Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Hierdoor zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Dit probleem kan je omzeilen dankzij een handige laadpaal in Esch aan huis. D.m.v. jouw eigen laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor & DS 3 Crossback E-Tense. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is erg goedkoop. Op dit portaal lees je praktische informatie over verschillende soorten laadpalen, een handige keuzehulp en vind je de beste installateurs uit jouw gemeente.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Opladen wanneer jij dat wil, geen wachtrij meer.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Voordelige autorijden wanneer jij zelf thuis zonnepanelen hebt.
- Een slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €980.
- Een laadstation op eigen grond verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Esch
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van de accu van een EV zoals bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3 Pro S gaat steeds eenvoudiger. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Esch kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Hij is altijd beschikbaar en je hebt dan de zekerheid van een goede actieradius. Verder is het veel betaalbaarder dan een openbaar laadpunt. De kosten bestaan uit: de aanschaf en installatie van de paal en de kWh prijs voor de stroom (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is geschikt voor mij EV en woning? Hierbij bespreken we tips en adviezen voor laadpaal laten installeren in Esch. Bekijk ook meer info over Smart Charging.
Montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Esch installeren kan op 2 manieren. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Check de afstand tussen de auto en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen station
Het 1 fase systeem kan laden met de normale 230V aansluiting. Standaard heeft ddit een vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elk woonadres in ons land heeft zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadzuil gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Het maximale laadvermogen is 11 kW. Een 3-fase laadpaal is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt dan de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Esch. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
De voordeligste manier van opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Je hebt de opties voor een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare kabel. Het pluspunt van een vaste kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een ander pluspunt is dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij EV-box tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat er door wind en regen water in kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo netjes uit ziet. Als laatste is het in de praktijk zo dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Het laadproces doe je met de stekker die je in de auto hebt liggen. Eveneens oogt het een stuk georganiseerder en gaat jouw kabel langer mee. Belangrijk nadeel is dat er een extra stap is als je jouw auto gaat laden. Je moet dan eerst de kabel uit je auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadzuil met losse kabel is toch het meest gebruiksvriendelijk. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In dit geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Esch.
Enkel of dubbel laadstation
Er bestaan twee types: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil heeft te maken met het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Heel erg praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of voor zakelijke doeleinden.
Innovatieve functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. Hierbij delen we extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: Een laadsessie starten of stoppen met een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: Altijd maximaal inzicht in alle laadsessies.
Laadpaal installateur Esch vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De kosten van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €675 en €3425. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. In aanvulling hierop heb je de keuze uit slimme wallboxen en palen met speciale snufjes als Dynamic Load Balancing die een grotere investering vereisen. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Esch. Type station Capaciteit Oplaadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €530- €625 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €525- €620 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €695- €750 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €875- €960
Goede producten
- EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
- Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
- NewMotion: slimme laadservices voor thuis.
- Alfen: Ontworpen om laadsnelheden te maximaliseren en het energiegebruik te optimaliseren.
- Mennekes: Maker van moderne elektromobiliteit.
- EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
- Webasto: Volledig op afstand te beheren.
- Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
- Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
- Chargepoint: Opladen en terugleveren van energie via smartgridkoppeling.
- Myenergi / Zappi: Een volledig vrij programmeerbaar laadpaal.
- Tesla Wall Connector: Speciaal voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met slimme geïntegreerde energiemeter.
- Andere leveranciers: ABB, Eaton, Delta, Enovates, Etrel, Flexicharge, Keba, Schneider Electric of Tritium, Zaptec, Xcharge, Efacec.
Tarieven voor installatie 2024
De uiteindelijke kosten van een voordelige laadpaal installeren in Esch liggen tussen de €400 en plus minus €2075. Dit wordt grotendeels bepaalt door de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe groter het terrein, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Heb ik een laadpas nodig?
Steeds vaker wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Men hoeft dat niet af te nemen, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €3,75 (maandelijks).
- Inzicht in je laadsessies.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Gastgebruik toestaan.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Achterhaal de beste installatiebedrijven in de regio.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In het onderstaande gedeelte tonen we een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1142 kilometer (maandelijks). Met dit getal calculeren we welke besparing er mogelijk is. Daarbij hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Esch):
- Benzine rijden 2024: €0,130/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Soort | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,130 | €148,46 | €1781,52 |
Elektrisch rijden | €0,046 | €52,53 | €630,38 |
Besparing | €0,084 | €95,93 | €1151,14 |
Laadpaal aanvragen gemeente Haaren
Rijd je een elektrische auto, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Esch aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- Je bezit een elektrische of hybride auto met een aanzienlijke actieradius.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente wijst uit of en in welke omgeving de laadzuil gemonteerd wordt. Daarbij bekijkt de gemeente zaken als zichtbaarheid en geschatte drukte. Elke bewoner mag het gebruiken. Meer details is te vinden op www.haaren.nl. Daar kom je er ook achter of je een subsidie kunt krijgen. Steeds meer gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Accu.
Dichtstbijzijnde openbare oplaadpunten (november 2024)
Laadstations in Esch zijn goed vertegenwoordigd. Iedereen met een EV kan hier laden. Het is relatief wel duur. De tarieven lopen uiteen tussen de €0,250 tot wel €0,600 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het Google Maps overzicht check je de openbare laadstations in Esch. Vind ook oplaadpunten en installatiebedrijven in Gemonde, Den Dungen, Helvoirt, Cromvoirt en Berlicum.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal bij uw bedrijf is relevant voor personeel of bezoekers. Zoek je naar opties voor een parkeerterrein met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de laatste regelgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 36% aftrekken.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
- Tevens verdient een zakelijke laadpaal zich terug door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een laadpaal bij de woning inclusief installatiewerk kost tussen de €1075 & €2475. De prijsindicatie hangt af van het type en model (eventuele slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan de stroomaanbieder van je huis zoals Essent, Energiedirect, Eneco, NLE, Engie en Pure energie, PowerPeers, Vandebron, Oxxio. Dit is nu ongeveer €0,230 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €3,80 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een benzine aangedreven auto kost circa €10,25 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. De huidige EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Noord-Brabant.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De installateur legt een aparte stroomgroep aan in de stroomvoorziening van je woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Via de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de installateur overleg je wat een goede plek is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Esch zet het laadstation vast tegen de muur of op een bevestigingspaal.
Kan er een laadpaal aangesloten worden op mijn laadpaal?
Meestal is iedere meterkast geschikt te maken om een elektrische auto op te laden. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De allereerste elektrische auto’s werden geladen op 220V (1-fase). Nieuwere auto’s vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit komt neer op krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Esch kan het allemaal juist aansluiten. De tarieven hiervan bedragen circa €950. Disclaimer: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Heb ik een type 1 of type 2 stekker nodig?
Stekkers (van laadkabels) verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt met name toegepast bij de Europese leveranciers. Een groot deel van de beschikbare elektrische auto’s in Esch zijn compatibel met een type 2 stekker. Ook het gros van de openbare laadpalen in Nederland (en Europa) kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Kan ik subsidie aanvragen als ik thuis een laadpaal plaats?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Iedere provincie vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Haaren biedt op dit moment geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of de laadzuil dichtbij jouw huis geplaatst mag worden. Bekijk ook www.haaren.nl.