Elektrisch rijden is de toekomst. Een gevolg is dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Je kunt dan beter kiezen voor een eigen laadpaal in Ledeacker aan huis. Door middel van een particulier laadstation ben je altijd verzekerd van een volle accu van jouw Mercedes EQA of jouw Renault Twingo Electric. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is erg goedkoop. Op deze pagina tref je praktische informatie over diverse soorten laadpunten, krijg je inzicht in de mogelijkheden en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw omgeving.
- Met een particuliere elektrische laadpaal zul je extra besparen op de kilometerprijs.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Autorijden zonder onkosten wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Een slimme laadpaal aan huis schaf je al aan vanaf €925.
- Een individueel laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Ledeacker
De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Het opladen van de accu van een EV zoals een BMW iX3 kan op steeds meer plekken. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Ledeacker kopen is een zeer interessante optie. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je bent altijd verzekerd van een perfect opgeladen accu. Bovendien is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij een openbaar laadpunt. Je hebt te maken met de volgende kosten: de installatie, hardware, kabels en uiteraard de verbruikte stroom (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Een belangrijke randvoorwaarde is dat je beschikt over een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation is geschikt voor mijn situatie? In onze keuzehulp check je inhoudelijke informatie en tips omtrent laadpaal laten installeren in Ledeacker. Zie ook onze informatie over Milieu.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Ledeacker kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt ‘m vastzetten aan de muur (wandbox) of hij komt op een aparte paal. Voor de laadsnelheid maakt het geen verschil. Achterhaal de afstand tot de parkeerplek (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase of 3-fasen installatie
Het 1 fase systeem functioneert met de doorsnee 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Iedere woning heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadstation gebruikt krachtstroom (400V ipv 230V). Dit geeft een laadvermogen van +/- 11 kW. Een 3-fase laadzuil kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je geen 3-fase groepenkast? Je kunt gemakkelijk de meterkast laten voldoen aan de eisen door een elektricien in Ledeacker. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
De voordeligste manier van opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Vaste of losse laadkabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een afneembare/losse kabel. De meerwaarde van de vaste variant is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een bijkomend voordeel is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de levensduur van de kabel minder is omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(of je moet de auto binnen opladen). Een ander nadeel is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ten derde moet je er rekening mee houden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het grote gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is de mogelijkheid om elk type auto op te laden. Je gebruikt namelijk de kabel die standaard in je kofferbak ligt. Eveneens ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en gaat jouw kabel langer mee. Belangrijk nadeel is dat er een extra handeling vereist is als je gaat laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om daarna het geheel te connecten. Een laadzuil met losse kabel wordt aangeraden door de meeste EV-rijders. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In dat geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Ledeacker.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn twee keuzes: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Nuttig wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of voor zakelijke doeleinden.
Innovatieve toepassingen
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Bijgaand tref jij meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat de stroom uitvalt.
- Peak shaving: voorkomt overcapaciteit kosten bij het elektrisch laden.
- Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
- Gebarenherkenning: bedien het systeem met eenvoudige handgebaren (soms ook met voice).
- AutoStart / Plug&Charge: bij een laadstation met autostart heb je geen pasje, tag of sleutel nodig. Plug & play!
- Abonnementen & Laadpas: Ontvang automatisch een vergoeding voor laadtransacties op jouw eigen adres.
Laadpaal installateur Ledeacker vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De kosten van een laadstation voor thuis ligt tussen de €900 tot +/- €3375. De prijs wordt bepaald door het vermogen van de laadpaal. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Daarnaast zien we steeds meer slimme palen met functies als Dynamic Load Balancing die duurder zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Ledeacker. Type station Capaciteit Laadtijd Tarief 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €540- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5,5 uur €535- €600 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €675- €760 3-fase laadpaal 22 kW 2 uur €825- €935
Betrouwbare merken
- EVBox:De beste laadpaal voor thuis.
- Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
- NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
- Alfen: Betrouwbare laadpalen van Nederlandse bodem.
- Mennekes: Sinds 2014 de standaardstekker voor EV’s in Europa.
- EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
- Webasto: Hoogwaardig en mooi vormgegeven laadstation.
- Ecotap: Zeer gebruiksvriendelijk en vandalismebestendig.
- Blue Current: Zeer gebruiksvriendelijke laadstations.
- Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
- Myenergi / Zappi: Veilig laden dankzij loadbalancing.
- Tesla Wall Connector: Dé laadpaal voor jouw Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Maximaal inzicht dankzij slimme Smartphone App.
- Alternatieven: ABB, Eaton, Etrel, Delta, Etrel, Hypercharger, Keba, Flexicharge & Tritium, Circontrol, Xcharge, Zaptec.
Installatiekosten 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Ledeacker bedragen tussen de €400 & €2100. Dit hangt af van of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn en welke afstand er zit tussen de aansluiting in de meterkast en de laadpaal zelf. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en des te meer (dure) kabels er nodig zijn.
Informatie over laadpassen
Doorgaans wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Men hoeft dat niet af te nemen, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van deze laadpaal abonnementen bedragen circa €5,00 p/maand.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Tarief instellen voor externe gebruikers.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Vind aangesloten specialisten uit jouw streek.
Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt zelf heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. Op deze pagina maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1123 kilometer (maandelijks). Met dit aantal kilometers becijferen we met welke kosten je rekening moet houden. Daarbij kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Ledeacker):
- Benzine rijden 2024: €0,130/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,046/km
Aandrijving | Tarieven p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,130 | €145,99 | €1751,88 |
Elektrisch | €0,046 | €51,66 | €619,90 |
Besparing | €0,084 | €94,33 | €1131,98 |
Laadpaal aanvragen gemeente Sint Anthonis
Rijd je een elektrische auto, maar zelf aan huis geen opties voor opladen? Zijn er in de wijk geen nog openbaar oplaadpunt Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Ledeacker aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Als je aan deze voorwaarden voldoet wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke plek de laadzuil geactiveerd wordt. Ze onderzoeken zaken als bereikbaarheid en veiligheid. Elke bewoner kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Extra achtergrondinfo is ook gepubliceerd op www.sintanthonis.nl. Hier lees je bovendien of de gemeente subsidies verstrekt. Meer en meer gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op deze website kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Vergelijk laadpassen.
Openbare oplaadpunten bekijken (november 2024)
Laadstations in Ledeacker zijn er voldoende. Iedereen met een EV heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De kosten lopen uiteen tussen de €0,265 tot €0,585 p/kWh. Hiervoor is een laadpas abonnement van bijvoorbeeld Eflux nodig. In het onderstaande kaartje doorzoek je de openbare laadstations in Ledeacker. Check tevens oplaadpunten en verkooppunten in Stevensbeek, Westerbeek, Oploo, Sambeek en Beugen.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal bij je werk kan worden gebruikt door je personeel en relaties. Gaat het om een gebouw met tenminste 10 parkeerplaatsen? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet 10% van de parkeervakken een laadplaats zijn. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Tevens verdient een zakelijke laadpaal zich terug door andere gebruikers te laten betalen voor het gebruik van de palen.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Wat kost een eigen laadstation aan huis laten installeren?
Een eigen laadpaal aan huis en laten installeren varieert kostentechnisch tussen de €825 & €2000. De totaalprijs hangt af van het soort laadsysteem (wel of geen slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of alle benodigde aansluitingen reeds aanwezig zijn of dat er nog wat moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Welke prijzen gelden er voor het thuis opladen van de EV?
Je elektrische auto thuis laden is financieel gunstig. Je rekent de kilowattuurprijs af bij de stroomaanbieder van je huis zoals Eneco, Energiedirect, Budget energie, NLE, Essent en PowerPeers, Pure energie, Vattenfall, Vandebron. Rekenen op zo’n €0,225 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden liggen gemiddeld op €3,50 per 100 kilometer. Ter illustratie: een benzine aangedreven auto kost al gauw €9,70 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. De huidige EV heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om elk jaar op eigen zonne-energie rond te rijden in de provincie Noord-Brabant.
Hoe wordt een laadpunt geïnstalleerd?
De installateur legt een nieuwe stroomgroep aan in de stroomvoorziening van je woning. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Vanaf dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten wat de beste manier is om de werkzaamheden binnen de perken te houden. De laadpaal installateur in Ledeacker bevestigt het laadstation aan de muur of op een speciale paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Meestal is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Let er wel op dat je groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De oude modellen EV’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De nieuwste elektrische wagens hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hierdoor wordt het snelladen mogelijk gemaakt. Een laadpunt installatiebedrijf in Ledeacker kan het allemaal juist aansluiten. De tarieven hiervan bedragen ongeveer €800. Goed om te weten: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers van laadkabels zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse modellen. Model 2 wordt gebruikt door merken uit Europa. De meeste populaire elektrische auto’s in Ledeacker kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een eigen thuislaadpunt. Elke gemeente heeft een eigen beleid. De gemeente Sint Anthonis heeft op dit moment geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt aanvragen of de laadzuil in de buurt van jouw huis geïnstalleerd kan worden. Voor meer info en aanvragen zie www.sintanthonis.nl.