De grote opmars van elektrisch rijden is begonnen. Hierdoor zien we ook dat er soms geen openbare oplaadplek te vinden is. Het is dan mogelijk om te gaan voor een slimme laadpaal in Brucht aan huis. Middels een zelfvoorzienend laadstation hoef je niet bang te zijn voor een lege accu van jouw Audi e-tron GT of bijvoorbeeld de DS 3 Crossback E-Tense. Je kunt altijd direct je auto aan de lader zetten en het is erg goedkoop. Op deze pagina bekijk je uitgebreide informatie over meerdere type laadpalen, helpen we je bij het kiezen van het juiste product en kun je direct een offerte aanvragen bij installateurs bij jou in de regio.
- Met behulp van jouw eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Je bent niet afhankelijk van het openbaar netwerk.
- Elke ochtend beginnen met een volle accu, en dat betekent altijd een optimale actieradius.
- Voordelige autorijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Deze slimme laadpaal aan huis is al te koop voor €985.
- Een laadstation bij de woning heeft een terugverdientijd van 7 à 8 jaar.
Onderwerpen
Laadstation thuis plaatsen Brucht
Elektrisch rijden is sterk in opkomst. Het laden van een elektrisch voertuig als onder andere de Hyundai Kona Electric 64 kWh kan op steeds meer plekken. Een eigen goedkope laadpaal Brucht kopen is iets wat je zeker moet overwegen. Nooit meer in de rij bij een laadstation en je kunt rekenen op een goede actieradius. Daarbij is het een stuk voordeliger dan bij onderweg laden. De kosten worden gevormd door de initiële aanschaf + installatie en de verbruikskosten (die je zelf kunt opwekken met zonnepanelen). Het enige wat je verder moet hebben is een eigen oprit of parkeerplaats (garage). Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn situatie? Hierbij delen we belangrijke aspecten om over na te denken voor laadpaal laten installeren in Brucht. Op deze website lees je ook meer over Elektriciteitsnet.
Wallbox of vaste laadpaal
Een laadstation Brucht kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je kunt het bevestigen tegen een muur (wandbox) of op een losse paal. Er zit verder geen verschil tussen deze opties. Bekijk kritisch de afstand tot de parkeerplek om lange dure laadkabels te vermijden.
1-fase of 3-fasen installatie
De 1 fase installatie is compatibel met de reguliere 230V aansluiting. Het heeft een standaard vermogen van 16A. Het laadvermogen is dan max. 3.7 kW. Elk adres beschikt over zo’n 1-fase aansluiting (1x30a of 1x40a). Een 3-fase laadpaal biedt je tot wel 3x 230V aan capaciteit. Het maximale laadvermogen is 11 kW per uur. De 3-fase installatie kan dus opladen in veel kortere tijd (snelladen). Beschik je nog niet over een 3-fase installatie? Tegen een kleine meerprijs kan je deze krachtstroomaansluiting laten aanleggen door een erkende elektricien in Brucht. Vervolgens doe je een aanvraag bij de netbeheerder om de capaciteit te vergroten.
Jouw eigen oplaadpunt laten plaatsen
Goedkoop laden en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: los of vast
Er zijn eigenlijk 2 mogelijkheden: een laadzuil met een vaste kabel en stekker of een kabel die afneembaar is. De meerwaarde van een vaste kabel is dat je niet eerst een losse kabel uit je koffer hoeft te halen. Wat hierbij ook handig is is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, bij EV-box tot wel 8 meter. Een punt van kritiek is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (dit is natuurlijk niet het geval als je binnen laadt). Wat je ook vaak ziet is dat het er niet zo netjes uit ziet. Als laatste moet ook opgemerkt worden dat je niet alle EV’s kunt laden met een vaste kabel.
Het gemak van een losse kabel (ofwel een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Daarvoor neem je de kabel die af-fabriek is geleverd. Ook oogt het netter en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Het belangrijkste nadeel is dat er een extra stap is als je jouw auto gaat laden. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, om daarna het geheel te connecten. Een laadpaal zonder vaste kabel is doorgaans toch praktischer. Koop je over een paar jaar een nieuw elektrisch voertuig? In zo’n geval hoef je het laadpunt niet om te bouwen. Tip: zoek ook eens naar snelladers in Brucht.
Verschil enkele en dubbele laadpaal
Men kan kiezen voor een enkelvoudig of dubbel laadstation. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je op 1 moment kunt opladen. Een enkelvoudige paal heeft 1 ingang, en kan dus maar 1 auto laden, met een dubbel laadstation kun je 2 EV’s tegelijkertijd aansluiten. Dit is praktisch als je meerdere elektrische voertuigen in het gezin hebt en natuurlijk voor zakelijke parkeerplaatsen.
Innovatieve functies
De nieuwe generatie laadoplossingen hebben meer en meer slimme laadfuncties. In het gedeelte hieronder vind jij meer informatie over slimme laadpunten en de praktische functies voor thuis.
- Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
- Peak shaving: een maximale capaciteit instellen voor alle laadstations.
- Gezichtsherkenning: dit zorgt ervoor dat niemand anders ongevraagd gebruik kan maken van jouw station.
- Gebarenherkenning: Geen pasje of sleutel meer nodig, enkel een simpel gebaar.
- AutoStart / Plug&Charge: perfect als jij de enige bent die gebruik maakt van het laadstation.
- Abonnementen & Laadpas: houd overzicht over jouw laadstation(s) en laadsessies.
Laadpaal installateur Brucht vergelijken
De kosten van laadpalen lopen zeer uiteen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis varieert van €525 t/m €3250. De tarieven worden o.a. gecalculeerd op basis van het totale laadvermogen van de installatie. Hoe hoger het vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. Tevens heb je de keuze uit slimme wallboxen en palen met leuke mogelijkheden als gezichts- en gebarenherkenning die duurder zijn. In de lijst hieronder staan de huidige kosten laadpaal Brucht. Type station Laadvermogen Oplaadtijd Prijzen 1-fase laadpaal 3,7 kW 12 uur €530- €620 1-fase laadpaal 7,4 kW 5 uur €520- €650 3-fase laadpaal 11 kW 4 uur €665- €795 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 – 2 uur €870- €1010
Betrouwbare merken
- EVBox:Weer- en schokbestendig.
- Wallbox (wandlader): De beste manier van elektrisch opladen.
- NewMotion: gecertificeerde boxen die weerbestendig zijn.
- Alfen: SIM-lock vrije laadstations.
- Mennekes: Altijd optimaal op de hoogte met de Charge App.
- EVhub: Stevige en krachtige laadpalen voor een scherpe prijs.
- Webasto: Populaire systemen al vanaf €595,00.
- Ecotap: Voor elke Plugin Hybride en/of volledige elektrische auto.
- Blue Current: Geschikt voor 1-fase en 3-fase ladende auto’s.
- Chargepoint: Montage aan de wand of op een paal mogelijk.
- Myenergi / Zappi: Direct klaar voor gebruik zonder verborgen kosten.
- Tesla Wall Connector: Ons advies voor de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: De perfecte oplossing om te laden op de camping.
- Ook interessant: ABB, Eaton, Delta, Etrel, Etrel, Flexicharge, Schneider Electric , Keba of Tritium, Zaptec, Circontrol, Efacec.
Installatietarieven 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Brucht lopen uiteen tussen de €420 en plus minus €1800. Dit is afhankelijk van een verwachting van de diverse installatie-uren (arbeid), meterkast aanpassingen en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Des te groter deze afstand is, hoe meer graafwerk/boorwerk er bij komt en zal ook het aantal kabelmeters toenemen.
Laadpas
Doorgaans wordt bij het plaatsen van een laadpaal voor een elektrische auto een extra abonnement genomen. Het is absoluut niet verplicht, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen circa €6,00 (maandelijks).
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Automatisch je stroomkosten laten verrekenen.
- Je kunt gebruik maken van betaald gastgebruik.
- Vaak zit er een 24/7 storing service inbegrepen bij het abonnement.
Laadpaal thuis laten plaatsen?
Check populaire leveranciers uit jouw omgeving.
Rekenvoorbeeld besparing elektrisch rijden
Elektrisch rijden is goed voor een schone lucht, maar bespaart ook veel geld. De investering in een elektrische auto en het thuislaadpunt heb je snel terugverdiend. Bijgaand maken we het duidelijk middels een rekenvoorbeeld. Een Nederlander rijdt zo’n 1090 km per maand. Hiermee verwachten we wat de verwachte kostenbesparing is. In onze begroting zijn de volgende tarieven van toepassing (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Brucht):
- Benzine rijden 2024: €0,140/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,048/km
Soort | Tarieven p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine rijden | €0,140 | €152,60 | €1831,20 |
Elektrisch rijden | €0,048 | €52,32 | €627,84 |
Besparing | €0,092 | €100,28 | €1203,36 |
Laadpaal aanvragen gemeente Hardenberg
Rijd je elektrisch, maar is er onvoldoende ruimte voor een eigen laadstation? En is er in jouw directe omgeving nog een openbaar laadpunt? In dat geval kan je een openbaar oplaadpunt in Brucht aanvragen bij de gemeente. Er gelden hiervoor wel aanvullende voorwaarden:
- Je hebt niet genoeg ruimte voor een eigen laadpunt.
- Je kunt nog niet terecht bij een openbaar laadstation in de omgeving.
- De indiener beschikt over een EV/hybride auto met een actieradius boven de minimale aantal kilometers.
In de situaties waarin voldaan wordt aan de voorwaarden bekijkt een ambtenaar jouw aanvraag. De gemeente heeft altijd de beslissingsbevoegdheid als het gaat om of en waar de laadzuil komt te staan. Hierbij bekijken zij aspecten zoals bereikbaarheid en veiligheid. Elke inwoner kan hier gebruik van maken. Updates en informatie is terug te lezen op www.hardenberg.nl. Hier kan je ook lezen of de gemeente subsidies verstrekt. Steeds meer gemeenten schieten de aanvraag in bij Openbaarladen.nl. Via deze website kan je in een paar stappen een openbare laadpaal aanvragen. Of bezoek onze pagina over Laadpaal plaatsen.
Vind openbare oplaadpunten in de buurt (november 2024)
Laadstations in Brucht zien we steeds meer. Iedereen met een EV kan daar gebruik van maken. Het is echter wel redelijk aan de prijs. De kosten schommelen tussen de €0,255 – €0,610 per kWh. Let op: een laadpas abonnement is een vereiste. In de onderstaande kaart bekijk jij de openbare laadstations in Brucht. Op deze site vind je ook laadstations en installatiebedrijven in Bruchterveld, Kloosterhaar, Sibculo, Mariënberg en Bergentheim.
Zakelijke laadpunten
Een laadpaal bij je werk kan worden gebruikt door je eigen werknemers, maar ook voor zakelijke relaties. Heb je een kantoor of bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de laatste regelgeving is het verplicht dat 10% van de parkeerplekken een laadpunt heeft. Zakelijke laadpalen zijn financieel ook erg interessant. Zo zijn er een aantal subsidieregelingen. Zo kan je tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven op een zelfgekozen moment.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% van de investeringskosten aftrekken van de fiscale winst.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Tot 75% van de investeringskosten afschrijven op een tijdstip dat je zelf kiest.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een manier om kleine investeringen af te schrijven, erg relevant voor de beginnende bedrijven.
- Daarbovenop kan je iets bijverdienen door een tarief in te stellen voor derden voor het opladen.
Veelgestelde vragen aangaande thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een thuis-laadpaal inclusief installatie kost tussen de €950 en €2125. De definitieve prijs is afhankelijk van het type en model (additionele slimme functies), het totale laadvermogen, de afstand tussen meterkast en locatie van de laadbox en de additionele werkzaamheden in de meterkast zoals een extra groep aanleggen.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het is het goedkoopste om thuis je elektrische auto op te laden. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw leveranciers van energie zoals Essent, Budget energie, NLE, Energiedirect, Eneco en Oxxio, Vattenfall, PowerPeers, Vandebron. Dat is doorgaans zo’n €0,215 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,35 per 100 kilometer. Ter illustratie: een gemiddelde benzineauto kost je al snel €10,35 p/100 km. Als je het integreert met zonnepanelen kan je na een aantal jaren zelfs zo goed als gratis laden. Een EV anno 2024 heeft zo’n 12 – 14 panelen nodig om per jaar op eigen zonne-energie in alle kilometers te kunnen voorzien in de provincie Overijssel.
Hoe wordt het geïnstalleerd?
De monteur treft de nodige voorbereidingen in het centrale stroompunt in je huis. Zo zal het stroomnet in huis niet overbelast raken. Vanuit dit stroompunt legt men de benodigde kabels aan richting de installatie plek. Samen met de installateur overleg je waar het laadpunt het beste kan komen om graafwerk en benodigde kabels te beperken. De laadpaal installateur in Brucht plaatst het als wallbox aan de muur of op een montagepaal.
Moet er wat omgezet worden in mijn meterkast?
Doorgaans is elke woning geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Soms moet er wel eerst een installateur bij komen. Achterhaal of de groepenkast met een 1-fase of 3-fase-aansluiting is uitgerust. De allereerste elektrische auto’s waren geschikt voor een 1-fase 220v aansluiting. De actuele elektrische voertuigen vereisen wat meer capaciteit (3-fasen laadpunt). Dit komt neer op krachtstroom. Zo kan je veel sneller laden. Een laadpunt installatiebedrijf in Brucht kan jou hierin ontzorgen. De geschatte kosten van zo’n service bedragen ongeveer €1125. Bedenk wel: door deze verzwaring betaal je mogelijk een hoger vastrecht.
Moet ik een type 1 of type 2 stekker hebben?
Laadkabel + stekkers zijn verkrijgbaar in type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 worden geproduceerd door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 stekkers worden met name gebruikt door de Europese leveranciers. Veel van de gangbare elektrische auto’s in Brucht kan je laden met zo’n type 2 stekker. Ook de openbare (snel)laadpunten in Nederland en onze buurlanden hebben ook standaard type 2 aansluitingen.
Kan ik subsidie krijgen voor een laadpaal bij mij thuis?
Op dit moment zijn er geen landelijke subsidies voor een thuislaadpunt op eigen terrein. Iedere regio kan hier wel een eigen beleid op maken. De gemeente Hardenberg verschaft op dit ogenblik geen financiële regelingen voor een particuliere laadpaal. Je kunt er wel over nadenken om een openbaar laadpunt aan te vragen. Je kunt specifiek verzoeken of deze laadpaal dichtbij jouw woning kan komen te staan. Voor meer info en aanvragen zie www.hardenberg.nl.