De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Een gevolg is dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. De oplossing is een slimme laadpaal in Zenderen aan huis. Met behulp van een zelfvoorzienend laadstation ben je altijd verzekerd van een plekje voor jouw Volvo XC40 P8 AWD Recharge & Renault Twingo Electric. Je hoeft niet meer te wachten op een vrije laadpaal en op de lange termijn is het ook nog eens hartstikke goedkoop. Op EVPlan.nl bekijk je waardevolle informatie over betrouwbare laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs bij jou in de regio.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal kan je heel goedkoop je eigen auto tanken.
- Je bent niet afhankelijk van andere weggebruikers.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Voordelige autorijden wanneer je er extra zonnepanelen bij neemt.
- Deze slimme laadpaal aan huis schaf je al aan voor €955.
- Een thuis-laadstation heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Index
Laadstation thuis plaatsen Zenderen
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren flink gegroeid. Het elektrisch laden van een EV zoals een MG ZS EV kan op steeds meer plekken. Een particuliere eigen goedkope laadpaal Zenderen kopen is een zeer interessante optie. Het werkt snel en veilig en je hoeft niet onzeker te zijn over een volgeladen accu. Daarbij is het stukken betaalbaarder dan een publiek laadpunt. De kosten bestaan uit: de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de kosten van jouw eigen stroom (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Alles wat je nodig hebt is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welke laadpaal is geschikt voor mij EV en woning? Hieronder bespreken we een aantal zaken waar je rekening mee moet houden ten aanzien van laadpaal laten installeren in Zenderen. Zie ook aanvullende informatie over Blog over elektrisch rijden.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Zenderen kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Het kan als een wandbox aan een muur gemonteerd worden of op een paal. Verder zijn er geen verschillen. Bekijk altijd goed de afstand tot de parkeerplaats van jouw EV (dan heb je minder kabels nodig).
1-fase of 3-fasen station
Een 1-fase laadzuil werkt met de standaard 230 voltage. Daarmee behaal je standaard 16A. Je zit dan op maximaal 3.7 kW laadvermogen. Elke woning in Nederland heeft minstens (1x30a of 1x40a). De 3-fase variant onderscheidt zich doordat deze gebruik maakt van krachtstroom (400 v). Reken dan op z’n 11 kW laadvermogen. Een 3-fase laadzuil kan dus wel 3 keer zo snel jouw accu opladen. Heb je nog niet de beschikking over krachtstroom? Je kunt hierin investeren en jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Zenderen. Als laatste dien je een verzoek in bij de netbeheerder om jouw energieaansluiting aan te passen.
Een oplaadpaal aan huis?
De voordeligste manier van opladen en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Er kan gekozen worden uit 2 opties: een laadzuil met een geïntegreerde vaste kabel of een verplaatsbare kabel. Het grote voordeel van een vastzittende kabel is dat je eenvoudig en snel de auto kunt opladen. Een bijkomend voordeel is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij EV-box tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de kabel wat sneller vies wordt omdat deze sneller nat wordt (dit gebeurt natuurlijk niet als je binnen oplaadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er wat rommelig bij hangt. Tenslotte moet je er rekening mee houden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het gemak van een losse kabel (als mede een socket) is dat elke soort EV kan opladen. Je pakt namelijk de kabel die af-fabriek is geleverd. Ook ligt de kabel niet zo in het zicht en zal de levensduur van de stekker flink toenemen. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra stap is als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet dan altijd alles uit de auto halen, om daarna het geheel te connecten. Het station met een losse kabel krijgt tegenwoordig vaak de voorkeur. Neem je over een tijdje een nieuwe EV? In dat geval kan je gewoon jouw huidige paal blijven gebruiken. Alternatief: kies ook eens voor snelladers in Zenderen.
Enkel of dubbel laadstation
We onderscheiden twee soorten: een enkele of een dubbele laadpaal. Het verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekker aansluiting biedt voldoende elektriciteit voor 1 EV, een dubbel laadpunt kan 2 auto’s tegelijk laden. Nuttig als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken of wanneer je een extra service wil bieden aan bezoekers.
Innovatieve functies
De nieuwste laadsystemen herbergen vaak ingebouwde slimme laadfuncties. Hierbij check je meer achtergrondinfo over slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: past laadvermogen automatisch aan op beschikbare hoeveelheid stroom.
- Peak shaving: zorgt dat het gebruik tijdens de piekmomenten binnen de grenzen blijft.
- Gezichtsherkenning: laadpalen kunnen worden ontgrendeld wanneer een geautoriseerde persoon voor de laadpaal staat.
- Gebarenherkenning: gebruik handgebaren om een laadsessie te openen (zonder pasjes).
- AutoStart / Plug&Charge: ook wel plug & charge, direct laden zonder pasje.
- Abonnementen & Laadpas: mogelijkheid om gastgebruik toe te staan.
Laadpaal installateur Zenderen vergelijken
Die consumentenprijzen van laadpalen lopen zeer uiteen. De kostprijs van een laadstation voor thuis varieert van €775 t/m €3225. De prijs wordt bepaald door de laadcapaciteit van het station. Hoe krachtiger het vermogen, hoe sneller je de batterij maximale hebt geladen. Bovendien zien we steeds meer slimme wallboxen en palen met extra opties als gezichts- en gebarenherkenning die een hogere verkoopprijs hebben. Onze experts geven hieronder een inschatting van de kosten laadpaal Zenderen. Laadstation type Laadcapaciteit Tijd volle batterij Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 10,5 uur €545- €610 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €520- €625 3-fase laadpaal 11 kW 4- 5 uur €690- €760 3-fase laadpaal 22 kW 1,8 – 2 uur €855- €1020
Betrouwbare leveranciers
- EVBox:Vakkundige en gecertificeerde.
- Wallbox (wandlader): Altijd inzicht in je laadsessies.
- NewMotion: altijd met Dynamic Power Management.
- Alfen: Slimme functies tegen een aantrekkelijke prijs.
- Mennekes: Ruim aanbod laadzuilen, wandladers en kabels.
- EVhub: Aantrekkelijk design, stevig en relatief goedkoop.
- Webasto: Populaire Pure en Live modellen scherp geprijsd.
- Ecotap: Met slimme functies als Smart Grid en Load Balancing.
- Blue Current: Compact systeem met slimme functies.
- Chargepoint: Een fraaie laadpaal in 11 kW of 22 kW uitvoering.
- Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
- Tesla Wall Connector: De beste keuze voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Met App voor inzicht in stroomverbruik en laadkosten.
- Andere opties: ABB, Etrel, Delta, Enovates, Etrel, Flexicharge, Hypercharger, Keba en Tritium, Zaptec, Xcharge, Circontrol.
Installatiekosten 2024
De geschatte kosten van een voordelige laadpaal installeren in Zenderen komen uit tussen de €310 & €1925. De prijs wordt bepaald door of jouw meterkast al geschikt is voor een (3-fase) laadstation en afstand tussen meterkast en de locatie van de laadpaal. Des te groter deze afstand is, hoe meer boor- en graafwerk er uitgevoerd moet worden en hoe meer prijzige kabels aangelegd moeten worden.
Laadpas bij laadpaal aan huis
Bij sommige aanbieders wordt bij de installatie van jouw laadpaal voor een elektrische auto een speciaal abonnement gekozen. Als je de enige gebruiker van de paal bent is dit zeker niet noodzakelijk, maar dan mis je wel enkele voordelen. De tarieven van zo’n laadpaal abonnement bedragen ongeveer €3,50 (maandelijks).
- Inzicht in je laadsessies.
- Automatische facturering en verrekening.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Profiteer van 24/7 service en updates.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Check ervaren adviseurs die werken in je omgeving.
Hoeveel kan ik besparen met elektrisch rijden?
Elektrisch rijden is behalve goed voor het milieu ook goed voor de portemonnee. De elektrische auto zelf en het thuislaadpunt zelf kennen een aantrekkelijke terugverdientijd. Op deze pagina kun je aan de slag met een rekenvoorbeeld. De Nederlander rijdt om en nabij de 1057 km per 4 weken. Op basis van dit gemiddelde becijferen we hoeveel je bespaart met elektrisch rijden. Hierbij kiezen we voor de volgende tarieven (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Zenderen):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Type | Tarieven p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,140 | €147,98 | €1775,76 |
Elektrisch | €0,048 | €50,74 | €608,83 |
Besparing | €0,092 | €97,24 | €1166,93 |
Laadpaal aanvragen gemeente Borne
Rijd je elektrisch, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En heb je in jouw directe omgeving niet echt mogelijkheden van een openbaar laadpunt? Op dat moment kan jij zo’n openbaar oplaadpunt in Zenderen aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Er is op je eigen kavel geen ruimte voor een laadpunt.
- Er is op dit moment rondom je woning geen openbaar laadstation.
- De aanvrager moet in het bezit zijn van een EV of hybride auto met een noemenswaardige actieradius.
Wanneer je voldoet aan de gestelde eisen bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en in welke omgeving de laadzuil werkzaam zal worden. Hierbij bekijken zij aspecten zoals bereikbaarheid en parkeerdruk. Elke EV-rijder mag hier parkeren en laden. Meer informatie is beschikbaar op www.borne.nl. Hier kan je ook lezen of er eventueel subsidie beschikbaar is. Flink wat gemeenten laten alles uitvoeren door Openbaarladen.nl. Op dit portaal kan je heel eenvoudig een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Elektrisch v.s. benzine.
Vind openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Zenderen vind je op steeds meer plekken. Iedereen met een EV kan hier laden. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De kosten lopen uiteen tussen de €0,260 en €0,555 per kWh. Het is belangrijk dat je een laadpas abonnement hebt (bijv. van New Motion of Eneco). In het onderstaande kaartje zie je alle openbare laadstations in Zenderen. Check tevens oplaadplekken en installateurs in Harbrinkhoek, Mariaparochie, Aadorp, Saasveld en Rossum.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij je werk is een prettige service voor werknemers en klanten. Gaat het om een gebouw met 10 parkeerplekken of meer? Op grond van de nieuwe wet- en regelgeving moet ten minste 10% beschikken over een laadpunt. Zakelijke laadpalen hebben veel financiële voordelen waaronder de huidige subsidieregelingen vanuit de overheid. Dit maakt het mogelijk om als ondernemer tot 75% van de investeringskosten af te schrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Speciale regeling voor groene investeringen vanaf €2.500 (tot 36% aftrekbaar).
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een mogelijkheid voor investeringen in kleine bedrijfsmiddelen, vooral toegepast voor startende bedrijven.
- Daarnaast kan je extra geld verdienen door de paal openbaar te stellen en anderen te laten betalen voor het opladen.
Informatie over thuis elektrisch laden
Een laadstation aan huis laten installeren, wat kost het?
Een privé laadpaal aan huis inclusief installatiewerk kost +/- tussen de €1000 en €2525. De totale investering is afhankelijk van het type laadpaal (additionele slimme functies), de benodigde capaciteit (laadvermogen), de totale afstand tussen meterkast en de laadplek en het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden zoals het plaatsen van een aardlekautomaat of nieuwe groep.
Wat betaal ik voor een volle accu?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. Je betaalt de kilowattuurprijs direct aan je eigen energieleverancier zoals NLE, Energiedirect, Budget energie, Eneco, Essent en Pure energie, PowerPeers, Vattenfall, Vandebron. Rekenen op zo’n €0,235 per kWh. De tarieven van elektrisch autorijden liggen tegenwoordig rond de €3,80 p/100 km. Even om te vergelijken: een normale auto op benzine komt uit op zo’n €10,25 per 100 kilometer. Als je laadt met eigen zonnepanelen kost de stroom je helemaal niets meer. Een reguliere EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Overijssel.
Hoe gaat de installatie van het laadpunt?
De installateur kan indien noodzakelijk een stroomgroep aanleggen in de stroomvoorziening van je woning. Dit zorgt voor een optimale stroomverdeling in huis. Van de meterkast vind de kabel via de kruipruimte de weg naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten waar de laadpaal wordt geplaatst om het graafwerk te beperken. De gecertificeerde laadpaal installateur in Zenderen monteert jouw laadpunt tegen de muur (wallbox) of op een losse paal.
Welke aanpassingen in mijn meterkast zijn nodig?
Over het algemeen is elke woning geschikt om elektrische voertuigen te laden. Soms moet er wel wat aangepast worden. Let er wel op dat je groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De eerste elektrische voertuigen konden nog overweg met 1-fase 220V stroom. De huidige types hebben meer vermogen nodig (3-fasen laadpaal). Dit noemen we ook wel krachtstroom. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Zenderen kan het allemaal juist aansluiten. De totale onkosten bedragen circa €975. Belangrijk: een nieuwe aansluiting kan resulteren in een hoger vastrecht.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel stekkers heb je in 2 soorten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt gebruikt door Amerikaanse en Japanse merken. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door de Europese leveranciers. Veruit de meest favoriete elektrische auto’s in Zenderen kunnen opgeladen worden met de type 2 stekker. Ook openbare laadpunten in Nederland zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Is er een subsidie mogelijk voor een laadpaal bij mij thuis?
Er zijn geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Elke regio kan echter afwijken van de landelijke regels. De gemeente Borne verstrekt momenteel geen subsidies of korting op een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een nieuw openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt hierbij verzoeken of deze laadpaal niet al te ver van jouw woning geplaatst mag worden. Voor meer info en aanvragen zie www.borne.nl.