Laadpaal Lievelde

START KEUZEHULP DIRECT AANVRAGEN

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Een gevolg is dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Het is dan mogelijk om te gaan voor een privé laadpaal in Lievelde aan huis. Via een laadstation van jezelf ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Hyundai Kona Electric 64 kWh & Porsche Taycan 4S. Altijd een vrije plek bij de laadpaal en je hebt het snel terugverdiend. Op deze pagina zoek je handige informatie over meerdere type laadpunten, geven we een duidelijk stappenplan en kom je in contact met leveranciers en installateurs bij jou in de regio.

  • Dankzij een elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
  • Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
  • In de avond zet je hem aan de lader voor een volle accu, altijd 100% actieradius.
  • Goedkoop rijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
  • Een slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €935.
  • Een eigen laadstation aan huis heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.

thuis-elektrisch-auto-laden

Laadstation thuis plaatsen Lievelde

Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het opladen van jouw EV als onder andere de Skoda Enyaq iV 80 kan op steeds meer plekken. Een eigen goedkope laadpaal Lievelde kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Het is ontzettend handig in gebruik en je hoeft niet onzeker te zijn over een 100% actieradius. Verder is het vele malen goedkoper dan laden bij openbare stations. Je hebt te maken met de volgende kosten: een eenmalige investering (aanschaf & plaatsing) en de tarieven voor de elektriciteit (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Het enige wat je nodig hebt is een parkeerplaats/garage of oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn woning (meterkast) en auto? Hierbij bespreken we handige tips en adviezen voor laadpaal laten installeren in Lievelde. Bekijk ook meer info over Bijtelling.

Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Lievelde installeren kan op 2 manieren. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een losse paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Bekijk kritisch de afstand die er zit tussen de parkeerplek en het laadstation zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.

1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Het 1 fase systeem werkt met de normale 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Reken dan op z’n 3.7 kW laadvermogen. Elk woonadres in ons land heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Het 3-fase systeem maakt gebruik van krachtstroom (400V). Je kunt dan uitgaan van 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadpaal kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je geen 3-fase aansluiting? Voor een paar honderd euro kun jij de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Lievelde. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.

Een eigen oplaadstation voor de deur?

De voordeligste manier van opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation

Vaste of losse laadkabel
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een zogenaamde vaste kabel of een losse variant. De meerwaarde van een vaste kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een ander voordeel is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel vaker gereinigd moet worden door de (soms) slechte weersomstandigheden (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Daarnaast kan het zijn dat het wat rommelig oogt. Ook kan het zijn dat elke EV weer net een andere stekker nodig heeft.

Het grote gemak van een losse kabel (als mede een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Daarvoor neem je de standaard kabel die is meegeleverd vanaf de fabriek. Daarnaast oogt het netter en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het minpunt is dat de drempel wat hoger wordt als je wilt laden. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Een laadzuil met losse kabel werkt in de praktijk vaak het best. Neem je een nieuwe EV met een andere aansluiting? In dat geval zijn er geen aanpassingen nodig. Advies: probeer ook eens de snelladers in Lievelde.

Advies: enkele of dubbele laadpaal
Je hebt de keuze uit een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het verschil zit hem in hoeveel auto’s je er op aan kunt sluiten. Een paal met 1 stekker aansluiting kan nooit meer dan 1 auto opladen, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Nuttig wanneer je 2 auto’s in bezit hebt maar ook voor bedrijven en kantoren.

Slimme toepassingen
De huidige oplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk delen we meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.

  • Dynamic Load Balancing: genoeg stroom in huis en voor je auto zonder dat de meterkast overbelast raakt.
  • Peak shaving: voorkom overmatig verbruik tijdens piekuren en onnodige kosten.
  • Gezichtsherkenning: laadpaal wordt alleen ontgrendeld met jouw gezicht.
  • Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
  • AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
  • Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.

Laadpaal installateur Lievelde vergelijken

Die consumentenprijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De adviesprijs van een laadstation voor thuis schommelt tussen de €750 – €3425. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Hoe meer vermogen het station heeft, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Tevens zien we steeds meer slimme stations met extra’s als Peak Shaving die een stukje prijziger zijn. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Lievelde.

Type laadpaalVermogenLaadtijdOnkosten
1-fase laadpaal3,7 kW12 uur€505- €620
1-fase laadpaal7,4 kW6 uur€505- €600
3-fase laadpaal11 kW3,6 uur€655- €760
3-fase laadpaal22 kW1,8 – 2 uur€880- €1050
Prijzen van laadpaal aan huis (excl. installatie).

Top producten

  1. EVBox:Compact en minimalistisch ontwerp.
  2. Wallbox (wandlader): Geavanceerd design en maximale flexibiliteit.
  3. NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
  4. Alfen: DEKRA (voorheen KEMA), CE en Z.E. Ready gecertificeerd.
  5. Mennekes: Slimme Plug & Charge functionaliteit.
  6. EVhub: Voor elke EV met een type 1 of type 2 stekker.
  7. Webasto: Betaalbare en krachtige laders voor thuisgebruik.
  8. Ecotap: Gebruiksvriendelijke en uitgebreide Ecotap managementtool.
  9. Blue Current: Met innovatieve Hidden Laadpaal.
  10. Chargepoint: Milieuvriendelijk en volledig recyclebaar systeem.
  11. Myenergi / Zappi: Dankzij Loadbalancing blijven apparaten in huis altijd functioneren.
  12. Tesla Wall Connector: Aanbevolen voor Model X, Model S en Model 3.
  13. NRGkick: Ideaal op de campingplaats of bij een hotel.
  14. Overweeg ook: ABB, Etrel, Eaton, Delta, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Keba & Tritium, Efacec, Zaptec, Xcharge.

laadstation-thuis-vergelijken

Tarieven voor installatie 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Lievelde wisselen tussen de €430 en plus minus €2000. Dit wordt berekend aan de hand van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Hoe groter het terrein, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.

Heb ik een laadpas nodig?
Tegenwoordig wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een Backoffice abonnement gekozen. Het kan ook prima zonder, alleen loop je dan wel enkele voordelen mis. De kosten van zo’n laadpaal abonnement zijn circa €3,75 per maand.

  • Inzicht in je laadsessies.
  • Automatisch factureren en declareren van de laadkosten.
  • Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
  • Helpdesk 24/7 bereikbaar + software updates.

Laadpaal bij je thuis installeren?

Check aangesloten specialisten uit jouw regio.

Gemiddelde besparing elektrisch rijden

Elektrisch rijden leidt tot een forse kostenbesparing. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Bijgaand illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1126 kilometer (maandelijks). Op basis daarvan calculeren we met welke kosten je rekening moet houden. In onze begroting hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Lievelde):

  • Benzine rijden 2024: €0,115/km
  • Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
TypeTarieven p/kmPer maandP/jaar
Benzine rijden€0,115€129,49€1553,88
Elektrisch€0,043€48,42€581,02
Besparing€0,072€81,07€972,86
Gemiddelde besparing van elektrisch rijden in november 2024.

Laadpaal aanvragen gemeente Oost Gelre

Heb je een EV, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Lievelde aanvragen bij de gemeente. Let wel even op de voorwaarden en eisen:

  • Je kunt geen laadpunt op eigen terrein realiseren.
  • Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
  • De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een minimale actieradius of accucapaciteit.

Mits je voldoet aan de eisen wordt jouw verzoek meegenomen. De gemeente beslist uiteindelijk of en waar precies de laadzuil werkzaam zal worden. Hierbij bekijken zij invalshoeken zoals toegankelijkheid en of het technisch kan. Iedereen met een elektrische auto kan hier gebruik van maken. Extra achtergrondinfo is te vinden op www.oostgelre.nl. Daar lees je ook of je een subsidie kunt krijgen. Meer en meer gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Smart Charging.

Openbare oplaadpunten vergelijken (november 2024)

Laadstations in Lievelde zijn er veel. Elke laadpashouder kan hier parkeren en laden. De onkosten liggen daar wel hoger. De tarieven schommelen tussen de €0,240 tot wel €0,595 per kWh. Je moet een laadpas abonnement van bijv. Eflux of Vandebron hebben. In onze maps kaart bekijk je de openbare laadstations in Lievelde. Doorzoek daarnaast laadstations en verkopers in Zieuwent, Harreveld, Vragender, Lichtenvoorde en Bredevoort.

laadpaal-aan-huis-installeren

elektrisch autorijden lievelde-7137

Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik

Een laadpaal naast kantoor kan worden gebruikt door personeel of bezoekers. Gaat het om een kantoor of bedrijf met 10 parkeerplekken of meer? Naar de nieuwste wetgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen kennen daarnaast ook financiële pluspunten waaronder een aantal subsidieregelingen. Op deze site lees je hoe je tot wel 75% van de investeringskosten mag afschrijven.

  • Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
  • Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de totale investering afschrijven in een willekeurig jaar.
  • Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een optie voor snelle afschrijvingen voor beperkte investeringen, wordt vooral door startende ondernemingen gebruikt.
  • Verder kan je het laadpunt versneld terugverdienen door derden te laten betalen voor het laden.


FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden

Hoe duur is een eigen laadstation aan huis laten plaatsen?
Jouw eigen laadpaal voor huis incl. de benodigde installatie varieert qua prijs tussen de €950 & €2325. De definitieve prijs wordt berekend aan de hand van het type laadstation (wel/geen slimme functies), het maximale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en extra werkzaamheden in de meterkast zoals het aanleggen van een extra stroomgroep.

Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
De tarieven voor het thuis opladen van een elektrische auto zijn goedkoop. Je ontvangt een factuur met het verbruik X de kilowattuurprijs van jouw vaste energieleverancier zoals Eneco, Engie, Essent, NLE, Budget energie en Pure energie, Vattenfall, Vandebron, Oxxio. Rekenen op zo’n €0,210 per kWh. De prijzen van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,80 p/100 km. Goed om te weten: een auto met benzinemotor kost circa €9,70 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een EV anno 2024 vergt 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Gelderland.

Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De specialist legt een aparte stroomgroep aan in jouw meterkast. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Van de stroomkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen met de monteur bespreek je wat de meest efficiënte route is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De ervaren laadpaal installateur in Lievelde monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of hij komt op een aparte paal.

Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Onderaan de streep is elke meterkast geschikt om elektrische voertuigen te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Let er wel op dat je groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De vroegere modellen werden geladen op 1-fase stroom (220V). Moderne EV’s hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Lievelde kan jou hierin ontzorgen. De tarieven hiervan bedragen circa €925. Belangrijk: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.

Wat is het verschil tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers (van laadkabels) kunnen we onderverdelen in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse en Amerikaanse merken. Model 2 zien we met name terug bij Europese leveranciers en fabrikanten. De gangbare elektrische auto’s in Lievelde zijn geschikt voor de type 2 stekker. Ook vrijwel alle openbare laadpunten hebben doorgaans ook een type 2 mennekes aansluiting.

Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Elke gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Oost Gelre heeft op dit moment geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Het alternatief is om een aanvraag te doen voor een openbaar laadpunt. Je kunt specifiek verzoeken of het oplaadpunt nabij jouw huis kan komen te staan. Bekijk ook www.oostgelre.nl.

Plaats een reactie