Elektrisch rijden is klaar voor een doorbraak. Daarbij komt ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Overweeg dan zeker eens een handige laadpaal in Dinxperlo aan huis. Door gebruik te maken van een laadstation van jezelf weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Mini Electric of Ford Mustang Mach-E GT. Je hoeft nooit meer te wachten bij openbare laadstations en het is ook nog eens een stuk goedkoper. Op deze pagina zoek je uitgebreide informatie over velerlei type laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs uit jouw gemeente.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, altijd 100% actieradius.
- Rijden zonder kosten op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €920.
- Een individueel laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Dinxperlo
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van jouw EV zoals een Hyundai Kona Electric 64 kWh gaat steeds eenvoudiger. Een extra goedkope laadpaal Dinxperlo kopen is steeds meer in trek. Het is gemakkelijk en snel en je hebt dan de zekerheid van een volle accu. Daarbij is het laden van een accu vele malen goedkoper dan bij onderweg laden. Wel heb je te maken met de aanschaf en installatie van de paal en uiteraard de verbruikte stroom (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal is nu handig voor mijn EV en mijn woning/meterkast? Verderop vind je een aantal kooptips m.b.t. laadpaal laten installeren in Dinxperlo. Zie ook onze informatie over Accu.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Dinxperlo kan op 2 manieren worden aangebracht. Je kunt het laten plaatsen als wandbox aan de muur of op een losse paal. Voor het laadproces maakt het verder geen verschil. Analyseer de afstand van jouw EV en de laadplek zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen systeem
Een 1-fase laadzuil is compatibel met de reguliere 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het maximale laadvermogen is dan 3.7 kW. In principe heeft elke woning sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. Het 3-fase systeem heeft dus een oplaadkracht die 3 keer hoger ligt. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt gemakkelijk deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Dinxperlo. Ook vraag je een verzwaring van de aansluiting aan bij jouw netbeheerder.
Een oplaadpaal aan huis?
Goedkoop en snel laden en nooit meer wachten op een vrije plek
Laadkabel: vast of los
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse variant. Het belangrijkste voordeel van de vaste variant is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Wat hierbij ook handig is is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij sommige leveranciers tot wel 10 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel wat gevoeliger wordt voor slijtage door de (soms) slechte weersomstandigheden (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander minpunt is dat het er wat rommelig bij hangt. Tenslotte moet je er rekening mee houden dat de ene auto weer net een andere kabel nodig heeft dan de andere.
Het gemak van een losse kabel (dus met alleen een socket) is dat je er elke auto mee kan laden. Het laadproces doe je met de laadstekker die je overal gebruikt en die je altijd mee hebt. Ook ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Een punt van kritiek is dat er een extra stap is als je jouw auto gaat laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, daarna sluit je ‘m aan. Een paal met een losse laadkabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In dat geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Advies: rijdt ook eens langs de snelladers in Dinxperlo.
Enkel of dubbel laadstation
Er zijn 2 keuzes: een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil zit hem in hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een paal met 1 stekker aansluiting heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Heel erg praktisch als je 2 elektrische auto’s hebt of juist voor bedrijven.
Innovatieve functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Bijgaand tref je extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: eenvoudig jouw laadpaal openstellen voor derden.
Laadpaal installateur Dinxperlo vergelijken
De huidige prijzen van laadpalen zijn nogal verschillend. De kosten van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €575 tot €3100. De prijs hangt vooral af van de laadcapaciteit van het station. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. In aanvulling hierop zijn er slimme laadpunten met innovatieve extra’s als Dynamic Load Balancing die in aanschaf duurder zijn. Hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Dinxperlo. Type station Laadvermogen Tijd volle batterij Prijs 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €535- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €520- €640 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €685- €775 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €835- €970
Populaire systemen
- EVBox:Weer- en schokbestendig.
- Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
- NewMotion: toegang tot netwerk met meer dan 180.000 laadpalen.
- Alfen: Dynamisch loadbalancen mogelijk dankzij slimme meter.
- Mennekes: Overal mobiel op de hoogte.
- EVhub: Betaalbare no-nonsense laadstations voor de particulier.
- Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
- Ecotap: Thuisladers met Load Balancing.
- Blue Current: Slim en flexibel laden voor thuis.
- Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Altijd connected met de speciale HUB.
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
- Alternatieven: ABB, Delta, Etrel, Enovates, Etrel, Keba, Schneider Electric , Flexicharge en Tritium, Xcharge, Zaptec, Efacec.
Installatietarieven 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Dinxperlo wisselen tussen de €340 – €2000. De prijs wordt bepaald door of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en de totale afstand qua kabels en graafwerk. Hoe groter het terrein, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer kabels benodigd zijn.
Informatie over laadpassen
Hedendaags wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Het is absoluut niet verplicht, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De kosten van een laadpaal abonnement liggen rond de €5,25 p/maand.
- Inzicht in je dagelijks gebruik.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Zelf een kWh-prijs instellen voor gastgebruik.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Laadpaal voor thuis kopen?
Check betrouwbare leveranciers die werken in je omgeving.
Kostenoverzicht elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt verdien je vrij vlot terug. Hieronder hebben wij een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1110 km per maand. Met dit aantal kilometers begroten we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. In onze calculatie nemen we de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Dinxperlo):
- Benzine rijden 2024: €0,145/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,049/km
Soort | Tarieven p/km | P/maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,145 | €160,95 | €1931,40 |
Elektrisch rijden | €0,049 | €54,39 | €652,68 |
Besparing | €0,096 | €106,56 | €1278,72 |
Laadpaal aanvragen gemeente Aalten
Heb jij de beschikking over een EV, maar heb je thuis geen plek voor laadstations? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Je kunt dan een openbaar oplaadpunt in Dinxperlo aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Er is nog geen openbaar laadstation aanwezig in jouw directe omgeving.
- Je dient een aanvraag in voor een elektrische- of hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.
Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente bepaalt of en in welke straat de laadzuil werkzaam zal worden. Ze checken daarvoor facetten als zichtbaarheid en doorstroming. Elke EV-eigenaar kan terecht bij dit oplaadpunt. Meer informatie kun je terugvinden op www.aalten.nl. Daar kan je ook naartoe om te kijken of er een subsidie mogelijk is. Meer en meer gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Daar kan je vrij simpel een openbare laadpaal aanvragen. Of klik door naar Laadpalen.
Lijst met openbare oplaadpunten in de buurt (december 2024)
Laadstations in Dinxperlo zijn veel beschikbaar. Iedereen met een abonnement kan hier laden. Het is relatief wel duur. De tarieven wisselen tussen de €0,285 – €0,615 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In de onderstaande kaart onderzoek jij de openbare laadstations in Dinxperlo. Vergelijk ook oplaadplekken en verkopers in Breedenbroek, Gendringen, Megchelen, Netterden en Varsselder.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal bij je werk is heel praktisch voor bijv. personeel of bezoekers. Gaat het om een locatie met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Naar de nieuwste wetgeving moet 1 op de 10 parkeerplaatsen geschikt zijn om een EV te laden. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. een aantal subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, voor starters een interessante fiscale mogelijkheid.
- Tevens kan je als eigenaar van zakelijke laadpunten verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Welke prijzen horen er bij een laadstation aan huis installeren?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief de installatieservice kost tussen de €1075 en €2450. De definitieve prijs wordt grotendeels bepaalt door af het type laadpaal (additionele slimme functies), de laadcapaciteit, de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een nieuwe groepenkast (of losse extra groep).
Wat kost een auto thuis opladen?
Een elektrische auto thuis opladen is de voordeligste manier. De kilowattuurprijs wordt in rekening gebracht bij jouw vaste energieleverancier zoals NLE, Essent, Budget energie, Eneco, Engie en Vattenfall, PowerPeers, Vandebron, Pure energie. Dit is nu ongeveer €0,215 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,55 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een gemiddelde benzineauto kost ongeveer €9,85 per 100 kilometer. Als de laadpaal draait op zonnepanelen kan je jouw EV na verloop van tijd echt gratis laden. Een EV anno 2024 eist 10 – 16 zonnepanelen om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Gelderland.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De monteur kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in het centrale stroompunt in je huis. Dit voorkomt overbelasting van het stroomnet. Vanaf de stoomkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de installateur overleg je wat een goede plek is om zo de graafwerkzaamheden te minimaliseren. De laadpaal installateur in Dinxperlo bevestigt het laadstation aan de muur of op een bevestigingspaal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Onderaan de streep is iedere meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Let er wel op dat je groepenkast is uitgevoerd met een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De vroegere modellen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. Nieuwere auto’s vergen een zogenaamde 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Dinxperlo kan het allemaal juist aansluiten. De geschatte kosten van zo’n service bedragen zo’n €900. Goed om te weten: Het kan zijn dat hiervoor extra kosten voor vastrecht gelden.
Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Laadkabel stekkers kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Amerikaanse en Japanse automerken. Model 2 is vooral te zien bij de Europese merken. De meeste favoriete elektrische auto’s in Dinxperlo kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Is er voor een laadstation aan huis subsidie beschikbaar?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een eigen thuislaadpunt. Elke gemeente vult dit op zijn eigen manier in. De gemeente Aalten biedt op het ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of het oplaadpunt dichtbij jouw huis geplaatst mag worden. Voor meer informatie zie www.aalten.nl.