogen is 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je geen 3-fase groepenkast? Voor een paar honderd euro kun jij jouw meterkast uitbreiden door een elektricien in Made. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een oplaadstation aan huis
Goedkoop laden en nooit meer wachten op een vrije plek
Laadkabel: los of vast
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een afneembare kabel. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Ook is het goed om te weten dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, vaak wel 6 – 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat deze sneller nat wordt (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo netjes uit ziet. Ten derde moet je er rekening mee houden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (ofwel een socket) is de vrijheid in het opladen. Je pakt namelijk de stekker die je in de auto hebt liggen. Bovendien oogt het een stuk georganiseerder en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Een punt van kritiek is dat er een extra stap is als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om daarna het geheel te connecten. Een laadpaal zonder vaste kabel is doorgaans toch praktischer. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dat geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Made.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Je kan kiezen uit een enkelvoudige of dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Heel erg praktisch wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of voor zakelijke doeleinden.
Innovatieve toepassingen
Laadstations hebben milieuvriendelijke & slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder lees jij meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is.
- Dynamic Load Balancing: controleert het stroomgebruik van de woning.
- Peak shaving: helpt overmatig verbruik tijdens piekuren voorkomen.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur Made vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De kosten van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €625 tot €3200. De kosten worden tot stand door o.a. de capaciteit en functies van het laadstation. Hoe krachtiger je systeem, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Verder onderscheiden we slimme stations met speciale extra’s als gezichtsherkenning die een grotere investering vereisen. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Made. Type laadstation Laadcapaciteit Oplaadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €550- €645 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,4 uur €505- €630 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €675- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €865- €1030
Top systemen
- EVBox:Geschikt voor elke elektrische auto.
- Wallbox (wandlader): Programmeer het opladen in de daluren.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
- Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
- EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
- Webasto: Slimme Dynamic Load Balancing optie.
- Ecotap: Eenvoudige bediening met start/stop knop.
- Blue Current: Compact systeem met slimme functies.
- Chargepoint: Koppeling aan uw eigen afreken- of toegangssysteem.
- Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met slimme geïntegreerde energiemeter.
- Zie ook merken als: ABB, Delta, Eaton, Etrel, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Hypercharger of Tritium, Efacec, Circontrol, Zaptec.
Installatieprijzen 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Made wisselen tussen de €420 en plus minus €1975. Dit wordt berekend aan de hand van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Des te groter deze afstand is, des te meer graafwerk er bij komt kijken en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Hedendaags wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Men hoeft dat niet af te nemen, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van abonnementen voor laadpalen bedragen circa €6,00 (maandelijks).
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Check erkende installateurs uit jouw omgeving.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. In de tabel hieronder vind je een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1096 km (maandelijks). Met dit aantal kilometers becijferen we wat jouw potentiële besparing is. In onze berekening hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Made):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Soort | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,120 | €131,52 | €1578,24 |
Elektrisch rijden | €0,044 | €48,22 | €578,69 |
Besparing | €0,076 | €83,30 | €999,55 |
Laadpaal aanvragen gemeente Drimmelen
Rijd je een elektrische auto, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Made aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Je hebt geen oprit of garage voor een laadpunt.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een noemenswaardige actieradius.
Als je aan deze voorwaarden voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente zal concluderen of en op welke plek de laadzuil geplaatst wordt. Hierbij bekijken zij invalshoeken zoals vindbaarheid en drukte. Elke EV-eigenaar mag hier parkeren en laden. Alle details kun je terugvinden op www.drimmelen.nl. Hier lees je bovendien welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Veel Nederlandse gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Op deze website kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Laadpaal installatie.
Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Made nemen in rap tempo toe. Elke weggebruiker kan daar gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De onkosten wisselen tussen de €0,280 tot wel €0,575 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In de onderstaande kaart vind je de openbare laadstations in Made. Doorzoek daarnaast oplaadplekken en verkooppunten in Den Hout, Oosteind, Rijsbergen, Achtmaal en Wernhout.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal bij het bedrijfspand biedt veel uitkomst voor je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Gaat het om een kantoor of bedrijf met 10 parkeervakken of meer? Overeenkomstig de nieuwste wetgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringsaftrek die kan oplopen tot 36 procent van het investeringsbedrag.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Bovendien kan je extra geld verdienen door derden te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een individueel laadpaal voor huis en laten installeren kost +/- tussen de €950 en €2125. De prijsindicatie komt tot stand door het type laadstation (met of juist zonder slimme functies), het minimale laadvermogen, het aantal benodigde kabelmeters en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep aanleggen.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je eigen energieleverancier zoals Eneco, Essent, Engie, NLE, Budget energie en Vandebron, Vattenfall, Pure energie, Oxxio. Gemiddeld is dat +/- €0,215 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,95 p/100 km. Even om te vergelijken: een doorsnee benzinewagen kost je zo’n €9,95 per 100 kilometer. In combinatie met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een EV anno 2024 heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Noord-Brabant.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De monteur plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in het centrale stroompunt in je huis. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Van de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. In overleg met de expert wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. Jouw laadpaal installateur in Made monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een vrijstaande paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Meestal is elke stroomkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De hedendaagse auto’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Made kan dit allemaal regelen. De tarieven hiervan zijn zo’n €1075. Belangrijk: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Stekkers van laadkabels verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 stekkers komen we tegen bij de Europese merken. Veel populaire elektrische auto’s in Made dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Drimmelen verschaft momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt vragen of het oplaadpunt niet al te ver van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.drimmelen.nl.