De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Hierdoor zien we ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een slimme laadpaal in Reek aan huis. Door gebruik te maken van een particulier laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Citroën e-SpaceTourer XL 50 kWh of Tesla Model 3 Long Range Performance. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is ook financieel gezien een goede investering. Middels onze vergelijker tref je waardevolle informatie over velerlei soorten laadstations, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw omgeving.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, altijd een optimale actieradius.
- Gratis rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Een slimme laadpaal aan huis is al te bestellen vanaf €990.
- Een privaat laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Reek
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Jouw elektrische auto opladen als onder andere de Dacia Spring Electric gaat steeds eenvoudiger. Een 100% eigen goedkope laadpaal Reek kopen is iets wat we steeds meer zien. Je kunt eenvoudig laden en je hoeft niet onzeker te zijn over een volgeladen accu. Ook is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek toegankelijk laadstation. De kosten worden gevormd door de installatie, hardware, kabels en uiteraard de verbruikte stroom (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal is nu handig voor mijn auto en mijn situatie? In onze keuzehulp check je belangrijke aspecten om over na te denken voor laadpaal laten installeren in Reek. Bekijk ook meer info over Voordelige laadpas.
Wallbox of vrije laadpaal
Een laadstation Reek installeren kan op 2 manieren. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een speciale paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Houd rekening met de afstand tot de parkeerplek om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen installatie
Het 1 fase systeem gaat via de doorsnee 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elk adres beschikt over minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. De 3-fase installatie kan dus wel 3 keer sneller laden dan een 1-fase laadpunt. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Tegen een kleine meerprijs kan je de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Reek. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Goedkoop laden en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare kabel. De meerwaarde van de vastzittende kabel is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Verder is het zo dat ze verkrijgbaar zijn in verschillende lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Het minpunt is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er door wind en regen water in kan komen (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het er niet zo strak en georganiseerd uitziet. Ten derde noemen we nog even dat oudere modellen weer een andere stekker gebruiken dan nieuwere modellen.
Het handige van een losse kabel (net als een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Hiervoor gebruik je de kabel die af-fabriek is geleverd. Daarbovenop oogt het minder rommelig en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Waar je op moet letten is dat je een stap extra moet uitvoeren als je de accu gaat opladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om alles vervolgens aan te sluiten. Een laadzuil met losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Koop je een nieuwe elektrische auto? In zo’n scenario zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Reek.
Advies: enkele of dubbele laadpaal
Er bestaan twee types: 1 aansluiting of 2 aansluitingen. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal auto’s dat aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Nuttig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of als je een laadpunt beschikbaar wilt stellen aan bezoekers.
Innovatieve functies
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Bijgaand vind je meer informatie over slimme laadpunten en de nieuwste snufjes.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden zonder pasje of sleutel.
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Reek vergelijken
De tarieven van laadpalen laten een grote variatie zien. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis wisselt tussen de €825 t/m €3125. Een groot deel van onkosten kunnen we toeschrijven aan het vermogen van de laadpaal. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Bovendien zijn er allerlei slimme systemen met speciale snufjes als gezichts- en gebarenherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Reek. Laadpaal type Laadvermogen Oplaadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10 – 12 uur €550- €635 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,6 uur €505- €600 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €690- €755 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €850- €1050
Bekende merken
- EVBox:Gecertificeerde installatie.
- Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
- NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
- Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
- Mennekes: Sterk, duurzaam en efficiënt.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
- Ecotap: Zeer gebruiksvriendelijk en vandalismebestendig.
- Blue Current: Geschikt voor 1-fase en 3-fase ladende auto’s.
- Chargepoint: Koppeling aan uw eigen afreken- of toegangssysteem.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: Snelste oplaadsnelheid voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en compact systeem, ideaal voor op reis.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Etrel, Enovates, Eaton, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge en Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.
Prijzen voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Reek schommelen tussen de € 450 en plus minus €1875. Dat wordt gecalculeerd a.d.h.v. het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe meer afstand er overbrugd moet worden, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Abonnementskosten laadpas
Steeds vaker wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement liggen rond de €3,00 (maandelijks).
- Altijd inzicht in het verbruik van jouw laadstation.
- Automatische facturering en verrekening.
- instellen van laadkosten voor gastgebruik.
- Altijd goede support zoals software-updates en 24/7 helpdesk.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Vind goede verkooppunten uit jouw gemeente.
Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Bijgaand hebben wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1026 km per 4 weken. Met dit getal calculeren we met welke kosten je rekening moet houden. In ons geval gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Reek):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Type | Prijzen p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,140 | €143,64 | €1723,68 |
Elektrisch | €0,048 | €49,25 | €590,98 |
Besparing | €0,092 | €94,39 | €1132,70 |
Laadpaal aanvragen gemeente Landerd
Heb je een EV, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In deze gevallen mag jij zo’n openbaar oplaadpunt in Reek aanvragen bij de gemeente. Hiervoor gelden wel een aantal voorwaarden:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- Op dit moment is er nog geen openbaar laadstation in de straat.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale elektrische actieradius.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente zal concluderen of en op welke locatie de laadzuil aangesloten wordt. Ze checken daarvoor aspecten zoals bereikbaarheid en parkeerdruk. Iedereen met een elektrische auto mag gebruik maken van het oplaadpunt. Alle info is beschikbaar gesteld op www.landerd.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Het merendeel van de gemeenten werken samen met Openbaarladen.nl. Via deze website kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Betrouwbare laadpaal.
Openbare laadpunten bekijken (november 2024)
Laadstations in Reek zijn er voldoende. Elke laadpashouder kan terecht bij deze punten. Het is relatief wel duur. De kosten variëren tussen de €0,240 en €0,595 p/kWh. Om te laden moet je een laadpas abonnement hebben. In het onderstaande kaartje bekijk jij de openbare laadstations in Reek. Bekijk ook oplaadpunten en installateurs in Schaijk, Herpen, Huisseling, Ravenstein en Macharen.
Mogelijkheden voor zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je werk is heel praktisch voor bijv. je personeel en relaties. Bezit je een pand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de laatste regelgeving zal je 10% van de plekken moeten reserveren voor EV-rijders. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder meerdere subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarbovenop kan je het laadpunt versneld terugverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Jouw eigen laadpaal voor huis en laten installeren zit zo tussen de €975 en €2275. De totale investering hangt vooral af van het type laadstation (met of juist zonder slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Wat kost een auto thuis opladen?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw vaste energieleverancier zoals Engie, Energiedirect, Budget energie, Essent, NLE en Pure energie, Vattenfall, PowerPeers, Vandebron. Dat is doorgaans zo’n €0,235 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €4,25 p/100 km. Even om te vergelijken: een benzine aangedreven auto kost om en nabij de €10,00 p/100 km. Met zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een basis EV vergt 10 – 16 zonnepanelen om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Noord-Brabant.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De leverancier legt een aparte stroomgroep aan in de stroomkast in de woning. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Van de meterkast wordt een kabel naar buiten gelegd onder de grond. Samen wordt besloten waar het station moet komen zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. Jouw laadpaal installateur in Reek monteert het als wallbox of installeert het op een paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Over het algemeen is iedere meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Belangrijk is of de meterkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De allereerste elektrische auto’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). De hedendaagse auto’s kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit kennen we ook als krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Reek kan dit uit handen nemen. De totale onkosten bedragen circa €825. Goed om te weten: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers heb je als type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 zien we vooral terug bij merken uit Europa. De meeste beschikbare elektrische auto’s in Reek kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt. Iedere provincie vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Landerd biedt op het ogenblik geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt aanvragen of het laadpunt dichtbij jouw woning kan komen te staan. Voor meer informatie zie www.landerd.nl.