Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dat heeft als gevolg dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. De oplossing is een eigen laadpaal in Ohé en Laak aan huis. Met behulp van een privé laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw MG ZS EV & Jaguar I-Pace EV320. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op deze website ontdek je bruikbare informatie over geschikte laadpalen, geven we een duidelijk stappenplan en kan jij snel een vrijblijvende offerte opvragen bij leveranciers die werken in jouw gemeente.
- Met een eigen elektrische laadpaal bespaar je fors op de energiekosten.
- Niet meer wachten bij een bezette laadpaal.
- Je beschikt altijd over een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Goedkoper autorijden op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is al te bestellen voor €910.
- Een thuis-laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Thema’s
- Informatie over een laadpaal aan huis
- Beste laadpaal leveranciers Ohé en Laak vergelijken november 2024
- Hoeveel voordeel behaal ik met een elektrische auto?
- Een openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Maasgouw
- Openbare oplaadpunten bekijken
- Offerte laadpalen voor je bedrijf
- Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Ohé en Laak
Elektrisch rijden zien we steeds meer. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals de Audi e-tron GT is op dit moment mogelijk op veel manieren. Een eigen goedkope laadpaal Ohé en Laak kopen biedt veel voordelen. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hebt dan elk moment van de dag een optimale actieradius. Ook is het veel betaalbaarder dan een openbaar laadstation in de wijk. De kosten bestaan uit: een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de tarieven voor de elektriciteit (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Alles wat je nodig hebt is een parkeerplaats/garage of oprit. Welke laadpaal past bij mij EV en woning? Hierbij bieden wij bruikbare informatie ten aanzien van laadpaal laten installeren in Ohé en Laak. Op EVplan.nl lees je ook meer over Laadpalen.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Ohé en Laak kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of hij komt op een aparte paal. Dat is ook het enige verschil, de rest werkt hetzelfde. Analyseer de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV zodat je geen al te lange (dure) kabels hoeft te kopen.
1-fase of 3-fasen apparaat
De 1 fase aansluiting maakt gebruik van de normale 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Iedere woning heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadzuil maakt gebruik van krachtstroom, een aparte 3-fase aansluiting is nodig. Het maximale laadvermogen is 11 kW. De 3-fase variant kan dus veel sneller een auto opladen. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt tegen geringe kosten dit laten aanleggen door een elektricien in Ohé en Laak. Ook dien je een aanvraag in bij de netbeheerder.
Een oplaadstation aan huis
De goedkoopste oplossing en niet langer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een afneembare kabel. De meerwaarde van de vastzittende kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een bijkomend voordeel is dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Het grote nadeel is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er wat rommelig bij hangt. Bovendien is het zo dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het handige van een losse kabel (dus met alleen een socket) is de vrijheid in het opladen. Je pakt namelijk de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Daarbij is het een strakker geheel en gaat jouw kabel langer mee. Belangrijk nadeel is dat je steeds een extra handeling moet uitvoeren als je even kort wilt opladen. Je haalt de kabel eerst uit de kofferbak, om alles vervolgens aan te sluiten. Een paal met een losse laadkabel wordt door de meeste EV-gebruikers aanbevolen. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? Dan hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Ohé en Laak.
Enkele of dubbele laadpaal
We onderscheiden twee soorten: een enkele of een dubbele laadpaal. Hetgeen waar ze in verschillen is het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een enkele paal is geschikt om 1 voertuig op te laden, een dubbel systeem biedt de mogelijkheid om 2 auto’s van stroom te voorzien. Ideaal als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of juist voor bedrijven.
Innovatieve toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig steeds vaker slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk bekijk je meer informatie over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: automatische optimalisering en verdeling van stroom.
- Peak shaving: Voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren.
- Gezichtsherkenning: een veilige functie waardoor alleen jij de paal kan bedienen.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: jouw laadkosten automatisch verrekenen met je werkgever.
Laadpaal installateur Ohé en Laak vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De investering van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €525 t/m €3400. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door het vermogen van de laadpaal. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller de batterij van een EV kan worden volgeladen. Tevens kan je kiezen voor slimme laadpunten met extra extra’s als Dynamic Load Balancing die in aanschaf duurder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Ohé en Laak. Type laadstation Laadcapaciteit Oplaadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €520- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €530- €635 3-fase laadpaal 11 kW 3,6 uur €675- €780 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €850- €920
Goede producten
- EVBox:Makkelijk te installeren, gebruiken en onderhouden.
- Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
- Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
- EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
- Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
- Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
- Blue Current: Gecertificeerd laadpunt en voldoet aan alle Nederlandse veiligheidsnormen.
- Chargepoint: Slim systeem dat ook Backwards compatible is.
- Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
- Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Slimme laadpaal die je kunt meenemen, tot 22kW.
- Overweeg ook: ABB, Delta, Eaton, Enovates, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge of Tritium, Xcharge, Efacec, Circontrol.
Kosten voor installatie 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Ohé en Laak schommelen tussen de € 410 en +/- €2000. Deze prijs komt tot stand door of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de locatie waar het laadstation komt. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Abonnementsprijzen laadpassen
Bij steeds meer services wordt bij plaatsing van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Je hoeft dit niet te nemen, echter mis je dan wel wat handige toepassingen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement liggen rond de €6,25 op maandbasis.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
- Automatische firmware-updates.
Laadpaal voor thuis aanschaffen?
Check goede specialisten uit jouw streek.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. Het kopen van een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Hieronder maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Nederlandse automobilisten rijden elk jaar circa 1058 kilometer op maandbasis. Met dit getal ramen we hoeveel goedkoper je uiteindelijk uit bent. Daarbij hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Ohé en Laak):
- Benzine rijden 2024: €0,120/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,044/km
Type | Kosten p/km | P/maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,120 | €126,96 | €1523,52 |
Elektrisch rijden | €0,044 | €46,55 | €558,62 |
Besparing | €0,076 | €80,41 | €964,90 |
Laadpaal aanvragen gemeente Maasgouw
Heb je een EV, echter heb je thuis geen parkeerplek beschikbaar? En is er nog geen openbaar laadpunt in de buurt? Je mag dan zo’n openbaar oplaadpunt in Ohé en Laak aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- Er is nog geen openbaar laadstation in jouw directe omgeving.
- Je vraagt het aan voor een elektrisch/hybride voertuig met een minimale elektrische actieradius.
Zodra je voldoet aan deze criteria bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar de laadzuil geactiveerd wordt. Ze analyseren hiervoor zaken als zichtbaarheid en of het technisch kan. Elke EV-rijder mag hier parkeren en laden. Alle info kan je lezen op www.gemeentemaasgouw.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken welke subsidiemogelijkheden er bestaan. Flink wat gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Elektrische auto leasen.
Openbare oplaadpunten vergelijken (november 2024)
Laadstations in Ohé en Laak zien we steeds meer. Iedereen mag daar in principe gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De tarieven variëren tussen de €0,230 tot €0,575 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In de onderstaande kaart onderzoek jij de openbare laadstations in Ohé en Laak. Op deze site vind je ook laadplekken en verkooppunten in Stevensweert, Maria Hoop, Koningsbosch, Echt en Beegden.
Laadpunten voor bedrijven
Een laadpaal bij je werk is een extra stukje service richting werknemers en klanten. Gaat het om een bedrijfspand met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Naar de nieuwste wetgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Profiteren van een investeringsaftrek 13,5%, 27% of maar liefst 36%.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Daarnaast kan je iets bijverdienen door het laadpunt openbaar te maken en derden te laten betalen voor het laden.
Vaak gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Wat zijn de installatiekosten voor een laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal inclusief plaatsing varieert qua prijs tussen de €1075 – €2525. De prijsindicatie is afhankelijk van het type en model (wel of geen slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en laadstation en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan jouw huidige energieleverancier zoals Energiedirect, NLE, Engie, Budget energie, Eneco en Vattenfall, Oxxio, Vandebron, PowerPeers. Dat is om en nabij de €0,225 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,65 per 100 kilometer. Ter illustratie: een benzine aangedreven auto komt uit op zo’n €9,85 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een basis EV heeft tussen de 8 en 14 zonnepanelen nodig om een heel jaar lang de kunnen rijden op zonnestroom in de provincie Limburg.
Hoe gaat de installatie in z’n gang?
De monteur zal enkele aanpassingen moeten doen in de stroomvoorziening van je woning. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Vanaf dit stroompunt gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten waar het laadpunt het beste kan komen om het graafwerk te beperken. De ervaren laadpaal installateur in Ohé en Laak zet het als wallbox tegen de muur of op een losse paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Meestal is ieder huis geschikt om elektrische voertuigen te laden. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Belangrijk is of de meterkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De allereerste elektrische auto’s kon men nog opladen op 220V (1-fase). Innovatieve elektrische voertuigen vereisen een 3-fasen aansluiting. Dit noemen we ook wel krachtstroom. Je kunt zo tot wel 3 keer sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Ohé en Laak kan dit uit handen nemen. De totale onkosten zijn circa €875. Goed om te weten: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel + stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Japanse & Amerikaanse automerken. Model 2 wordt met name toegepast bij merken uit Europa. De meeste favoriete elektrische auto’s in Ohé en Laak dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten beschikken over type 2 (Mennekes).
Kan ik gebruik maken van subsidie voor een thuis laadpaal?
Helaas kun je nu geen gebruik maken van landelijke subsidieregelingen voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere provincie heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Maasgouw heeft op dit moment geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt wel een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Vraag daarbij gerust of het oplaadpunt in de buurt van jouw huis kan komen te staan. Zie ook de website van de gemeente www.gemeentemaasgouw.nl.