Laadpaal Berghem

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Door deze trend zien we ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Overweeg dan zeker eens een privé laadpaal in Berghem aan huis. D.m.v. een laadstation van jezelf geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Dacia Spring Electric of jouw Audi e-tron Sportback 50 quattro. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is een stuk voordeliger. Hier lees je handige informatie over verschillende type laadpalen, vertellen we je waar je zoal op moet letten en vind je ervaren leveranciers en installateurs uit jouw gemeente.

  • Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
  • Altijd een vrije plek, nooit meer wachten.
  • Altijd een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
  • Rijden zonder kosten op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
  • Deze slimme laadpaal aan huis bestel je al voor €910.
  • Een laadstation bij de woning heeft een gemiddelde terugverdientijd van 7-8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Berghem

De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het elektrisch laden van een EV zoals bijv. de Volkswagen ID.3 Pure kan op diverse manieren. Een slimme eigen goedkope laadpaal Berghem kopen is een goede investering. Je kunt eenvoudig laden en je hoeft niet onzeker te zijn over een perfect opgeladen accu. Verder is het vele malen goedkoper dan een laadstation in de omgeving. Wel heb je te maken met de installatie, hardware, kabels en de tarieven voor de elektriciteit (zonnepanelen kunnen deze tarieven verlagen). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is de beste keuze voor mij EV en woning? In het gedeelte hieronder vind je belangrijke aspecten om over na te denken ten aanzien van laadpaal laten installeren in Berghem. Bekijk ook meer info over Onderhoud.

Wallbox of laadpaal
Een laadstation Berghem kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of je bevestigt ‘m op een losse paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Achterhaal de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (dan heb je minder kabels nodig).

1-fase of 3-fasen apparaat
Het 1 fase systeem maakt gebruik van de reguliere 230V aansluiting. Dit kan met 16A (of soms ook 32A). Het maximale laadvermogen is 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft minstens (1x30a of 1x40a). De 3-fase installatie kan maar liefst 3x 230V leveren. Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadstation kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt eenvoudig de meterkast geschikt laten maken door een elektricien in Berghem. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een oplaadpaal aan huis?

Goedkoop laden en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Vaste of losse laadkabel
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een losse stekker. Het belangrijkste voordeel van een vaste kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Ook is het goed om te weten dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, tot wel 8 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel wat sneller vies wordt door de (soms) slechte weersomstandigheden (tenzij je binnen laadt). Een ander minpunt is dat het er niet zo netjes uit ziet. Ten derde kan het zijn dat sommige (oudere) EV’s weer een andere stekker nodig hebben.

Het grote voordeel van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Het laadproces doe je met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Bovendien ziet het er niet zo chaotisch uit en blijft de kabel langer goed. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je de accu gaat opladen. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadzuil met losse kabel wordt meestal aanbevolen. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Advies: probeer ook eens de snelladers in Berghem.

Enkel of dubbel laadstation
Je kan kiezen uit één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekker aansluiting kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, een dubbel uitgevoerd systeem is geschikt voor 2 EV’s. Dit biedt uitkomst als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt of juist voor bedrijven.

Slimme functies
De nieuwste laadsystemen herbergen doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk vind jij meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.

  • Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
  • Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
  • Gezichtsherkenning: voorkom misbruik van je station door een extra beveiliging in te stellen.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
  • Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.

Laadpaal installateur Berghem vergelijken

De prijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De kosten van een laadstation voor thuis varieert van €875 tot €3300. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het vermogen van de laadpaal. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op volledige capaciteit zit. Daarnaast zien we steeds meer slimme systemen met extra functies als Autostart die kostbaarder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Berghem.

Type laadstationCapaciteitOplaadtijdOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW10,5 uur€515- €630
1-fase laadpaal7,4 kW5 – 6 uur€510- €605
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€670- €795
3-fase laadpaal22 kW2 uur€865- €975
Gemiddelde kosten laadpaal aan huis excl. installatie.

Populaire merken

  1. EVBox:Gecertificeerde installatie.
  2. Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
  3. NewMotion: onderdeel van de shell group (veel expertise).
  4. Alfen: Compatibel met alle elektrische auto’s.
  5. Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
  6. EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
  7. Webasto: Veilig, gemakkelijk en snel opladen.
  8. Ecotap: Stevige laadpalen met 2 mm staal ter versteviging.
  9. Blue Current: Veelzijdig laadpunt met minimale afmetingen.
  10. Chargepoint: Koppeling aan eigen duurzame energieopwekking mogelijk.
  11. Myenergi / Zappi: Laag tarief sensor om maximale besparingen te doen.
  12. Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Met slimme NRGkick plug-adapters altijd de juiste connector.
  14. Alternatieve leveranciers: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Hypercharger en Tritium, Efacec, Xcharge, Circontrol.

laadstation-thuis-vergelijken

Installatietarieven 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Berghem variëren van €390 – €2175. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. de verschillende installatieonderdelen in de meterkast en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter het terrein, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.

Laadpas bij laadpaal aan huis
Bij sommige aanbieders wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Dit is geen vereiste, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van abonnementen voor laadpalen liggen rond de €6,75 per maand.

  • Online inzicht in laadsessies.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Gastgebruik toestaan.
  • Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.

Een eigen laadpaal voor thuis?

Vergelijk erkende installatiebedrijven in de regio.

Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?

Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt zelf kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. In de tabel hieronder illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1162 kilometer (maandelijks). Op basis van dit gemiddelde becijferen we wat de mogelijke besparing zal zijn. In het rekenvoorbeeld kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Berghem):

  • Benzine rijden 2024: €0,120/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
SoortTarieven p/kmPer maandP/jaar
Benzine rijden€0,120€139,44€1673,28
Elektrisch rijden€0,044€51,13€613,54
Besparing€0,076€88,31€1059,74
Vergelijking elektrisch rijden en en benzine in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Oss

Heb jij de beschikking over een EV, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In die situaties mag je een openbaar oplaadpunt in Berghem aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:

  • Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
  • Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
  • Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een minimale actieradius of accucapaciteit.

Zodra je voldoet aan deze criteria neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente geeft aan of en in welke omgeving de laadzuil neergezet wordt. Daarbij bekijkt de gemeente aspecten zoals toegankelijkheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Iedereen kan terecht bij dit oplaadpunt. Updates en informatie vind je op www.oss.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of je in aanmerking komt voor een subsidie. Meer en meer gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Informatie over elektrisch rijden.

Openbare oplaadpunten in de omgeving (november 2024)

Laadstations in Berghem zien we steeds meer. Elke weggebruiker kan terecht bij deze punten. Het is relatief wel duur. De onkosten variëren tussen de €0,295 tot wel €0,610 p/kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In de onderstaande kaart bekijk je de openbare laadstations in Berghem. Vergelijk ook laadzuilen en leveranciers in Alem, Velddriel, Hoenzadriel, Kerkdriel en Hurwenen.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden berghem-5351

Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)

Een laadpaal bij het bedrijfspand biedt veel uitkomst voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Betreft het een kantoor of bedrijf met meer dan 10 parkeervakken? Volgens de laatste regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidieregelingen. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
  • Ook kan je extra geld verdienen door andere gebruikers te laten betalen voor het opladen.


Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden

Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een privé laadpaal aan huis inclusief installatie kost +/- tussen de €950 – €2125. De totale investering komt tot stand door het type en model (wel of geen slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en eventuele aanpassingen in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).

Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw huidige energieleverancier zoals Eneco, Budget energie, Energiedirect, NLE, Essent en Oxxio, Pure energie, Vattenfall, Vandebron. Gemiddeld is dat +/- €0,225 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,50 p/100 km. Om een indicatie te geven: een doorsnee benzinewagen kost je zo’n €9,65 p/100 km. In combinatie met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. De huidige EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Groningen.

Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De installateur zal indien nodig eerst wat groepen plaatsen in je stroomkast. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Van de meterkast legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In samenspraak met de vakman bepaal je waar de laadpaal wordt geplaatst zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De ervaren laadpaal installateur in Berghem monteert het als wallbox of bevestigt ‘m op een losse paal.

Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Al met al is iedere meterkast geschikt voor het laden van een elektrische auto. Soms moet er wel wat aangepast worden. Belangrijk is of de meterkast beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen werden geladen op 220V (1-fase). De actuele EV’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Je komt het ook vaak tegen als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Berghem zal al dit werk voor je oplossen. De prijzen van deze service bedragen ongeveer €1050. Belangrijk: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.

Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt vooral gebruikt door de merken die binnen de EU worden gemaakt. Veel favoriete elektrische auto’s in Berghem hebben zo’n type 2 aansluiting. Ook de openbare laadpunten in ons land beschikken over type 2 (Mennekes).

Kan ik aanspraak maken op subsidie voor een laadzuil thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Oss biedt momenteel geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt verzoeken of het openbare laadpunt niet al te ver van jouw woning kan komen te staan. Een verzoek indienen kan op www.oss.nl.

Plaats een reactie