Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Daarbij komt ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. EV-rijders kiezen dan ook steeds vaker voor een privé laadpaal in Holten aan huis. Dankzij een particulier laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Mercedes EQA & Renault Twingo Electric. Niet meer wachten op een vrije plek en je hebt het snel terugverdiend. Middels onze vergelijker lees je praktische informatie over diverse soorten laadstations, bieden we een aantal handige kooptips en vind je ervaren leveranciers en installateurs die werken in jouw gemeente.
- Met een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, altijd 100% actieradius.
- Goedkope kilometer-tarieven door te laden op je eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis koop je al vanaf €985.
- Een thuis-laadstation verdien je terug in 5 – 10 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Holten
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het opladen van de accu van een EV zoals een Mini Electric kan op steeds meer plekken. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Holten kopen is steeds meer in trek. Laden gaat dan op een laagdrempelige manier en je hebt dan de zekerheid van een lange actieradius. Ook is het stukken betaalbaarder dan een laadpunt in de wijk. De kosten bestaan uit: de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kWh prijs voor de stroom (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is de beste keuze voor mijn EV en mijn woning/meterkast? In het gedeelte hieronder bespreken we belangrijke aspecten om over na te denken omtrent laadpaal laten installeren in Holten. Zie ook onze informatie over Milieu.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Holten kan je op twee verschillende manieren plaatsen. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een montagepaal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Analyseer de afstand tot de parkeerplek (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen installatie
Het 1 fase systeem kan laden met een standaard 230V aansluiting. Het systeem werkt dan op standaard 16A. Je kunt dan uitgaan van 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale laadvermogen is 11 kW. De 3-fase variant kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Holten. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
De voordeligste manier van opladen en altijd een vrije plek!
Laadkabel: los of vast
Je kunt kiezen voor een laadzuil met een zogeheten vaste kabel of een losse variant. Het grote voordeel van een vaste kabel is dat je ‘m sneller kunt aansluiten op jouw EV. Een ander pluspunt is dat de vaste kabels in meerdere maten verkrijgbaar zijn, tot wel 8 meter. Het grote nadeel is dat de kabel vaker gereinigd moet worden omdat deze sneller nat wordt (tenzij je binnen laadt). Wat we ook vaak horen is dat het een rommelig geheel wordt. Tenslotte is het in de praktijk zo dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Waarom er gekozen moet worden voor een losse kabel (of een socket) is de vrijheid in het opladen. Je gebruikt namelijk de stekker die je in de auto hebt liggen. Eveneens ligt de kabel niet zo in het zicht en blijft de kabel langer goed. Een punt van kritiek is dat er een extra stap is als je even kort wilt opladen. Eerst moet je de losse kabel erbij pakken, daarna sluit je ‘m aan. Een laadpaal zonder vaste kabel is doorgaans toch praktischer. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? Dan kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Holten.
Enkele of dubbele laadpaal
Er zijn 2 opties: een enkele of een dubbele laadpaal. Het onderscheid zit ‘m in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een enkele paal kan voor 1 EV de benodigde stroom leveren, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Heel erg praktisch voor huishoudens met 2 EV’s of voor zakelijke doeleinden.
Smart toepassingen
Laadpalen hebben tegenwoordig doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. Hierbij bekijk jij extra uitleg over slimme laadpunten en de nieuwste innovaties.
- Dynamic Load Balancing: beschermt tegen overbelasting van het energienetwerk.
- Peak shaving: met Peak Shaving kunt u voor uw laadstations een maximale capaciteit instellen.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: Laadzuil bedienen met eenvoudige gebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: eenvoudig laadsessies starten door uitsluitend in te pluggen.
- Abonnementen & Laadpas: automatische verrekening laadkosten.
Laadpaal installateur Holten vergelijken
De kosten van laadpalen lopen zeer uiteen. De prijs van een laadstation voor thuis varieert van €825 tot €3325. Het prijskaartje hangt met name af van de laadcapaciteit van het station. Hoe meer vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Ook kan je kiezen voor slimme opladers met extra extra’s als gezichtsherkenning die kostbaarder zijn. In het schema hieronder vind je de gemiddelde kosten laadpaal Holten. Soort laadpaal Laadcapaciteit Laadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €530- €630 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 – 6 uur €505- €600 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 5 uur €690- €775 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €845- €995
Goede merken
- EVBox:Weer- en schokbestendig.
- Wallbox (wandlader): Compatibel met alle elektrische auto’s.
- NewMotion: 24/7 ondersteuning van het serviceteam.
- Alfen: Montage aan wand of losstaand met optionele montagepaal.
- Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
- EVhub: De beste prijs/kwaliteit verhouding in de markt.
- Webasto: Uitstekende prijs/kwaliteit verhouding.
- Ecotap: Robuust en vandalismebestendig design.
- Blue Current: Geschikt voor alle elektrische voertuigen.
- Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Altijd en overal inzicht via de mobiele App.
- Tesla Wall Connector: Aanpasbare vermogensniveaus, compatibel met elke netaansluiting.
- NRGkick: Met slimme NRGkick plug-adapters altijd de juiste connector.
- Alternatieve marken: ABB, Etrel, Enovates, Eaton, Etrel, Keba, Schneider Electric , Hypercharger of Tritium, Zaptec, Circontrol, Xcharge.
Tarieven voor installatie 2024
De gemiddelde kosten van een voordelige laadpaal installeren in Holten variëren van €320 tot €1875. De totale kosten hangen af van of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Hoe groter het perceel, hoe meer er uitgegraven moet worden en des te meer kabel er aangeschaft moet worden.
Informatie over laadpassen
Optioneel wordt bij de installatie van een laadpaal voor een elektrische auto een abonnement genomen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, maar dan mis je wel enkele voordelen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen zo’n €4,75 op maandbasis.
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Laadsessies thuis verrekenen met werkgever.
- Eventueel kun je andere EV-bezitter bij jou laten laden.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Een goedkope laadpaal voor thuis?
Achterhaal ervaren deskundigen in de regio.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. Zo’n elektrische auto en jouw thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. In het onderstaande gedeelte vind je een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1034 kilometer op maandbasis. Met dit aantal kilometers calculeren we met welke kosten je rekening moet houden. In ons geval hanteren we de actuele prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Holten):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
Type | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,135 | €139,59 | €1675,08 |
Elektrisch | €0,047 | €48,60 | €583,18 |
Besparing | €0,088 | €90,99 | €1091,90 |
Laadpaal aanvragen gemeente Rijssen-Holten
Lease of koop jij een elektrische auto, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? Je kunt dan zo’n openbaar oplaadpunt in Holten aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Je beschikt zelf niet over voldoende vrije ruimte voor een laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente wijst uit of en in welke straat de laadzuil geactiveerd wordt. Ze overwegen daarbij zaken als toegankelijkheid en technische haalbaarheid. Elke bewoner kan hier gebruik van maken. Extra achtergrondinfo kan je bekijken op www.rijssen-holten.nl. Hier kan je ook lezen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Flink wat gemeenten verwijzen je door naar Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Vergelijk laadpassen.
Kaart met openbare laadpunten (november 2024)
Laadstations in Holten zijn veel beschikbaar. Iedere EV-bezitter heeft de mogelijkheid daar te laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De prijzen liggen tussen de €0,265 – €0,590 p/kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In het onderstaande kaartje treft jij de openbare laadstations in Holten. Check tevens oplaadpunten en aanbieders in Haarle, Nijverdal, Steenenkamer, Bathmen en Okkenbroek.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal op de parkeerplaats bij kantoor is een extra stukje service richting bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Zoek je naar opties voor een kantoorpand met tenminste 10 parkeerplaatsen? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet minimaal 10% een laadpunt hebben. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook nog eens het overwegen waard. Als ondernemer kun je profiteren van meerdere subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de aanschafprijs van een laadpaal afschrijven.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Verder kan je iets bijverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het laden.
Veelgestelde vragen (FAQ) over thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Een eigen laadpaal voor huis inclusief installatiewerk zit qua kostprijs tussen de €900 en €2500. De prijsindicatie komt tot stand door het soort systeem (softwarematige slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand van de woning tot de laadzuil (kabelmeters) en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost een auto thuis opladen?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals Eneco, NLE, Energiedirect, Budget energie, Engie en Vattenfall, Pure energie, Oxxio, PowerPeers. Rekenen op zo’n €0,240 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen daarmee uit op ongeveer €3,80 per 100 kilometer. Ter illustratie: een normale auto op benzine komt uit op zo’n €10,15 p/100 km. Als je kiest voor zonnepanelen kan je uiteindelijk zelfs gratis laden. Een EV anno 2024 eist 10 – 16 zonnepanelen om een jaar lang op zonne-energie te rijden in de provincie Overijssel.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De vakman zal enkele aanpassingen moeten doen in jouw meterkast. Dit voorkomt stroomuitval in en rondom je huis. Via dit stroompunt legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de installateur overleg je waar de laadpaal wordt geplaatst om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. Jouw laadpaal installateur in Holten zet het laadstation vast tegen de muur of op een losse paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Over het algemeen is elke woning geschikt om elektrische voertuigen te laden. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Hierbij is van belang of de woning de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De eerste modellen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De hedendaagse types vereisen een 3-fasen aansluiting. We spreken ook wel over krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Holten zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De tarieven hiervan bedragen circa €1050. Goed om te weten: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Stekkers van laadkabels zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 zien we vooral terug bij de merken die binnen de EU worden gemaakt. Een groot deel van de gangbare elektrische auto’s in Holten dien je op te laden met een type 2 stekker. Ook openbare laadpalen in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een eigen thuislaadpunt. Iedere provincie is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Rijssen-Holten biedt op het ogenblik geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt hierbij verzoeken of het oplaadpunt in de buurt van jouw woning geplaatst mag worden. Voor extra info verwijzen we je naar www.rijssen-holten.nl.