Elektrisch rijden zien we steeds meer. Dit resulteert in het feit dat de aanwezige openbare oplaadpunten steeds meer in trek zijn. De oplossing is een privé laadpaal in Ane aan huis. Op basis van een particulier laadstation geniet je iedere morgen van een opgeladen accu van jouw Tesla Model 3 Standard Range Plus + DS 3 Crossback E-Tense. Niet langer zoeken naar een vrij laadstation en het is veel voordeliger. Hier ontdek je bruikbare informatie over betrouwbare laadstations, geven we een duidelijk stappenplan en kom jij in contact met vakkundige experts voor installatiewerk uit jouw gemeente.
- Door te kiezen voor een eigen elektrische laadpaal worden je kilometers nog goedkoper.
- Niet afhankelijk van de beschikbaarheid van een openbare laadpaal.
- Iedere morgen wegrijden met een opgeladen accu, en dus een maximale actieradius.
- Spotgoedkoop rijden door je wagen op te laden met eigen zonnepanelen.
- Een slimme laadpaal aan huis kun je al aanschaffen vanaf €910.
- Jouw eigen laadstation heeft normaal gesproken een terugverdientijd van zo’n 7 jaar.
Index
- Een eigen laadpaal aan huis laten plaatsen
- Beste laadpaal installatiebedrijven Ane vergelijken november 2024
- Ben ik goedkoper uit met een elektrische auto?
- Een laadstation aanvragen via de gemeente Hardenberg
- Overzicht met openbare oplaadpunten
- Laadpalen bij je bedrijf
- De meest gestelde vragen (FAQ) over elektrisch laden
Laadstation thuis plaatsen Ane
Elektrisch rijden is iets wat we steeds meer zien. Het laden van een elektrisch voertuig als onder andere de Audi Q4 e-tron kan op verschillende manieren. Een eigen goedkope laadpaal Ane kopen is een uitstekend idee. Hij is altijd beschikbaar en je kunt rekenen op een optimale actieradius. Overigens is het veel betaalbaarder dan een laadstation in de omgeving. Wel heb je te maken met de prijs van de wallbox, de aansluitkosten en de stroom / verbruikskosten (het gebruik van eigen zonnepanelen wordt aangeraden). Uitgangspunt hierbij is wel dat je beschikt over een garage of eigen oprit. Welk laadstation moet ik kiezen voor mijn woning en auto? In onze keuzehulp kan je aan de slag met een aantal zaken waar je rekening mee moet houden voor laadpaal laten installeren in Ane. Zie ook aanvullende informatie over Beste laadpassen.
Vrije laadpaal of wallbox
Een laadstation Ane kan op verschillende manieren worden gemonteerd. Je zet ‘m vast aan de muur als wandbox of op een speciale paal. Voor de rest werkt het precies hetzelfde. Bekijk kritisch de afstand tussen de auto en de laadplek (zo kun je besparen op de kabellengte).
1-fase aansluiting of 3-fasen aansluiting
Het 1-fase laadstation functioneert met de standaard 230 voltage. Daarmee behaal je standaard 16A. Dit geeft een laadvermogen van +/- 3.7 kW. Elke woning in Nederland heeft sowieso een 1-fase aansluiting (1x30a). De 3-fase variant maakt gebruik van 3x230V en heeft een vermogen van 16A of 32A. Het laadvermogen is dan max. 11 kW. Het 3-fase systeem is dus in staat om veel sneller auto’s op te laden. Heb je geen 3-fase aansluiting? Je kunt hierin investeren en jouw meterkast in orde laten maken door een elektricien in Ane. De netbeheerder kan vervolgens de capaciteit van de energieaansluiting veranderen.
Een eigen oplaadpunt aan huis
Goedkoop laden en niet meer zoeken naar een vrij laadstation
Laadkabel: vast of los
Je hebt de keuze uit een laadzuil met een vaste kabel of een afneembare/losse kabel. Het belangrijkste voordeel van de vaste variant is dat de drempel om even snel op te laden lager is. Een ander pluspunt is dat je ze in XL-formaat kunt bestellen, tot wel 8 meter. Belangrijk nadeel is dat de levensduur van de kabel minder is omdat er regen/sneeuw of andere viezigheid in de kabel kan komen (uitzondering is natuurlijk als je binnen kunt laden). Een ander minpunt is dat het er niet zo netjes uit ziet. Ten derde is het zo dat nieuwere modellen weer een ander type stekker gebruiken dan oudere.
Het gemak van een losse kabel (net als een socket) is dat dit geschikt is voor meer verschillende auto’s. Daarvoor neem je de reguliere meegeleverde kabel. Eveneens ziet het er niet zo chaotisch uit en is de kwaliteit van de stekker gewaarborgd. Een negatief aspect is dat er een extra stap is als jij de EV even snel wil bijladen. Je moet eerst de kabel uit de koffer halen, daarna sluit je ‘m aan. De oplossing met een losse kabel wordt meestal aanbevolen. Krijg je later een andere elektrische auto met een andere aansluiting? In dat geval hoef je geen (dure) aanpassingen door te voeren. Tip: gebruik ook zeker een snelladers in Ane.
Enkel of dubbel laadstation
Er bestaan twee types: een enkele of een dubbele laadpaal. Het enige verschil zit hem in het aantal auto’s dat je kunt aansluiten. Een paal met 1 stekker aansluiting kan maximaal 1 auto tegelijk opladen, een dubbel uitgevoerd systeem kan 2 EV’s gelijktijdig opladen. Ideaal als je buren de laadpaal bijvoorbeeld ook willen gebruiken maar ook voor bedrijven en kantoren.
Innovatieve functies
De nieuwste laadsystemen herbergen vaak ingebouwde slimme laadfuncties. In het volgende hoofdstuk tref je meer info en krijg je inzicht in slimme laadpunten en de nieuwste functies.
- Dynamic Load Balancing: handige functie die overbelasting voorkomt.
- Peak shaving: zorgt dat de maximale stroomcapaciteit van de parkeervoorziening niet wordt overschreden.
- Gezichtsherkenning: uitsluitend opladen wanneer jij zelf het systeem hebt ontgrendeld.
- Gebarenherkenning: met gebarenherkenning bedien je jouw laadpaal via simpele handgebaren.
- AutoStart / Plug&Charge: direct laden wanneer de kabel wordt aangesloten.
- Abonnementen & Laadpas: behoud het overzicht van al je wekelijkse laadsessies.
Laadpaal installateur Ane vergelijken
De tarieven van laadpalen kunnen flink uiteen lopen. De (eenmalige) aanschafprijs van een laadstation voor thuis ligt tussen de €675 tot en met €3275. De prijzen worden voor een groot deel bepaald door het totale laadvermogen van de installatie. Hoe meer vermogen, hoe sneller de batterij weer op 100% zit. In aanvulling hierop zijn er allerlei slimme stations met speciale features als voice of gezichtsherkenning die in aanschaf duurder zijn. In de bijgaande tabel tref je de kosten laadpaal Ane. Soort laadpaal Capaciteit Laadtijd Onkosten 1-fase laadpaal 3,7 kW 11 uur €525- €650 1-fase laadpaal 7,4 kW 6 uur €530- €635 3-fase laadpaal 11 kW 3 – 4 uur €670- €765 3-fase laadpaal 22 kW 1,5 uur €860- €940
Populaire systemen
- EVBox:Verbonden met Wi-Fi, 3G en Bluetooth.
- Wallbox (wandlader): Tot 8 keer sneller opladen.
- NewMotion: duidelijk inzicht door middel van online laadpuntbeheer.
- Alfen: Inzicht in gebruik en load balancing.
- Mennekes: Slim kabelbeheer voor vaste kabels.
- EVhub: Leverancier van betaalbare laadstations.
- Webasto: Eenvoudig in gebruik, supersnel laden.
- Ecotap: Met slimme functies als Smart Grid en Load Balancing.
- Blue Current: Geschikt voor 1-fase en 3-fase ladende auto’s.
- Chargepoint: Robuuste omhulling, vandalismebestendig.
- Myenergi / Zappi: Geschikt voor 1-fase, 2-fase en 3-fase voertuigen.
- Tesla Wall Connector: Compatibel met de Model X, Model S en Model 3.
- NRGkick: Het slimme mobiele laadstation.
- Alternatieve leveranciers: ABB, Eaton, Enovates, Etrel, Etrel, Schneider Electric , Keba, Flexicharge of Tritium, Circontrol, Xcharge, Efacec.
Installatieprijzen 2024
De kosten voor een voordelige laadpaal installeren in Ane komen uit tussen de €390 en +/- €2100. Dit hangt vooral af van het werk dat in de meterkast uitgevoerd moet worden en de afstand tussen de meterkast en de plek waar de laadpaal geplaatst wordt. Hoe hoger het aantal meters, hoe meer er gegraven moet worden en hoe meer kabelmeters gebruikt moeten worden.
Laadpas
Soms wordt bij het kopen van een laadpaal voor een elektrische auto ook een abonnement afgesloten. Het is absoluut niet verplicht, maar kan het een hoop werk en administratie schelen. De kosten van een laadpaal abonnement bedragen zo’n €4,75 p/maand.
- Realtime inzicht in laadsessies en geschiedenis.
- Automatische verrekening werkgever.
- Eenvoudig je oplaadpunt openstellen voor gastgebruik.
- Altijd actuele updates en 24/7 telefonische helpdesk.
Een eigen laadpaal voor thuis?
Vind goede leveranciers in de regio.
Kan ik veel geld besparen met elektrisch rijden?
Met elektrisch rijden kan je fors goedkoper rijden. Zo’n elektrische auto en het thuislaadpunt plus installatie heb je snel terugverdiend. Op deze pagina bieden wij een rekenvoorbeeld. Een gemiddelde Nederlander rijdt per jaar zo’n 1118 km per maand. Hiermee berekenen we wat je kunt besparen. In onze berekening gebruiken we de volgende prijzen (i.c.m een laadstation voor elektrische voortuigen in Ane):
- Benzine rijden 2024: €0,115/km
- Elektrisch rijden 2024: €0,043/km
Soort | Kosten p/km | Per maand | P/jaar |
---|---|---|---|
Benzine | €0,115 | €128,57 | €1542,84 |
Elektrisch rijden | €0,043 | €48,07 | €576,89 |
Besparing | €0,072 | €80,50 | €965,95 |
Laadpaal aanvragen gemeente Hardenberg
Rijd je elektrisch, maar ontbreekt het je aan de ruimte voor een eigen laadplek? En kan je nog niet laden bij een openbaar laadpunt in de straat? Op dat moment kan jij een openbaar oplaadpunt in Ane aanvragen bij de gemeente. De gemeente hanteert strenge eisen:
- Er kan geen laadpunt op jouw eigen terrein aangesloten worden.
- Er is nog geen openbaar laadstation (gepland) dichtbij jouw woon- of werkadres.
- Je hebt een EV of hybride wagen in bezit met een aanzienlijke actieradius.
Mits je voldoet aan de eisen neemt de gemeente jouw aanvraag in behandeling. De gemeente neemt een besluit over of en op welke locatie de laadzuil aangesloten wordt. Daarbij bekijkt de gemeente variabelen als bereikbaarheid en veiligheid. Elke EV-rijder kan terecht bij dit oplaadpunt. Alle info is ook gepubliceerd op www.hardenberg.nl. Hier kan je ook lezen of je in aanmerking komt voor een subsidie. Het merendeel van de gemeenten hebben de uitvoering neergelegd bij Openbaarladen.nl. Via deze omgeving kan je simpel en snel een openbare laadpaal aanvragen. Op deze website lees je ook meer over Goedkoopste laadpaal.
Openbare oplaadpunten zoeken (november 2024)
Laadstations in Ane zijn dagelijks beschikbaar. Elke laadpashouder mag daar in principe gebruik van maken. Het is relatief wel duur. De kosten variëren tussen de €0,285 – €0,620 p/kWh. Vaak heb je een laadpas abonnement nodig. In onze maps kaart check je de openbare laadstations in Ane. Vind ook laadzuilen en leveranciers in Gramsbergen, De Krim, Holthone, Loozen en Schuinesloot.
Alles over laadpunten voor zakelijk gebruik
Een laadpaal bij je bedrijf biedt veel uitkomst voor personeel of bezoekers. Bekijk je de mogelijkheden voor een bedrijf met een parkeercapaciteit van 10 auto’s? Volgens de nieuwe regels vanuit het Europees Parlement moet je rekening houden dat 10% van de plekken geschikt is voor EV’s. Zakelijke laadpalen kunnen relatief goedkoop geplaatst worden dankzij de regelingen bij energieleveranciers en subsidie van de overheid. Je kunt tot wel 75% van de investeringskosten afschrijven.
- Milieu Investeringsaftrek (MIA): Tot 36% extra van de investeringskosten in mindering brengen op het bedrijfsresultaat.
- Willekeurige Afschrijving Milieu-Investeringen (VAMIL): Investeringen in milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen tot 75% aftrekbaar.
- Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA): Een interessante optie voor bepaalde investeringen, zeer interessanten voor de beginnende ondernemers.
- Ook verdient een zakelijke laadpaal zich terug door een tarief in te stellen voor derden voor het laden.
Veelgestelde vragen over thuis elektrisch laden
Hoeveel geld kost een eigen laadstation aan huis?
Een particulier laadpaal voor huis inclusief de installatieservice zit zo tussen de €850 & €2275. Het tarief wordt bepaald door het soort systeem (met of juist zonder slimme functies), de gewenste aansluiting (laadvermogen), de afstand tussen meterkast en laadstation en of er nog iets in de meterkast moet gebeuren zoals een extra groep of een extra aardlekschakelaar.
Welke tarieven rekenen ze voor het opladen van mijn auto?
Het thuis opladen van een elektrische auto is erg aantrekkelijk. De kilowattuurprijs betaal je gewoon via de normale energierekening aan jouw vaste energieleverancier zoals Budget energie, Engie, NLE, Eneco, Energiedirect en Pure energie, Vattenfall, Oxxio, PowerPeers. Dat is om en nabij de €0,220 per kWh. De kosten van elektrisch autorijden zijn omgerekend dus +/- €4,35 p/100 km. Ter vergelijking: een benzineauto kost je zo’n €10,30 p/100 km. Wanneer je het combineert met zonnepanelen kost de gebruikte stroom na verloop van tijd helemaal niks meer. Een basis EV behoeft 12 – 16 zonnepanelen om jaarlijks van zonne-energie rond te kunnen rijden in de provincie Overijssel.
Wie installeert het, en hoe werkt dat?
De leverancier plaatst een aardlekautomaat en een nieuwe stroomgroep in de meterkast. Anders heb je kans dat op een gegeven moment de stroom uitvalt. Via de stroomkast gaat de kabel meestal via de kruipruimte naar buiten. In overleg met de expert wordt besloten wat de beste manier is om graafwerk en benodigde kabels te beperken. Jouw laadpaal installateur in Ane plaatst het als wallbox aan de muur of op een montagepaal.
Moet er iets gebeuren in mijn meterkast?
Al met al is elke meterkast geschikt voor het opladen van een elektrische auto. Het kan wel zijn dat er eerst het e.e.a. moet worden omgezet. Let er wel op dat je groepenkast een 1-fase of 3-fase-aansluiting heeft. De vroegere modellen kon men nog opladen op 220V (1-fase). De hedendaagse elektrische wagens vereisen een 3-fasen aansluiting. In de volksmond wordt het ook wel krachtstroom genoemd. Dit snelladen zal je de nodige uren besparen. Een laadpunt installatiebedrijf in Ane kan het allemaal juist aansluiten. De kosten daarvoor bedragen circa €875. Let op: het kan zijn dat je hogere maandelijkse kosten betaalt door een hoger vastrecht.
Wat voor verschil zit er tussen een type 1 en type 2 stekker?
Stekkers heb je in 2 varianten: type 1 (Yazaki) en type 2 (Mennekes). Model 1 wordt vooral gebruikt door Japanse merken en auto’s uit de VS. Model 2 wordt doorgaans geïmplementeerd bij merken uit de Europese Unie. De populaire elektrische auto’s in Ane beschikken over een type 2 aansluiting. Ook vrijwel alle openbare laadpunten zijn voorzien van type 2 stekkers (Mennekes).
Krijg ik subsidie als ik thuis een laadpaal laat plaatsen?
Nee, er is geen landelijke subsidiebeleid voor een thuislaadpunt op je oprit. Elke gemeente heeft de vrijheid om hier anders mee op te gaan. De gemeente Hardenberg verstrekt op het ogenblik geen subsidieregelingen voor een particuliere laadpaal aan huis. Je kunt het wel overwegen om een openbaar laadstation aan te vragen. Je kunt daarbij het verzoek indienen of het laadpunt in de buurt van jouw woning geïnstalleerd kan worden. Zie ook de website van de gemeente www.hardenberg.nl.