Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Dat heeft als gevolg dat de openbare oplaadplekken steeds voller raken. Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een handige laadpaal in Rijssen aan huis. Middels een laadstation op eigen terrein weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus of jouw Ford Mustang Mach-E GT. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en je hebt het snel terugverdiend. Op deze pagina bekijk je bruikbare informatie over meerdere soorten laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kom je in contact met leveranciers en installateurs bij jou in de regio.
- Door te investeren in een eigen elektrische laadpaal ben je veel goedkoper uit qua laadkosten.
- Een exclusieve paal voor je eigen wagen.
- Elke dag opnieuw een volle accu, zo profiteer je iedere dag van de maximale actieradius.
- Rijden zonder kosten op je eigen groene stroom met zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis bestel je al vanaf €970.
- Een thuis-laadstation kan je al terugverdienen in 6 – 8 jaar.
Inhoudsopgave
- Laadpaal voor thuis laten plaatsen
- Beste laadpaal specialisten Rijssen vergelijken november 2024
- Wat zijn de besparingen bij elektrisch rijden?
- Een openbaar laadstation aanvragen bij de gemeente Rijssen-Holten
- Kaart met openbare oplaadpunten
- Laadpalen voor zakelijk gebruik
- FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Rijssen
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van een elektrisch voertuig zoals de Audi Q4 Sportback e-tron kan op diverse manieren. Een eigen goedkope laadpaal Rijssen kopen is een goede investering. Het is gemakkelijk en snel en je hebt dan elk moment van de dag een volgeladen accu. Daarnaast is het een stuk voordeliger dan bij een laadpunt in de wijk. Je hebt te maken met de volgende kosten: de laadpaal zelf, de installatiekosten en de stroom / verbruikskosten (met zonnepanelen wordt het helemaal voordelig rijden). Het enige wat je nodig hebt is een eigen oprit/parkeerplaats. Welke laadpaal past bij mijn EV en mijn woning/meterkast? In onze keuzehulp kan je aan de slag met bruikbare informatie omtrent laadpaal laten installeren in Rijssen. Of klik door voor meer informatie over Duurzame mobiliteit.
Wallbox of laadpaal
Een laadstation Rijssen kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een montagepaal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Bekijk altijd goed de afstand van jouw EV en de laadplek om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen systeem
De 1-fase variant maakt gebruik van de reguliere 230V aansluiting. Daarmee behaal je standaard 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Ieder huis in Nederland heeft ten minste 1-fase(1x30a en/of 1x40a). Een 3-fase laadpaal onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Het maximale laadvermogen is 11 kW. Het 3-fase systeem kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt gemakkelijk de benodigde werkzaamheden laten uitvoeren door een elektricien in Rijssen. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een eigen oplaadpunt op de oprit?
De voordeligste manier van opladen en nooit meer in de rij bij een laadstation
Losse of vaste kabel
Er zijn grofweg 2 keuzes: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een kabel die afneembaar is. De meerwaarde van de vastzittende kabel is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Ook is het goed om te weten dat ze beschikbaar zijn in allerlei lengtes, bij Alfen bijvoorbeeld tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de kabel een minder lange levensduur heeft omdat deze onderhevig is aan weersomstandigheden(dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Een ander minpunt is dat het er wat rommelig bij hangt. Daarbij moet ook opgemerkt worden dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het handige van een losse kabel (net als socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Hiervoor gebruik je de kabel die af-fabriek is geleverd. Tevens ligt de kabel niet zo in het zicht en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Een negatief aspect is dat je een stap extra moet uitvoeren als je wilt laden. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, om vervolgens aan te sluiten op de EV en de wallbox. Het station met een losse kabel blijkt uit onderzoek het beste te werken. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In zo’n scenario hoef je jouw laadzuil niet weer opnieuw aan te passen. Alternatief: bekijk ook de snelladers in Rijssen.
Enkel of dubbel laadpaal: wat zijn de verschillen
Er zijn twee opties: één aansluiting of twee aansluitingen. Het verschil heeft te maken met het aantal EV’s dat op hetzelfde moment kunnen worden geladen. Een paal met 1 ingang heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, een dubbel laadstation heeft een dubbele capaciteit, en kan dus 2 auto’s laden. Erg handig wanneer je gezin over 2 voertuigen beschikt of voor zakelijke doeleinden.
Smart toepassingen
De huidige oplossingen hebben doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk tref jij alles wat je moet weten over slimme laadpunten en de verschillende opties.
- Dynamic Load Balancing: voorkomt dat er teveel stroom wordt gebruikt op 1 moment.
- Peak shaving: voorkom kosten die uw netbeheerder in rekening kan brengen bij het overschrijden van het piekvermogen.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: met bepaalde bewegingen activeer je laadsessies, of stop je juist een laadsessie.
- AutoStart / Plug&Charge: met autostart hoef je enkel een laadkabel in te pluggen om een laadsessie te starten.
- Abonnementen & Laadpas: laadkosten automatisch te verrekenen met je baas.
Laadpaal installateur Rijssen vergelijken
De aanschafprijzen van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De prijs van een laadstation voor thuis loopt uiteen tussen de €875 tot €3350. Het prijskaartje hangt met name af van de slimme functies, het abonnement en de laadcapaciteit. Des te hoger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Daarnaast zien we steeds meer slimme stations met mogelijkheden als gezichtsherkenning die in aanschaf duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Rijssen. Soort laadstation Laadcapaciteit Oplaadtijd Kosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,6 uur €535- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €510- €610 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €695- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,7 uur €835- €1020
Goede systemen
- EVBox:Altijd automatische software-updates.
- Wallbox (wandlader): Slimme Wifi & Bluetooth connectiviteit.
- NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
- Alfen: Dynamisch loadbalancen mogelijk dankzij slimme meter.
- Mennekes: Wereldwijde specialist voor industriële stekkervoorzieningen.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Volledig op afstand te beheren.
- Ecotap: Optioneel leverbaar met vaste kabel.
- Blue Current: Geschikt voor alle elektrische voertuigen.
- Chargepoint: Koppeling aan uw eigen afreken- of toegangssysteem.
- Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
- Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
- Andere opties: ABB, Delta, Enovates, Etrel, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge & Tritium, Efacec, Circontrol, Xcharge.
Prijzen voor installatie 2024
De prijzen voor een voordelige laadpaal installeren in Rijssen variëren van €300 en €2175. Dit wordt grotendeels bepaalt door of er bijvoorbeeld een 3-fase aansluiting aangelegd moet worden en de afstand tussen meterkast en de laadpaal. Des te groter deze afstand is, hoe meer boor/graafwerk noodzakelijk is en hoe meer kabels benodigd zijn.
Abonnementskosten laadpas
Eventueel wordt na de aanschaf van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Dit is (zeker als jij de enige gebruiker bent) geen noodzaak, echter zijn de pluspunten behoorlijk interessant. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen zo’n €6,00 (maandelijks).
- Inzicht in laadsessies en laadgedrag.
- Automatische verrekening werkgever.
- Gast Tarief instellen.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Laadpaal voor thuis kopen?
Check de beste installateurs in de regio.
Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden kan veel geld besparen. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt plus installatie verdien je vrij vlot terug. Onderstaand illustreren we dit met een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1035 kilometer per 4 weken. Met dit gemiddelde als uitgangspunt calculeren we met welke kosten je rekening moet houden. In het rekenvoorbeeld gaan we uit van de volgende kosten (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Rijssen):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Soort | Prijzen p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,140 | €144,90 | €1738,80 |
Elektrisch | €0,048 | €49,68 | €596,16 |
Besparing | €0,092 | €95,22 | €1142,64 |
Laadpaal aanvragen gemeente Rijssen-Holten
Rijd je elektrisch, maar kan je thuis geen laadpaal kwijt? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Rijssen aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Jouw woning is niet geschikt om zelf een laadpunt bij te installeren.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een minimale elektrische actieradius.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden neemt de gemeente de aanvraag in acht. De gemeente zal concluderen of en waar precies de laadzuil neergezet wordt. Ze onderzoeken facetten als bereikbaarheid en of het technisch kan. Elk huishouden kan er laden (hij is dus niet exclusief voor jou). Alle info is te vinden op www.rijssen-holten.nl. Hier kan je ook lezen of je een subsidie kunt krijgen. Veel gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Op EVplan.nl lees je ook alles over Betrouwbare laadpassen.
Openbare oplaadpunten bekijken (november 2024)
Laadstations in Rijssen zijn dagelijks beschikbaar. Iedereen met een abonnement mag daar in principe gebruik van maken. Het is een stuk duurder dan thuis laden. De prijzen bedragen tussen de €0,290 tot wel €0,620 per kWh. Een laadpas abonnement is noodzakelijk. In de onderstaande kaart bekijk je de openbare laadstations in Rijssen. Vergelijk ook oplaadpunten en leveranciers in Holten, Haarle, Nijverdal, Steenenkamer en Bathmen.
Informatie over laadpunten voor bedrijven (zakelijk)
Een laadpaal naast kantoor is heel praktisch voor bijv. je personeel en relaties. Bezit je een locatie met minimaal 10 parkeerplaatsen? Tegenwoordig is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidiemogelijkheden. Wist je dat je tot 75% van de investering kunt afschrijven?
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Zelf beslissen wanneer en hoe snel jij de investering voor de laadpaal afschrijft (tot 75%).
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): De mogelijkheid voor het aftrekken van kleine investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Verder kunnen bedrijven verdienen door externe gebruikers te laten betalen voor het laden.
FAQ met veelgestelde vragen over elektrisch laden
Welke tarieven worden gerekend voor een laadstation aan huis?
Een particulier laadpaal voor huis en laten installeren zit zo tussen de €1000 – €2025. De prijsindicatie hangt vooral af van het model laadzuil (met of juist zonder slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), het aantal benodigde kabelmeters en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het laten plaatsen van een extra stroomgroep of aardlekschakelaar.
Hoe duur is het om mijn auto thuis op te laden?
Een elektrische auto opladen met je eigen lader is het meest voordelig. Je betaalt de kilowattuurprijs gewoon direct aan jouw vaste energieleverancier zoals Engie, Essent, Eneco, NLE, Budget energie en Vandebron, Oxxio, Pure energie, Vattenfall. Rekenen op zo’n €0,235 per kWh. De onkosten van elektrisch autorijden kunnen we dan ramen op ongeveer €3,75 p/100 km. Vergeet niet: een benzineauto kost circa €10,10 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een reguliere EV eist 10 – 16 zonnepanelen om jaarlijks kostendekkend op zelfgeproduceerde zonne-energie te rijden in de provincie Overijssel.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De monteur plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in de stroomvoorziening van je woning. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Vanaf de meterkast loopt de kabel ondergrond naar de gewenste plek. Samen wordt besloten wat de beste manier is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in Rijssen monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een speciale paal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Al met al is elke meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Soms moet er wel wat aangepast worden. Het is daarbij wel essentieel dat de groepenkast de 1-fase of 3-fase-aansluiting voorgeïnstalleerd heeft. De vroegere modellen waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De nieuwste elektrische wagens kan je enkel laden met een 3-fasen aansluiting. Dit komt neer op krachtstroom. Hiermee wordt de auto veel sneller geladen. Een laadpunt installatiebedrijf in Rijssen zal je ondersteunen bij deze werkzaamheden. De totale onkosten bedragen circa €825. Bedenk wel: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Laadkabel stekkers verdelen we onder intype 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt doorgaans geïmplementeerd bij Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 zien we vooral terug bij merken uit Europa. Veruit de meest favoriete elektrische auto’s in Rijssen beschikken over een type 2 aansluiting. Ook openbare laadpunten in Nederland kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Heb ik recht op subsidie bij een laadpaal thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor het laten plaatsen van een thuislaadpunt. Iedere gemeente is vrij om hier eigen beleid voor te schrijven. De gemeente Rijssen-Holten biedt momenteel geen subsidie voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het openbare laadpunt dichtbij jouw woning kan komen. Een verzoek indienen kan op www.rijssen-holten.nl.