Elektrisch rijden is de toekomst. Dat betekent ook dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. Overweeg dan zeker eens een eigen laadpaal in Lithoijen aan huis. Middels een privé laadstation weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Tesla Model 3 Long Range Dual Motor of jouw Lucid Air Pure. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en het is veel voordeliger. Op dit portaal tref je praktische informatie over velerlei soorten laadpunten, een handige keuzehulp en vind je de beste installateurs bij jou in de regio.
- Door gebruik te maken van een elektrische laadpaal rijd je extreem voordelig.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Gratis rijden door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €980.
- Een individueel laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Lithoijen
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van de accu van een EV zoals bijv. een Polestar 2 is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Lithoijen kopen is een uitstekend idee. Het werkt snel en eenvoudig en je kunt rekenen op een lange actieradius. Ook is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een publiek laadpunt. Je hebt te maken met de volgende kosten: de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de stroomprijzen (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit of garage. Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn woning en auto? Hieronder vind je belangrijke aspecten om over na te denken m.b.t. laadpaal laten installeren in Lithoijen. Bekijk ook meer info over Overzicht elektrische auto’s.
Type montage: wallbox of laadpaal
Een laadstation Lithoijen installeren kan op 2 manieren. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Check de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1- of 3-fasen aansluitingen
Een 1-fase laadzuil werkt met de normale 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elke meterkast heeft de beschikking over ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). De 3-fase installatie biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Het maximale laadvermogen van deze aansluiting is 11 kW. De 3-fase variant is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Is je meterkast nog niet geschikt voor een 3-fase aansluiting? Je kunt dan de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Lithoijen. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een eigen oplaadstation voor de deur?
De goedkoopste oplossing en altijd verzekerd van een vrije plek
Laadkabel: vast of los
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare kabel. Het pluspunt van de vaste stekker is dat er weinig handelingen nodig zijn om op te laden. Een bijkomend voordeel is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij EV-box tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat er door wind en regen water in kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Daarnaast kan het zijn dat het er niet zo netjes uit ziet. Tenslotte is het in de praktijk zo dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.
Het gemak van een losse kabel (net als socket) is dat elk type EV hier op aangesloten kan worden. Opladen kan altijd en overal met de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Eveneens ziet het er niet zo chaotisch uit en gaat jouw kabel langer mee. Waar je op moet letten is dat de drempel wat hoger wordt als je wilt laden. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, daarna sluit je ‘m aan. Een paal met een losse laadkabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n scenario hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Lithoijen.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Jij kunt gaan voor een enkel of een dubbel laadstation. Het verschil heeft te maken met hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 ingang kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Nuttig als je 2 elektrische auto’s hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Innovatieve functies
De nieuwste laadsystemen herbergen doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder delen we meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: zo kan je hands-free jouw laadpaal ontgrendelen.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Lithoijen vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen liggen nogal uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis bedraagt tussen de €725 – €3275. De aanschafkosten hangen vooral af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Des te hoger het vermogen, hoe optimaler het laadproces van de batterij. Daarnaast kan je kiezen voor slimme laadpunten met speciale opties als gebarenherkenning die kostbaarder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Lithoijen. Type station Vermogen Tijd volle batterij Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €545- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €540- €645 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €650- €755 3-fase laadpaal 22 kW 1,6 uur €855- €985
Top leveranciers
- EVBox:Flexibele laadoplossingen voor kantoor en thuis.
- Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: SIM-lock vrij: vrije keuze voor de aanbieder van laaddiensten.
- Mennekes: Maker van moderne elektromobiliteit.
- EVhub: Gemakkelijke installatie (ook voor doe-het-zelver).
- Webasto: Volledig op afstand te beheren.
- Ecotap: Degelijk Nederlands design.
- Blue Current: Geschikt voor 3,7 – 22 kW laden.
- Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Variabel laden tussen 6A en 32A.
- Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Een mobiel laadstation om mee te nemen.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Delta, Enovates, Eaton, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge of Tritium, Efacec, Circontrol, Xcharge.
Installatietarieven 2024
De huidige kosten van een voordelige laadpaal installeren in Lithoijen variëren van €410 en plus minus €2100. Dit wordt berekend aan de hand van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Des te groter deze afstand is, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Informatie over laadpassen
Vaak wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Je hoeft dit niet te nemen, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van abonnementen voor laadpalen liggen rond de €4,50 (maandelijks).
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Eenvoudig laadkosten verrekenen met werkgever.
- Gastgebruik toestaan.
- Je kunt rekenen op 24/7 support en actuele software.
Laadpaal bij je thuis installeren?
Bekijk ervaren leveranciers uit jouw streek.
Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je binnen een aantal jaar terugverdiend. Onderstaand maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1035 km per 4 weken. Met dit gemiddelde als uitgangspunt berekenen we welke besparing er mogelijk is. In ons voorbeeld gebruiken we de volgende prijzen als uitgangspunt (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Lithoijen):
- Benzine rijden 2024: €0,130/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Aandrijving | Prijzen p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,130 | €134,55 | €1614,60 |
Elektrisch | €0,046 | €47,61 | €571,32 |
Besparing | €0,084 | €86,94 | €1043,28 |
Laadpaal aanvragen gemeente Oss
Een elektrische auto gekocht, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? In dat geval kan je zo’n openbaar oplaadpunt in Lithoijen aanvragen bij de gemeente. De gemeente is hierin wel kritisch en kijkt onder andere naar:
- Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente geeft aan of en waar precies de laadzuil geactiveerd wordt. Ze analyseren hiervoor variabelen als toegankelijkheid en geschatte drukte. Iedereen mag hier parkeren en laden. Meer details is beschikbaar op www.oss.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Veel gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Betrouwbare elektrische auto.
Kaart met openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Lithoijen zijn goed vertegenwoordigd. Elke weggebruiker kan daar gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De kosten lopen uiteen tussen de €0,295 – €0,615 per kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In de afbeelding hieronder vind je de openbare laadstations in Lithoijen. Check tevens oplaadpunten en installatiebedrijven in Teeffelen, Oijen, Nuland, Nistelrode en Geffen.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij je werk is een prettige service voor je personeel en relaties. Bekijk je de mogelijkheden voor een kantoor of bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Tegenwoordig moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van een aantal subsidiemogelijkheden. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Ook kan je het laadpunt versneld terugverdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.
Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief plaatsing varieert kostentechnisch tussen de €775 & €2025. De totaalprijs wordt gecalculeerd a.d.h.v. het type en model (softwarematige slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Wat kost het om mijn auto thuis op te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals NLE, Eneco, Engie, Budget energie, Essent en PowerPeers, Vattenfall, Vandebron, Pure energie. Dit is nu ongeveer €0,210 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,65 per 100 kilometer. Vergeet niet: een normale auto op benzine kost je al snel €10,20 per 100 kilometer. Als je direct ook kiest voor zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een reguliere EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Groningen.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De installateur plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in de stroomkast in de woning. Zo voorkom je dat de boel overbelast raakt. Van de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In overeenstemming met de specialist bereken je wat de meest efficiënte route is zodat er niet al te veel graafwerk nodig is. De laadpaal installateur in Lithoijen plaatst het als wallbox aan de muur of op een paal.
Is mijn meterkast geschikt voor een laadpaal?
Al met al is elke stroomkast aan te passen om een elektrische auto van stroom te voorzien. Bij oudere woningen moet er vaak wel wat omgezet worden. Hierbij is van belang of de woning de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste modellen werden geladen op 220V (1-fase). De hedendaagse modellen worden opgeladen met een 3-fasen laadpaal. Dit komt neer op krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Lithoijen kan dit uit handen nemen. De kosten daarvoor bedragen zo’n €1050. Disclaimer: het jaarlijkse vastrecht kan ook omhoog gaan.
Type 1 en type 2 stekkers, wat is het verschil?
Stekkers van laadkabels verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 wordt met name toegepast bij de Europese merken. Een groot deel van de gangbare elektrische auto’s in Lithoijen kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden beschikken over type 2 (Mennekes).
Is er subsidie beschikbaar voor een laadpaal aan huis?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op je oprit. Elke provincie vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Oss verschaft op dit ogenblik geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Wat mogelijk wel interessant is, is om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of de paal vlakbij jouw huis kan komen te staan. Voor meer informatie zie www.oss.nl.