Elektrisch rijden zien we steeds meer. Door deze trend zien we ook dat openbare oplaadpunten meer en meer bezet raken. Overweeg dan zeker eens een privé laadpaal in Deurningen aan huis. Met behulp van een laadstation op eigen terrein weet je altijd zeker dat je de accu kunt opladen van jouw Skoda Enyaq iV 80 en/of DS 3 Crossback E-Tense. Altijd verzekerd van een laadpaal op jouw eigen oprit en het is erg goedkoop. Hier zoek je bruikbare informatie over verschillende laadstations, een handige keuzehulp en kom je in contact met leveranciers en installateurs uit de buurt.
- Door het toepassen van een eigen elektrische laadpaal kan je enorm veel besparen op de laadkosten.
- Nooit meer wachten tot er een paal vrij komt.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, zo beschik je dus altijd over een goede actieradius.
- Gratis rijden in combinatie met eigen zonnepanelen op je woning.
- Zo’n slimme laadpaal aan huis is er al vanaf €940.
- Een laadstation bij de woning verdien je al binnen 7 jaar terug.
Thema’s
Laadstation thuis plaatsen Deurningen
Elektrisch rijden wordt steeds populairder. Het opladen van de accu van een EV zoals een Volkswagen ID.4 1st kan op verschillende manieren. Een extra goedkope laadpaal Deurningen kopen biedt veel voordelen. Het werkt snel en veilig en je hebt dan elk moment van de dag een perfect opgeladen accu. Tevens is het veel betaalbaarder dan onderweg laden. De kosten worden gevormd door de eenmalige aanschafprijs, installatie en de kosten van jouw eigen stroom (deze stroom kan je natuurlijk zelf opwekken middels zonnepanelen). Je moet wel de beschikking hebben over een eigen oprit of garage. Welke laadpaal past bij mijn woning en auto? Verderop bespreken we handige tips en adviezen m.b.t. laadpaal laten installeren in Deurningen. Op deze website lees je ook meer over Voordeligste laadpaal.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Deurningen kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan tegen een muur worden bevestigd (wandbox) of op een speciale paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Houd rekening met de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV zodat je geen lange laadkabels nodig hebt.
1-fase of 3-fasen systeem
Het 1-fase laadstation gaat via de doorsnee 230V aansluiting. Hiermee heb je een minimaal vermogen van 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft minimaal een 1-fase aansluiting (1x30a). Een 3-fase laadpaal maakt gebruik van krachtstroom (400V). Het maximale vermogen is 11 kW. De 3-fase variant kan je elektrische auto in beperkte tijd volledig laden. Heb je thuis nog niet de beschikking over 3-fase groepen? Je kunt dan deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Deurningen. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een oplaadstation aan huis
Goedkoop en snel laden en altijd een vrije plek!
Losse of vaste kabel
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een vaste kabel/verbinding of een kabel die afneembaar is. Het grootste gemak van de vaste variant is dat je niet steeds de kabel uit jouw auto hoeft te halen. Een bijkomend voordeel is dat je ze in meerdere formaten en lengtes kunt kopen, tot wel 10 meter. Waar je op moet letten is dat de kabel in de praktijk vaak minder lang mee gaat omdat er water in de kabel kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Waar je ook rekening mee moet houden is dat het veel ruimte inneem (staat slordig). Ten derde is het goed om je te bedenken dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het grote voordeel van een losse kabel (ofwel een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Het laadproces doe je met de kabel die af-fabriek is geleverd. Verder ligt / staat de wallbox zo dus nooit in de weg en hoef je je geen zorgen te maken dat de kabel wordt aangetast door wind of regen. Een punt van kritiek is dat het altijd even iets langer duurt als je de accu gaat opladen. Je moet de kabel/stekker dan uit je koffer pakken, daarna sluit je ‘m aan. De oplossing met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? Dan hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Deurningen.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Je kan kiezen uit een enkelvoudig of dubbel laadstation. Hetgeen waar ze in verschillen is hoeveel voertuigen er aangesloten kunnen worden. Een enkele paal biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, met een dubbel laadsysteem kun je 2 EV’s op het station aansluiten. Heel erg praktisch voor huishoudens met 2 EV’s of juist voor bedrijven.
Slimme toepassingen
De huidige laadsystemen worden gekenmerkt door doorgaans geïntegreerde slimme laadfuncties. In de opsomming hieronder lees jij een uiteenzetting over slimme laadpunten en de toepassingen daarvan.
- Dynamic Load Balancing: automatische verdeling van het totaal beschikbare vermogen.
- Peak shaving: voorkom overschrijden van de maximale stroomcapaciteit van uw parkeervoorziening.
- Gezichtsherkenning: alleen bevoegde personen kunnen de laadpaal gebruiken.
- Gebarenherkenning: je hebt geen pasje, tag of sleutel nodig om een sessie te starten of stoppen.
- AutoStart / Plug&Charge: ideaal als het stroomverbruik niet geregistreerd hoeft te worden.
- Abonnementen & Laadpas: elke laadsessie wordt geregistreerd voor de administratie.
Laadpaal installateur Deurningen vergelijken
De prijzen van laadpalen laten een grote variatie zien. De kostprijs van een laadstation voor thuis varieert van €550 t/m €3375. De uiteindelijke prijs wordt voor het grootste gedeelte gevormd door het laadvermogen van het systeem. Des te hoger het vermogen, hoe sneller de batterij van de auto laadt. Bovendien zijn er allerlei slimme opladers met functies als Dynamic Load Balancing die duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Deurningen. Type laadstation Laadvermogen Oplaadtijd Investering 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,8 uur €500- €600 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €540- €605 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €670- €790 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €825- €1040
Populaire leveranciers
- EVBox:Standaard 3 jaar garantie.
- Wallbox (wandlader): Meest betrouwbare en veilige optie voor het opladen van je auto.
- NewMotion: ook veel opties voor zakelijke gebruikers.
- Alfen: Standaard energiemeter voor het verrekenen van stroom.
- Mennekes: Optioneel te verbinden met zonn-energie-installatie.
- EVhub: Leverancier die zich onderscheidt op prijs.
- Webasto: Plug & Charge (aansluiten en direct laden).
- Ecotap: Slimme stroomverdeling tussen de geschakelde laadstations met Smart Grid.
- Blue Current: Slim en fraai design met veel vermogen.
- Chargepoint: Zeer eenvoudige bediening en degelijk ontwerp.
- Myenergi / Zappi: Slimme daltarief instellingen mogelijk.
- Tesla Wall Connector: Razendsnel opladen van de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Flexibel en eenvoudig de laadstroom aanpassen.
- Ook interessant: ABB, Etrel, Enovates, Delta, Etrel, Hypercharger, Schneider Electric , Keba of Tritium, Xcharge, Zaptec, Efacec.
Installatietarieven 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Deurningen schommelen tussen de € 380 en ongeveer €2175. Dit hangt af van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe groter de te overbruggen afstand, hoe meer graafwerk er gedaan moet worden en hoe meer meters kabel er benodigd is.
Abonnementsprijzen laadpassen
Bij sommige aanbieders wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Men hoeft dat niet af te nemen, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van zo’n laadpaal abonnement liggen rond de €5,25 p/maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Laadkosten automatisch gefactureerd aan werkgever.
- Laat je gasten ook bij je thuis hun auto opladen.
- 24/7 helpdesk support.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Zoek de beste verkooppunten in de regio.
Gemiddelde besparing elektrisch rijden
Auto rijden is duur, met elektrisch rijden kan je flink besparen. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je al gauw terugverdiend, daarna begint de winst. In de tabel hieronder vind je een rekenvoorbeeld. Een Nederlandse automobilist rijdt gemiddeld 1045 kilometer op maandbasis. Met dit getal becijferen we wat je kunt besparen. In onze berekening gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Deurningen):
- Benzine rijden 2024: €0,135/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,047/km
Type | Prijzen p/km | Per maand | Per jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,135 | €141,08 | €1692,90 |
Elektrisch rijden | €0,047 | €49,12 | €589,38 |
Besparing | €0,088 | €91,96 | €1103,52 |
Laadpaal aanvragen gemeente Dinkelland
Een elektrische auto gekocht, maar is er geen ruimte voor een laadpaal? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? In deze gevallen mag jij een openbaar oplaadpunt in Deurningen aanvragen bij de gemeente. Houd rekening met verschillende voorwaarden:
- Op jouw eigen oprit is er geen ruimte voor een laadpunt.
- In je direct wijk zijn slechts beperkte openbare laadstations beschikbaar.
- De persoon die het indient moet eigenaar zijn van een EV/hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente beslist uiteindelijk of en op welke locatie de laadzuil geactiveerd wordt. Ze overwegen daarbij relevante zaken als zichtbaarheid en aanwezigheid van andere laadpunten. Elke EV-eigenaar mag hier parkeren en laden. Meer informatie is beschikbaar op www.dinkelland.nl. Hier kun je ook terecht voor vragen of de gemeente subsidies verstrekt. Veel Nederlandse gemeenten kiezen ervoor de exploitatie te laten verlopen via Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je zonder gedoe een openbare laadpaal aanvragen. Of check aanvullende informatie over Overzicht elektrische auto’s.
Openbare oplaadpunten bekijken (november 2024)
Laadstations in Deurningen zijn elke dag werkzaam. Iedereen met een laadpas kan terecht bij deze punten. Vergeleken met thuis laden is het vrij kostbaar. De prijzen schommelen tussen de €0,295 en €0,600 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In de onderstaande kaart bekijk je de openbare laadstations in Deurningen. Check tevens laadplekken en installateurs in Bentelo, Hengevelde, Ambt Delden, Delden en Diepenheim.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij je bedrijf biedt veel uitkomst voor bezoekers, klanten en eigen personeelsleden. Betreft het een parkeerterrein met 10 parkeerplekken of meer? Naar de nieuwste wetgeving moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen ook aantrekkelijk worden aangeschaft d.m.v. meerdere subsidieregelingen. Zo is er een regeling waarmee je wel 75% van de investeringskoten kunt afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, met name interessant voor startende ondernemers.
- Daarnaast kan je iets bijverdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het gebruik.
Alles wat je moet weten over thuis elektrisch laden
Wat kost zo’n eigen laadstation aan huis?
Het aankopen van een laadpaal inclusief plaatsing zit qua kostprijs tussen de €900 & €2275. De uiteindelijke kostprijs is afhankelijk van het model laadzuil (additionele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep aanleggen.
Wat kost een auto thuis opladen?
Thuis een elektrische auto opladen is het goedkoopst. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je stroomleverancier voor je woning zoals Eneco, NLE, Engie, Essent, Budget energie en Vattenfall, Vandebron, Pure energie, Oxxio. Dat is doorgaans zo’n €0,220 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden komen hierdoor uit op zo’n €3,95 per 100 kilometer. Om een indicatie te geven: een normale auto op benzine kost circa €10,20 per 100 kilometer. In combinatie met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een normale EV heeft ongeveer 8 – 16 zonnepanelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Overijssel.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De expert legt een nieuwe stroomgroep aan in je stroomkast. Op die manier kunnen alle apparaten in de woning veilig werken. Van dit stroompunt legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. In overeenstemming met de specialist bereken je wat de beste manier is om zo min mogelijk kabelmeters en graafwerk te realiseren. De laadpaal installateur in Deurningen zet het laadstation vast tegen de muur of bevestigt ‘m op een losse paal.
Is mijn woning geschikt voor een laadpaal?
Over het algemeen is iedere meterkast in staat om een elektrische auto te voorzien van stroom. Wel kunnen bepaalde aanpassingen nodig zijn. Hierbij is van belang of de woning beschikt over een 1-fase of 3-fase-aansluiting. De eerste elektrische voertuigen kon men nog opladen op 220V (1-fase). Nieuwere auto’s kunnen enkel worden opgeladen met een 3-fasen systeem. Dit kennen we ook als krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Deurningen kan jou hierin ontzorgen. De kosten daarvoor bedragen zo’n €875. Let op: stroomkosten voor vastrecht stijgen dan wel.
Wat zijn type 1 en type 2 stekkers?
Stekkers (van laadkabels) zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 is vooral te zien bij Japanse en Amerikaanse auto’s. Model 2 stekkers komen we tegen bij verschillende merken binnen de EU. De meeste gangbare elektrische auto’s in Deurningen kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden kun je gebruiken met deze type 2 mennekes stekker.
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Er bestaan geen landelijke subsidies voor een eigen thuislaadpunt. Elke provincie heeft een eigen beleid. De gemeente Dinkelland verschaft momenteel geen financiële ondersteuning voor de particuliere laadpaal. Je kunt het wel overwegen om een verzoek in te dienen voor een openbaar laadpunt. Je kunt vragen of de laadzuil in de buurt van jouw huis geïnstalleerd kan worden. Zie ook de website van de gemeente www.dinkelland.nl.